אור גרינפלד (32) הגיע למודיעין בגיל חמש והתאהב בה, בשנת 2013 אף הריץ קמפיין סאטירי לראשות העיר, בשנת 2018 לא הצליח להיכנס למועצה אבל עשור לאחר מכן הוא הוכרז כהפתעת הבחירות כשכמעט 7,000 תושבים בחרו בסיעה שהקים 'המחנה הליברלי' והיא שווה בגודלה לסיעתו של ראש העירייה, חיים ביבס.
2 צפייה בגלריה
אור גרינפלד
אור גרינפלד
אור גרינפלד
( צילום: חורחה נובומינסקי)

אבל גרינפלד רואה את הדברים קצת אחרת: "את מי זה מפתיע? אני לא הופתעתי בכלל, כשאתה עובד קשה ומאמין במה שאתה עושה, אתה מצליח".
גרינפלד, נשוי לאור ועוסק ביצירת תוכן לפוליטיקאים, שירת בקבע עד שנת 2018 אך עוד הרבה לפני כן חלם על עשייה ציבורית. "בשנת 2013 הרצתי עם חברים קמפיין סאטירי לראשות העיר, זה התחיל כבדיחה בימים שהיה רק פייסבוק, הקמנו עמוד והעלנו סרטונים מ'גבעת ההתמזמזויות' שעד היום היא קטע, דיברנו על מה שעניין אותנו, שזה בעיקר מקומות בילוי. בשבוע שעבר סגרנו מעגל כשהלכנו יחד לפאב שעזרנו להקים וישבנו על בירה לספור את הקולות דרך הנתונים שהגיעו מהקלפיות, זה היה סוריאליסטי אבל גם מרגש.
"תמיד ידעתי שאני רוצה לעסוק בעשייה ציבורית, אחרי הצבא עבדתי בתחום הביטחון אבל היה ברור לי שהמקום שלי לא שם, לא חלמתי על פוליטיקה אבל רציתי לעשות שינוי. אנחנו הדור הראשון של ילדי מודיעין, גדלנו כאן ואנחנו רוצים להקים כאן משפחות, הבנו שאנחנו צריכים לשנות את התפיסה ואת האג'נדה. במשך שנים ילדי מודיעין חיים בבועה, לומדים במערכות חינוך מצוינות מתגייסים באחוזים גבוהים לשירות משמעותי אבל אז הם מתבגרים ואין מה שיגרום להם להישאר כאן. בשביל זה צריך מקומיות בילוי, תעסוקה, דיור, ליצור קהילה שאנשים אוהבים ונשארים עבורה".
מהר מאוד גרינפלד הבין שכדי לפעול הוא צריך למסד את הפעילות. "הקמתי את 'אנחנו הצעירים' תנועה חברתית של אקטביזם מקומי, כוח משפיע שפועל. לקראת בחירות 2018 התחלנו להריץ קמפיין, ידעתי שנביא לפחות מנדט אחד אבל הרגשתי שאין בזה מספיק השפעה אז רגע לפני הבחירות התאחדנו עם רשימת 'שחר עושים חינוך', הייתי מספר 4 ולא נכנסתי למועצה. כשהקורונה פרצה הקמנו את המטה האזרחי וסייענו לכל מי שצריך, גם במלחמה הפעלנו אותו, עבור מילואימניקים, משפחות מפונים וכל מי שצריך עזרה.

2 צפייה בגלריה
אור גרינפלד
אור גרינפלד
אור גרינפלד
( צילום: חורחה נובומינסקי)

"בשנת 2021 כשהיינו בשיא העשייה ובאמצע הקדנציה חברת מועצה אחת פרשה מ'שחר עושים חינוך' וכך אני נכנסתי לתפקיד. לקחתי על עצמי שני תיקים עם פוטנציאל עצום, שוויון מגדרי ועסקים קטנים. בעיניי העסקים הם נשמת אפה של העיר, הקמנו מנהלת לקידום עסקים, שיפצנו מרכזי מסחר מקומיים ובנינו תוכנית משותפת איתם. אירועים, יזמים, עסקים קטנים שהפכו את המקומות לאזורי בילוי ולאבן שואבת. לדוגמא מרכז רננים שהגיעה לשם חנות יין שבהמשך פתחה בר שכונתי וכל העסקים אחריה הרוויחו והיום המקום הוא מרכז שוקק עם מתחם אירועים, גם לקאנטרי סנטר הבאנו רוח חדשה, מסיבות פורים ועוגנים גדולים כמו המלון שבונים.
"אנחנו מדברים על עסקים שפתוחים בשבת, הפקתי מפת שבת עם כל האטרקציות בעיר, אירועים לתמיכה אבל הם לא יפעלו אם רק בסופ"ש נריץ אותם, הם יפעלו אם כל השבוע תהיה שם פעילות רציפה.
"את תיק השוויון המגדרי קיבלתי אחרי ששנים הוא נקרא מעמד האישה ואני חבר המועצה הגבר השני שמחזיק בתיק, עבדנו בשיתוף עם יועצת ראש העירייה למעמד האישה, הגדלנו את תקציב הפעילות, דאגנו שבכל מופע יהיו 50 אחוז נשים, פיתחנו את הספורט הנשי וכעת אנחנו מנסים להקים מחדש את קבוצת הכדורגל".

