תושבים ממודיעין שיצאו בשבועות האחרונים לטייל באוויר הפתוח ביערות מסביב לעיר ובשטחים הפתוחים בשולי שכונות המגורים, מדווחים על מפגשים לא נעימים, חלקם אף מפחידים, עם כלבים משוטטים, כלבי פרא, שחלקם מסתובבים בלהקות.
3 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים בסביבת מודיעין
כלבים משוטטים בסביבת מודיעין
כלבים משוטטים בסביבת מודיעין
(צילום: "תנו לחיות לחיות")
קראו גם:
כמו בכמה אזורים אחרים ברחבי הארץ, בעיקר ברשויות מקומיות הסמוכות לשטחים הפתוחים, סובלים לא מעט מטיילים בטבע ממפגשים לא נעימים עם כלבים עזובים, שעלולים להיות תוקפניים מאוד.
אביב חג'בי, תושב שכונת בוכמן בעיר, שיצא בשבוע שעבר לרכוב על אופניים בשבילי יער בן שמן, מספר על חוויה מפחידה שחווה בזמן שרכב לבדו בשטח.
"יצאתי למסלול הרגיל שלי, שבו אני רוכב פעמיים בשבוע מזה שנים, ובשלב מסוים, משום מקום, זינקו עליי שלושה כלבים, מה שנראה כמו אמא ושני הגורים שלה", מספר חג'בי. "ברגע הראשון חשבתי שהם שייכים למישהו שמטייל ביער. עצרתי מיד את האופניים, אבל מהר מאוד הבנתי שהם כלבים עזובים. לא היה אף אחד בסביבה, לא היו עליהם קולרים והם נראו מלוכלכים מאוד".
על אף שהתקרבו מאוד לחג'בי, הכלבים לא הצליחו לבוא איתו במגע כי הוא השליך עליהם אבנים גדולות.
"ביער לא חסרים סלעים, אז פשוט התכופפתי ופגעתי לאחד מהם בגוף, מה שגרם לכולם לברוח, ורק אחרי שווידאתי שהם נעלמו, המשכתי. חזרתי מיד הביתה".
חוויה דומה עברה גם על בני משפחת חזי המתגוררת בעיר, כשאב המשפחה, אבי, יצא עם שני בניו לטיול רגלי לאורכו של נחל ענבה בסמוך לכניסה המערבית למודיעין.
3 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים בסביבת מודיעין
כלבים משוטטים בסביבת מודיעין
כלבים משוטטים בסביבת מודיעין
(צילום: "תנו לחיות לחיות")
"אחרי שעה של הליכה, כשהתרחקנו משכונת מורשת ונכנסנו לשטח, נתקלנו בארבעה כלבים שבהתחלה חשבתי שהם שייכים לבדואים שחיים מחוץ לעיר באיזור כביש 6, אבל מהר מאוד הבנתי שאלה כלבים עזובים", מספר חזי. "הם התקרבו אלינו מאוד, מבלי שהתגרינו בהם, חשפו שיניים ונעמדו על השביל מולנו, ככה שלא יכולנו להמשיך. הבנתי שאני צריך להרים אבן או מקל גדול, אבל גם זה לא הרתיע אותם, ורק כשצרחתי כמו משוגע הם נבהלו וברחו. הילדים נבהלו עוד יותר, ומיד עשינו את הדרך חזרה לפארק ענבה. זו היתה חוויה מאוד מפחידה לילדים לי. הם היו פשוט חיות טרף".

הפסיקו ללכוד

מי שמודעת למצב הבעייתי של כלבי הבר בשטחים סביב מודיעין, כמו גם באזורים נוספים ברחבי הארץ, היא מנכ"לית עמותת תנו לחיות לחיות, יעל ארקין, שהכלבייה הגדולה ביותר של העמותה בראשותה ממוקמת בכפר רות הסמוך למודיעין, ליער בן שמן ולשטחים פתוחים באיזור.
"בשנתיים מאז התפרצות הקורונה כמעט ולא לכדו כלבים משוטטים, בעיקר בגלל שהשירותים הווטרינריים לא היו פעילים, מה שגרם לגידול רציני בריבוי הטבעי שלהם", מסבירה ארקין.
היעדר הפעילות לצמצום אוכלוסיית הכלבים, טוענת ארקין, החזיר את השטחים מסביב לעיר לתקופות עבר שבהן הסתובבו בחוץ כלבים נטושים רבים.
"כלבה ממליטה פעמיים בשנה, בין שישה ל־12 גורים", אומרת ארקין, "ומה שקורה הוא שיש ריבוי כלבים בשטח, הביקוש למזון גובר ואז חבורות הכלבים הופכות ללהקות של חיות פראיות".
3 צפייה בגלריה
יעל ארקין
יעל ארקין
יעל ארקין
(צילום פרטי)
לדברי ארקין ופעילי סביבה אחרים, הכלבים המשוטטים לא מסכנים רק את התושבים המטיילים בשטח, אלא גם את חיות הבר.
"כלבים משוטטים טורפים כלבים אחרים, חלשים יותר, וכמובן חיות בר, אפילו צבאים. אלה דברים שקורים, כי ללהקות יש כוח רב", אומרת ארקין.

