האתגר של נופר ממודיעין: נופר שלומי, צעירה (24) תושבת מודיעין, נכנסה הבוקר, שישי, בהתרגשות אדירה אל מתחם בית הספר היסודי "אלונים", הממוקם בשכונת מוריה בעיר. עבור שלומי, הסובלת משיתוק מוחין ורתוקה לכיסא גלגלים מאז ילדותה, מדובר בהגשמה של חלום, שבמסגרתו היא הפכה, לאחר תהליך הכשרה מיוחד שעברה, לסייעת למחנכות כיתה א' בבית הספר.
1 צפייה בגלריה
"כל עוד מקבלים אותי, שום דבר לא קשה לי". נופר שלומי
"כל עוד מקבלים אותי, שום דבר לא קשה לי". נופר שלומי
"כל עוד מקבלים אותי, שום דבר לא קשה לי". נופר שלומי
(צילום: קובי קואנקס)

סביר להניח, כי גם עבור התלמידים החדשים שפגשו אותה בשעת בוקר מוקדמת היה זה אירוע מרגש, אחרי שנפגשו עם שלומי לפני כמה חודשים בגן החובה בו התחנכו, בסמוך לסיום שנת הלימודים הקודמת.

שירות לאומי באלונים


"התרגשתי מאוד בשבוע האחרון, וחיכיתי בכל יום כדי להתחיל את השנה ולפגוש את הילדות והילדים", אומרת שלומי, "ואני בטוחה שתהיה לנו שנה נפלאה, שנת לימודים מיוחדת מאוד".
שלומי, שסיימה בשנה שעברה קורס הכשרה מיוחד המשותף למכללת דוד ילין לחינוך בירושלים, האגף לשירותים חברתיים בעיריית מודיעין ועמותת "גוונים" הפועלת לשילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה, היא אחת מכמה עשרות צעירים שסיימו בשנים האחרונות את הקורס, המכשיר בעלי צרכים מיוחדים לתפקיד עוזרי הוראה.
למרות שהיא סובלת ממגבלה לא פשוטה, עמדה שלומי בכל משימותיה בקורס, וכל מי שפגש אותה מספר כי מדובר בצעירה יוצאת דופן, חכמה ורגישה, בעלת כוחות נפש אדירים.
עוד בחדשות:

"גדלתי בתל אביב ולמדתי עד גיל 20 בבית ספר לחינוך מיוחד בתל אביב, גם אחרי שעברנו לגור במודיעין", מספרת שלומי, אחות בכורה לאח ולאחות, ובתם של ריקי ושרון. "סיימתי את הלימודים וחיפשתי מקום שבו אוכל לעשות שירות לאומי, והגעתי לבית הספר אלונים במודיעין".
מה עשית במהלך התקופה הזו?
"עבדתי עם ילדים מכיתות א' ו־ב', עזרתי להם בהבנת הנקרא, ובכל מיני דברים שהם היו צריכים, כמו שליחויות ועוד דברים קטנים".
"הייתי שם שנתיים, ואלה היו שנים משמעותיות מאוד מבחינה הקבלה שלי כצעירה שונה. זה היה מרגש ומקסים, כי יש מקומות שלא מקבלים כל כך מהר אנשים שונים, ושם זה קרה מאוד מהר.
זה קרה כי מצאתי שם אנשים נחמדים. אפשר להגיד שמצאתי את הבית השני שלי, המשפחה השנייה שלי, והיה לי כיף ממש".

חיים ביבס מתגייס


לאחר שסיימה את תקופת השירות הלאומי, הרגישה שלומי רצון עז להמשיך ולעבוד בבית הספר, אלא שהיא הבינה כי ללא הכשרה מתאימה או אישורים, היא לא תוכל לעשות זאת.
כמי שמאז ילדותה לא נתנה למגבלות ולקשיים לעמוד בדרכה, החליטה שלומי לבצע בעצמה צעד אמיץ. "הלכתי לעירייה, הגשתי בקשה שיפתחו לי תקן לעבוד בבית הספר, ואמרתי להם שהיה לי כיף ושזה ממש חשוב", אומרת שלומי. "לשמחתי, ראש העירייה, חיים ביבס, שמע על זה, פגש אותי, ואמר לי באופן אישי שזה בטיפול, ואני אקבל את זה, גם אם זה ייקח קצת זמן".
למזלה של שלומי, ביבס ואנשי האגף לשירותים חברתיים החליטו לאמץ את הרעיון של שילוב בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך בעיר, ומי שלקח על עצמו את הובלת הפרויקט היה חבר מועצת העיר, מחזיק תיק השירותים החברתיים, עמיעד טאוב.