"אין תחליף לעבודה קשה"


סיעת 'שחר עושים חינוך' אליה חבר גרינפלד בבחירות 2018 התרסקה בקלפיות, לאחר שחלו חילופי תפקידים, וקיבלה 5.4 אחוז מקולות הבוחרים, לעומת 16.9 אחוז בבחירות 2018. למרות שמדובר בסיעה חדשה, גרינפלד וחבריו ב'רשימה הליברלית' זכו ב-16.7 אחוז מקולות הבוחרים, המשמעות של זה היא שלסיעה יש 4 מנדטים במועצה, כוח זהה לסיעתו הוותיקה של ראש העירייה, שקיבלה 18.5 אחוז מקולות הבוחרים, לעומת 21.2 אחוז בבחירות 2018.
אבל למרות הנתונים הדרמטיים, גרינפלד מנסה לצנן את הדרמה. "אני לא יודע למה אנשים חושבים שאנחנו 'הפתעת הבחירות'. אנחנו מחנה ליברלי ואני לא מופתע כי אין תחליף לעבודה קשה ולאנשים שהולכים איתך יד ביד ומאמינים בדרך שלך".
מה האתגרים שמחכים לך בקדנציה הקרובה?
"אני מעוניין לשמור על התיקים שיש לי, בתחום העסקים אני חושב שאנחנו חייבים לשנות את סדר העדיפויות, החינוך חשוב, אבל הגיע הזמן להביא קדימה את תחום התעסוקה, זה לא יכול להיות בשוליים. במודיעין יש אוכלוסייה חזקה, 91 שכירים רובם הייטק וטכנולוגיה, אבל 67 אחוז יוצאים מחוץ לעיר, אני חושב שמודיעין נכנסת לשלב ב', קמות עוד שכונות וזה שמודיעין צריכה להחליף דיסקט, אנחנו צריכים עוגנים תעסוקתיים. גם תיק השוויון המגדרי חשוב לי, אני אשמח גם לראות יותר נשים סביב שולחן מקבלי ההחלטות, במועצה הנוכחית יש רק 4 נשים, 2 מהן מהסיעה שלנו.
"בנוסף, אני רוצה עוד תיקים, ביניהם תיק לשיתוף פעולה אזורי שמאגד בכל את כל היישובים מסביב, שוהם, חבל מודיעין, גזר, מועצת בנימין, שיתוף פעולה לא רק בפן הביטחוני, אלא גם תעסוקתי ותחבורתי. זה תיק שלא קיים. אני לא רוצה להאריך בדברים עליו אבל זה הכיוון שלי.
"גם סוגיית גניבת הרכבים בעיר דורשת טיפול, היום מאוד קל לפרוץ לרכבים חשמליים ובמודיעין עד שהאיתורן עובד הרכב כבר בשטחי הרשות. זו הפכה לתופעה קשה ואנחנו פועלים על מנת למגר אותה".
כיצד המצב במדינה משפיע על מודיעין?
"אנחנו מטפלים בסוגיית השריפות מהרשות ודורשים אכיפה של המדינה, זה גורם לנזק, צריבה בעיניים ומחנק, ראש העירייה דרש אכיפה של הנושא, הקמנו כיתת כוננות, נערכים לסגירת שערי העיר במידת הצורך, היום כבר לא מגלגלים אחריות על אף אחד. כשיש עניין אנחנו קודם כל בודקים, כשתושבים התלוננו ששומעים חפירות מתחת לבית לא העברנו את האחריות לצבא, הבאנו חברה שבדקה ושללה את המידע, בחנו את זה בעצמנו. יש תקנונים ופיקוח ואני סומך על אגף הביטחון שמטפל בעיר. כמובן שעניין הביטחון האישי מאוד חשוב לנו, אין בתחום הזה מקום לטעויות, חשוב לנו שתושבים יציפו מה שמפריע להם".

קראו גם:

בזכות ההצלחה בבחירות, נכנסו לרשימתו חברי מועצה חדשים: כרמית תא שמע, יועצת ארגונית ומלווה בעלי עסקים להצלחה; גיל שורקה, יזם הייטק, ממקימי קהילת ההייטק בעיר ומייסד פרלמנט מודיעין המאגד את בכירי התעשייה באזור; ושרון דה פריס מירה, פעילת סביבה ובעלי חיים.
איך מבחינתך נראית המועצה החדשה?
"אחרי הרבה שנים שאותם אנשים ניהלו את העיר הגיע הזמן לרענן. כבחור צעיר אני מבין כמה עין צעירה חשובה והייתי רוצה לראות יותר תמהיל סביב השולחן, גם נשים, גם צעירים. הסיעה שלנו הכניסה אנשים חדשים שבאו לנהל את העיר מהאספלט, למטה, ולא מלמעלה, אנשים שלא רואים בתפקיד מקפצה. זו מגמה בעוד מקומות בארץ, אנשים מאמינים בדור חדש שלוקח אחריות על העתיד שלו. זה הזמן שלנו עכשיו. אנחנו ה-DNA של מודיעין יש לה את הפוטנציאל להיות העיר הכי טובה בישראל, בעצם היא כבר כזאת".