מתיחות רבה שוררת בימים אלה במחלקת הדת בעיריית מודיעין, לקראת חזרתו האפשרית לעיר של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שכיהן במשך שנים רבות כרב הראשי של העיר לפני שמונה לתפקיד הבכיר.
2 צפייה בגלריה
מימין: הרב אלחרר והרב צ'יקוטאי
מימין: הרב אלחרר והרב צ'יקוטאי
מימין: הרב אלחרר והרב צ'יקוטאי
(צילום: אוהד צויגנברג, קובי קואנקס)
הסיבה למתיחות: העובדה כי חזרתו של הרב לאו לעיר תיאלץ את הנהלת העיר והרבנות הראשית להגדיר מחדש את תפקידי הרבנים בעיר, ולהכריז באופן רשמי כי לעיר ימונה רב אשכנזי.
מאז בחירתו של הרב לאו לרב הראשי לישראל, בחודש יולי 2013, מכהנים בעיר שני רבנים: הרב אליהו אלחרר, המוגדר כרב העיר, והרב יעקב צ'יקוטאי, שבהגדרה משמש כרב של הרובעים מכבים ורעות.
בין שני רבנים אלה יש חלוקת עבודה ברורה. שניהם מוגדרים, גם אם לא באופן רשמי, כרבני העיר, אולם עכשיו, במידה והרב לאו יחזור לעיר בחודש אוגוסט הקרוב, ייתכן כי ברבנות ובעירייה יצטרכו להגדיר מחדש את תפקיד הרב האשכנזי, ובעיקר להכריז על שני רבנים בלבד שיכהנו כרבני העיר, ולא שלושה.

2 צפייה בגלריה
הרב לאו
הרב לאו
הרב לאו
(צילום: אלכס קולומויסקי)

צעד זה עומד על הפרק מאחר וברבנות ובעירייה יבקשו להעניק לרב לאו את הכבוד המתבקש, מה שיוביל לכך כי אחד משני הרבנים המכהנים, הרב אלחרר או הרב צ'יקוטאי, יוגדר כפי הנראה כרב הספרדי של העיר.
מי שהעלה לאחרונה את הנושא לסדר היום הוא ראש סיעת "מודיעין חופשית" במועצת העיר, חבר המועצה אבי אלבז, שפנה ללשכת ראש העירייה, חיים ביבס, וביקש את התייחסותו לנושא.
"לאחר בחירתו של הרב דוד לאו לרב הראשי לישראל, היו פרסומים כי הובטח לו על ידי הנהלת העיר כי כשיסיים את תפקידו, הוא יחזור להיות הרב האשכנזי של מודיעין", אומר אלבז. "אם הסכם כזה קיים, ובהתחשב בעובדה שסיום הקדנציה של הרב לאו כרב הראשי מתקרבת בעוד כחודש, על הנהלת העיר להציג את הנושא בפני הציבור. ידוע לי גם שדוברו של הרב לאו, ירח טוקר, אמר במספר הזדמנויות כי הרב יודע שזו אפשרות הפתוחה בפניו".
לטענת אלבז, על הנהלת העיר לקבוע כי בעיר יכהן רב אחד, ללא הגדרת מוצאו.

קראו גם:

"במהלך העשור האחרון לא היה רב אשכנזי לעיר, ולא נראה לנו שהייתה בעיה עם זה", אומר אלבז, "ולכן אנחנו חושבים שהנהלת העיר צריכה לספק תשובות במסגרת עקרונות המינהל התקין והשקיפות".
גורמים במשרד לשירותי דת מעריכים כי במהלך השבועות הקרובים יידרשו אנשי המשרד לקבל החלטות בנושא.
"אם הרב לאו אכן יחזור למודיעין, מוטלת עלינו החובה לעשות פה סדר", אומר גורם במשרד. "לא ייתכן שלעיר יהיו שלושה רבנים".
"לפני כעשור, רגע לפני שהרב לאו מונה לתפקיד הרב הראשי, נדונה סוגיית כהונתם של שלושה רבנים בעיר, אבל המצב הזה לא יוכל להתקיים עכשיו. תהיה חובה למצוא לכך פתרון, פעולה מורכבת למדי".
מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "בשלב זה, ובעיקר לפני הבחירות לרשויות המקומיות בחודש אוקטובר הקרוב, אין הדבר עומד על הפרק מבחינת המשרד".
מהעירייה נמסר כי אינם מכירים את הנושא: "יש לפנות לרב הראשי לישראל ולבדוק מולו מה בכוונתו לעשות לכשיסיים את תפקידו".