קורס בירושלים


לפני למעלה משנה נרשמה שלומי, ביחד עם עוד 18 צעירות וצעירים עם צרכים מיוחדים, לקורס ההכשרה שהתקיים במכללת דוד ילין, אותו סיימה בהצלחה רבה.
"קורס ההכשרה היה חשוב מאוד, ועם עוד צעירים במצבי קיבלנו כל מיני כלים לעבודה בהוראה, זה היה מצוין", היא אומרת.
איך הסתדרת עם הלימודים בירושלים? לא היה לך קשה?
"היה לי קשה מבחינת הנסיעות, כי זה היה רחוק, אבל נסעתי עם המטפלת שלי ברכבת, והייתי מזמינה רכבת מראש, כי לא כל הרכבות נגישות, אבל החלטתי לא לוותר, וכמעט ולא פספסתי".
וחומר הלימוד עצמו? נתקלת בקשיים?
"זה היה קשה, כי היה הרבה חומר ללמוד, והיה קושי פיזי ומנטלי כי הייתי צריכה להתרכז במשך הרבה שעות, ולא כל החברים בקורס היו מסונכרנים איתי, אבל בכל זאת הצלחתי, נלחמתי על המקום שלי, והצלחתי כמו גדולה".
מה את חושבת שגרם לך להצליח בתנאים הלא פשוטים האלה?
"הרצון שלי להצליח, לעסוק בתחום הזה, זה היה מעל הכל".
ואיך המשפחה הגיבה לנחישות הזו שלך?
"הם תמכו מאוד, כמו תמיד, מאז שהייתי ילדה. עברתי כמה ריאיונות לפני ההכשרה כדי לראות אם אני מתאימה, וכשהתקשרו מהמכללה ואמרו שאני מתאימה אבא לא ממש האמין, הוא היה מופתע, אבל כמובן ששמח מאוד, ובטח אמא, שכל הזמן נמצאת לצידי ותומכת בי".

פותחת שנה


הבוקר, כשהגיעה למסדרונות בית הספר, פגשה שלומי עשרות מתלמידי כיתות א' בבית הספר, ובמהלך השבועות הקרובים הם יבלו שעות רבות יחד.
"אני מקבלת בערך 40 תלמידים בסך הכל. אני אהיה איתם במהלך השנה והם חלק ממני ואני חלק מהם, ואת חלקם היכרתי כבר", אומרת שלומי בהתרגשות.
כמה פעמים בשבוע תגיעי לבית הספר?
"אני אגיע לבית הספר כל יום. אני נוסעת לשם עם כיסא הגלגלים מהבית שלי. זה לוקח עשר דקות וזה לא קשה לי פיזית בכלל, וכל עוד מקבלים אותי, שום דבר לא קשה לי".
ואיך באמת מקבלים אותך הילדים?
"התלמידים לומדים לאט לאט שזה שאתה על כיסא גלגלים לא אומר עליך כלום. אני לא אשכח שבשנה שעברה במפגש איתם, ביום להעלאת המודעות לאנשים עם מוגבלויות, שמתי את היד שלהם בצבעי גואש, יצרנו ביחד, וזה היה מיוחד ממש".
"באותו היום עשינו ביחד כתובת עליה נרשם 'שונים אבל שווים', והם הביאו לי מתנות בסוף הפעילות. תלינו את השלט בכיתה והם שמחו מאוד. לא היה לי דבר מרגש מזה עד אז. הצלחתי להתחבר אליהם, הצלחתי להעביר את המסר".
את מתרגשת לקראת פתיחת שנת הלימודים?
"מאוד, הכנתי להם הפתעות ‑ מחזיקי מפתחות מיוחדים וברכה ממני עם התמונה שלהם, ועל המחזיק כתוב 'מתחילים ברגל ימין'".
ולסיום, יש מסר שהיית רוצה להעביר?
"יש לי מסר ממש חזק ‑ שכל בנאדם יכול לעשות מה שהוא רוצה, וגם אם יש לו קושי, הוא יעבור אותו. אין ספק שאם בנאדם רוצה משהו, הוא יצליח ויעשה מה שהוא רוצה, וחשוב לי גם לומר שהכל תלוי ברגש. אני לא מסתכלת על החיצוניות שלי, אלא על מה שיש בתוכי. אני מביטה לתוך עצמי, על מה שאני יכולה לתת, לא על מה שקשה לי".

"לומדים על קבלת האחר"


תהליך ההכשרה שעוברים הצעירים בעלי הצרכים המיוחדים נמשך כשנה וחצי, וכולל שלושה סימסטרים של לימודים במתכונת של יום לימודים אחד בשבוע. לתהליך שותפים מכללת דוד ילין לחינוך, עיריית מודיעין, עמותת גוונים ועמותת "מיוחדים בחינוך". את המחזור הראשון סיימו 19 בוגרים. במחזור השני לומדים 16 צעירות וצעירים, ובחודש אוקטובר הקרוב ייפתח מחזור לימודים שלישי.
מנהלת התוכנית מטעם עמותת גוונים, שירה מאור־גרנות: "האגף לשירותים חברתיים בעיריית מודיעין תומך בצעירות ובצעירים, זה דבר מיוחד מאוד. בהכשרה לסייעים בחינוך לוקחים חלק צעירים בני 18 עד 35 בעלי מגבלה כלשהי. זו תוכנית רב‑נכותית ‑ בעלי כל סוגי המוגבלויות יכולים להתקבל, ויש לנו גם סטודנט עיוור שיתחיל בחודש הבא את הלימודים. הסטודנטים האלה עושים עבודה מדהימה, הם רוצים לעבוד, וחשוב להם שיקבלו אותם בזכות מי ומה שהם. הם למדו להיות אנשי חינוך, והם מלמדים למעשה ילדים מגיל אפס ומבוגרים את קבלת האחר.
ברגע שילד נחשף מגיל צעיר למטפל או סייעת עם צרכים מיוחדים, זה לא ייראה לו חריג בעתיד. הוא יגדל להיות אדם שמסביר לאחרים על הציבור הזה, וזה יתרום לחברה טובה יותר בעתיד".
פורסם לראשונה: 08:35, 01.09.23