החורף שהגיע לאחרונה, ואיתו הקור העז ששורר באזורים רבים בסביבות מודיעין, בין השאר בשל מיקומה בלב שטח פתוח, החזירו אל תושבי כמה משכונות העיר והסביבה מפגע ישן־חדש: ריח שרוף שנוצר כתוצאה מעשן הנפלט מארובות קמיני העץ של בעלי בתים פרטיים בעיר.
1 צפייה בגלריה
קמין עצים
קמין עצים
קמין עצים
( צילום: אפי שריר)
קראו גם:
מי שבעיקר סובלים מהמפגע הם תושבי השכונות הוותיקות יותר, בהן נמצאים בתים פרטיים שבהם פועלים קמינים מסוג זה.

העשן נישא ברוח

על אף שבמהלך השנים האחרונות ניהלו כמה רשויות מקומיות בארץ מאבק נגד הפעלת קמיני עץ, שכן העשן שנפלט מהארובות מסוכן לנשימה, הרי שעדיין יש רבים שמפעילים אותם, דבר המורגש היטב במהלך השבועות האחרונים, שבהם הטמפרטורות סביב מודיעין הן חד־ספרתיות.
אייל וענונו, תושב שכונת בוכמן, שבתחומה עשרות בתים פרטיים עם קמינים, מספר על המפגע: "מי שלא מכיר מה זה ריח של קמיני עץ לא יכול להבין, ומי שמכיר יודע כמה זה נורא, בלתי אפשרי לנשימה. לכמה מהאנשים באיזור המגורים שלנו יש קמינים שעובדים על עץ, ובימים הקרים ממש, כמו בשבועיים האחרונים, הם מפעילים אותם במשך מרבית שעות אחר הצהריים והלילה, ובסופי שבוע גם מסביב לשעון".
לדברי וענונו ותושבים אחרים בשכונת בוכמן, מפגע הריח של קמיני העץ הוא קשה.
"הריח לא תמיד נעים, אבל אני לא חושבת שזה מסריח יותר או מזהם בהרבה ממפגעי סביבה אחרים"
"מי שצועד בשכונה בימים שבהם הקמינים מופעלים, יגלה שקשה ללכת ברחוב וההשפעה לא חייבת להיות מקמינים שמופעלים בבית לידך או ברחוב הסמוך", מסביר וענונו, "ומספיק שיש רוח בכיוון מסוים, אז היא תביא את העשן ממרחק של מאות מטרים".

"כמו בתוך מדורה"

גם תושבים בשכונת הנחלים טוענים כי בתקופה האחרונה חלק מהם סובלים ממפגעי ריחות עשן של שריפת עצים בקמיני חימום ביתיים המופעלים על ידי תושבי שכונת רעות.
המרחק הגיאוגרפי בין שכונת רעות, שרוב בתיה הם בתים פרטיים, לבין קו הבתים הדרום־מזרחי של שכונת נחלים, הוא מאות מטרים בלבד.
"בשבת לפני שבועיים, כשהיה סוף שבוע קר מאוד, יצאתי לטיול עם הכלב בפארק עמק החולה והיו רגעים שהיה בלתי נסבל לנשום", אומר רונן למאי, תושב שכונת הנחלים. "ריח מציק, כמו ללכת בתוך מדורה, שמגיע בגלים ומשתנה עם הרוח וזה בהחלט לא נעים, ואם זה מסריח אז אני מניח שזה גם לא ממש בריא".
מי שעוד סובלים מהתופעה הם רבים מתושבי היישובים הכפריים והקהילתיים הסמוכים למודיעין, כמו כפר רות, לפיד, כפר האורנים וחשמונאים, שבתחומם השימוש בקמיני עץ נרחב למדי.
"אין כמעט רחוב שאין בו קמינים והסירחון מורגש היטב בימי החורף, אבל זה בעיקר אם אתה נמצא בחוץ, ברחוב", מספר אחד מתושבי כפר האורנים. "כשאתה בתוך הבית והחלונות סגורים ריח העשן כמעט אינו חודר לתוך הבתים, כך שהמפגע אינו חמור, ובכל זאת, הגלים שמגיעים מפעם לפעם יכולים להיות מציקים למדי".

