אלופת המחזור: מודיעין ניצבת במקום ראשון במחזור פסולת מבין 30 הערים הגדולות, נכון לשנת 2020, בשיעור של 37.9% מסך הפסולת בעיר. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים מתבססים על דו"חות קבלני פינוי ותחנות קצה למשרד להגנת הסביבה, בנוגע למשקלי זרמי המחזור השונים לעומת משקלי הפסולת שמועברים באופן רגיל להטמנה.
2 צפייה בגלריה
פחי מחזור כתומים
פחי מחזור כתומים
פחי מחזור כתומים
(צילום: אדווה חולי)
איך הפכה העיר לשיאנית המחזור של ישראל? בעיר קיימים מיכלי מחזור למגוון רחב של פסולת מופרדת - גזם, נייר, קרטון, זכוכית, טקסטיל ופסולת אלקטרונית. אלו מפוזרים ברחבי העיר כך שיהיו מונגשים לכלל התושבים.
קראו גם:
מאז נתוני 2020, הצטרפו למערך המחזור גם הפחים הכתומים למחזור אריזות, בשיתוף עם תאגיד המחזור 'תמיר'. עד כה הוצבו בשכונות העיר 1,786 מכלים כתומים בנפח של 360 ליטר בחדרי האשפה בשכונות וכן, הוצבו 85 מכלים מונפים בנפח של 2.5 קוב, בסמוך לצמודי קרקע, מגדלי מגורים ועמדות מחזור ברחובות.
ומה עוד חדש? בימים אלה החלו נציגי תאגיד 'תמיר' בהתקנת צ'יפים חכמים במיכלי ההנפה הכתומים אשר יזהו מתי המיכל נמצא בתפוסה של כ-70%. אז מקבל התאגיד התראה, ומשאית תגיע לפנות את המיכל. מערכת זו הנה מערכת לומדת שתדע לנתח את פרק הזמן הנדרש למלא את המיכל, ותייצר שגרת פינויים אוטומטית בהתאם לנתוני הצ'יפים.
באשר למיכלים הנמצאים בחדרי האשפה, גם לנושא זה נמצא פתרון חכם. התאגיד יתקין על משאיות הפינוי מצלמות מיוחדות אשר אומדות את מספר המיכלים המפונים בכל פעם, ואת כמות הפסולת הנאספת בכל פינוי וכך, תוכל המערכת באמצעות שימוש בבינה מלאכותית לנתח את הנתונים הנאספים, ולייצר שגרת עבודה שתתאים עצמה לכמויות הפסולת הנאגרת במשאית מידי פינוי ותאפשר שגרת עבודה יעילה.
עוד שינוי שחל מאז הדו"ח הוא השינוי הארצי ע"פ חוק, אשר נכנס לתוקף בחודש דצמבר וקובע כי מכלי משקה גדולים יימסרו לפיקדון במרכולים השונים. דבר אשר מחייב הוצאת כלובי הבקבוקים מהמרחב הציבורי. אלו מפונים בהדרגה תוך הסברה לתושבים, כאשר עד כה פונו כלובי הבקבוקים בשכונות בהן הוצבו המיכלים הכתומים, תהליך שימשיך בתקופה הקרובה, תוך עידוד המרכולים להציב מכונות אוטומטיות למחזור הבקבוקים.
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
חיים ביבס
(צילום: קובי קואנקס)
חיים ביבס, ראש העירייה: "בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים קיצוניים באקלים ונושא השמירה על הסביבה נמצא על סדר היום בארץ ובעולם. על כן, זוהי גאווה רבה להוביל בתחום המחזור, שהוא נדבך חשוב במאבק לבלימת אפקט ההתחממות ומשבר האקלים. נמשיך להשקיע בהסברה בנושא להטמעתו כחלק מאורח החיים של התושבים וכמובן בשיפור תחום המחזור בעיר כמו הכנסת הזרם הכתום והמשמעותי ובחשיבה על צעדים נוספים אותם ניתן לנקוט בתחום זה".
הילה בן אליעזר, מחזיקת תיק איכות הסביבה: "גם בתחום המחזור, כמו בתחום הגיוס לצה"ל וארגוני המתנדבים, תושבי העיר מוכיחים פעם אחר פעם, שהעשייה למען האחר ולמען משהו שגדול ממני היא בעורקינו. עם כניסת הפח הכתום בחודשים האחרונים, שמאפשר מחזור של אריזות שהן כ-60 אחוז מנפח הפסולת הביתית, אני בטוחה שנעשה קפיצת מדרגה נוספת בתחום המחזור. יישר כוח לכל מי שלוקח חלק בקידום המחזור והשמירה על הסביבה בעיר".
לעדכונים - חדשות מודיעין