חקיקה למען עיקור

לפני כארבע שנים, במטרה לקדם מיזם ארצי של עיקור, סירוס וחיסון כלבים משוטטים, ערכו אנשי תנו לחיות לחיות סקר ארצי, שבוצע עם חברה אירופית העוסקת בנושא, והתברר אז כי ברחבי הארץ חיים כ־32 אלף כלבים משוטטים, 60 אחוז מהם בשטחים הפתוחים שבדרום הארץ.
לאחרונה, לאחר שנים בהן ניסיונותיהם לקדם את המיזם לא צלחו, נענה שר החקלאות, עודד פורר, להצעת אנשי העמותה, ולפני כשבועיים אושרה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק לקיים פיילוט של עיקור, סירוס וחיסון כלבים משוטטים.
"חברות הכנסת שרן השכל ויסמין סאקס־פרידמן העלו את ההצעה, ולשמחתנו היא עברה את השלב הראשוני, ואף הוחלט כי ההצעה תקודם בהוראת שעה, מה שאומר שהחקיקה תהיה מהירה יחסית, ונוכל להתחיל בפיילוט", אומרת ארקין. "כלבה מעוקרת או כלב מסורס שיחזרו לשטח לא יתרבו וגם יהיו רגועים יותר, כי עיקור וסירוס מורידים את האגרסיות, ושליטה על הלהקות תביא לכך שלא ייכנסו כלבים אחרים לשטח, כי יש טריטוריות ברורות והלהקות לא 'במרוץ' אחרי השגת מזון.
"נכון להיום ראשי להקות הכלבים מסוכנים ותוקפניים, ובאמת שהגיע הזמן לשנות גישה. אולי אפילו נצליח".

נשארים קרוב לעיר

בינתיים, עד לשיפור המצב בשטח, יש תושבים במודיעין הטוענים כי יימנעו מלבקר בתקופה הקרובה בשטחים הפתוחים וביערות מסביב לעיר, בוודאי כשהם לבד.
"לא שווה להינשך על ידי כלבים פראיים או אפילו לחוות חוויה לא נעימה", אומר אייל שמעוני, תושב העיר, הנוהג לצאת לריצות ולרכיבות אופניים באיזור יער מכבים ויער בן שמן. "חיות הבר, ואפילו צבועים ותנים, לא מאיימות כמו הכלבים האלה, שמתנהגים כמו זאבים בטבע, והבעיה היא שאתה לא יודע להבדיל אם מדובר בכלבים ביתיים שחיים בכפרים מסביב לעיר או בכלבי פרא ממש. עד שהמצב ישתפר אני מעדיף לעשות את הפעילות הגופנית שלי באזורים יותר קרובים לעיר, שם יש פחות סיכון למפגשים לא סימפטיים".
"הם התקרבו אלינו מאוד, מבלי שהתגרינו בהם, חשפו שיניים ונעמדו על השביל מולנו, ככה שלא יכולנו להמשיך"
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות מסייע ומתגבר בשטח את הרשויות ככל הנדרש באמצעות מפקחיו. עם זאת נדגיש כי הטיפול בכלבים משוטטים בכל עיר ורשות הוא באחריות הרשות והווטרינר הרשותי.
"משנה שעברה ועד היום טיפל משרד החקלאות בלמעלה מ־1,100 אירועים הנוגעים לשוטטות כלבים. לצד זאת, שר החקלאות הנחה להקצות תמיכה ברשויות מקומיות בהיקף של 4.5 מיליון שקלים הכוללים תמיכה בצמצום התרבות הכלבים המשוטטים בישראל. במסגרת התמיכה, המשרד מעודד שיתופי פעולה בין רשויות מקומיות חלשות לבין רשויות חזקות. כך ששתי הרשויות תיזכנה לתמיכה בגין הטיפול בבעלי חיים משוטטים - הרשות המסתייעת תאסוף את הכלבים המשוטטים שבשטחה ותעביר אותם אל הרשות המסייעת, והרשות המסייעת תקלוט את בעלי החיים, תבצע עיקור וסירוס, ותדאג לאימוץ הכלבים. המשרד אף תומך ברשות המקומית בגין ביצוע פעולות להעלאת המודעות לאימוץ כלבים, ארגון וקיום ימי אימוץ דיגיטלי ופיזיים ואירועי אימוץ אזוריים, מימון עלויות עיקור וסירוס, משפחות אומנה לכלבים, ליווי והדרכה של המאמצים ועוד".
למרות פניות חוזרות, מעיריית מודיעין לא נמסרה תגובה.

כלבים משוטטים במספרים:

כ־32 אלף כלבים משוטטים ברחבי הארץ
כ־100 כלבים משוטטים באיזור מודיעין
2 המלטות בשנה לכלבה, 6‑12 גורים בממוצע
3‑8 פרטים בכל להקה