דרוש חוק

במהלך השנים האחרונות, כשאנשי המשרד להגנת הסביבה החלו לפעול להעלאת המודעות לסכנה הבריאותית והסביבתית הנגרמת כתוצאה מהבערת עצים בקמינים ביתיים, החליטו רשויות מקומיות ברחבי הארץ לפעול לחקיקת חוקי עזר עירוניים האוסרים על שימוש בקמיני עץ בשטחן.
לפני שנה היו אלה חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית נס ציונה שקיבלו את המלצת גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, וחוקקו חוק עזר עירוני האוסר על התקנת קמיני עץ חדשים בבתים בתחום העיר.
"בשבת לפני שבועיים, כשהיה סוף שבוע קר מאוד, יצאתי לטיול עם הכלב בפארק עמק החולה והיו רגעים שהיה בלתי נסבל לנשום"
אולם משום שבישראל אין עדיין תקנות ברורות העוסקות באיסור הפעלת קמינים והרשויות אינן פועלות לאכיפת החימום הביתי בצורה זו, מתקשות הרשויות המקומיות, בהן גם זו של מודיעין, להשתלט על המפגע.
"בשורה התחתונה נמשיך לסבול גם בחורף הזה", אומר וענונו, "כי אין באמת מה לעשות. בשנים האחרונות אנשי המשרד להגנת הסביבה פועלים בנושא ומנסים להעלות את המודעות למניעת הפעלת קמיני עץ בגלל זיהום האוויר ומפגעי הריח, אבל זה לא נמצא בסדר העדיפויות של רוב הרשויות, וגם לא של העירייה שלנו. אני יודע שיש לא מעט אנשים שסובלים, ובחורף שעבר היו הרבה תלונות על מפגעי ריח קשים ברובע רעות, אבל לא באמת קרה משהו עם זה".

"גם רכבים מזהמים"

לצד מי שמתלוננים על מפגעי הריח, שאכן מורגשים היטב בימים שבהם מופעלים קמיני העץ והארובות פולטות לאוויר עשן רב, יש מי שלא חושבים שמדובר בבעיה גדולה.
"לנו יש קמין עצים, ואני לא רואה בכך בעיה", אומרת תושבת שכונת בוכמן. "הריח לא תמיד נעים, אבל אני לא חושבת שזה מסריח יותר או מזהם בהרבה ממפגעי סביבה אחרים כמו הזיהום שפולטים אלפי אוטובוסים ועשרות אלפי כלי רכב פרטיים שנוסעים פה מדי יום בכבישי העיר. אם הרשויות לא פועלות בנושא ואין חקיקה, אז ייתכן שהנתונים לא כל כך רעים".
מעיריית מודיעין לא נמסרה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.

הסכנה: ברונכיטיס, אירועי לב ושבץ

על פי מידע המופיע באתר המשרד להגנת הסביבה, קמין עץ הוא אמצעי החימום המזהם ביותר וההמלצה היא לחמם את הבית באמצעות מזגן שאינו מזהם כלל את הסביבה.
רמת הזיהום הנגרמת לסביבה מהפעלה של קמין עצים גבוהה פי 13 מהפעלת קמינים הפועלים על חומר בעירה מרוכז, ופי 184 מהפעלה של תנור נפט.
על פי נתוני משרד הבריאות, שריפת עצים בקמינים ביתיים פוגעת לא רק בסביבה אלא גם עלולה להוות סיכון בריאותי: החלקיקים המיקרוסקופיים שנפלטים מהארובות חודרים לעיניים ולמערכות הנשימה ועלולים לגרום לתחושת שריפה, נזלת ומחלות כמו ברונכיטיס, ואף לגרום לאירועי לב ולשבץ מוחי.