שמבז, הבר‑מסעדה המוכר במודיעין, עלה באש באמצע השבוע שעבר, ובימים אלה אומדים בעליו את הנזקים ופועלים כדי לשקם את המקום.
3 צפייה בגלריה
"התגייסות של הציבור לעזרה". ליל השריפה
"התגייסות של הציבור לעזרה". ליל השריפה
"התגייסות של הציבור לעזרה". ליל השריפה
(צילום באדיבות בעלי השמבז)
השמבז מוכר כאחד מהמוסדות הקולינריים הוותיקים והאהובים על תושבי העיר, והוא ממוקם במתחם בריכת שכונת מכבים.
לנוכח המצב בשטח וההרס הנרחב כתוצאה מהשריפה, הופסקה הפעילות בבר, ובימים אלה טרודים ארבעת בעלי המקום במאמצים לנקות, לתקן, לחדש ולהחזיר את העסק לפעילות במהירות האפשרית.
כדי שזה יהיה קל יותר, הפיצו בסוף השבוע שעבר דף מימון המונים באתר Headstart, תחת הכותרת "מחזירים את השמבז", בתקווה כי אלפי תושבי העיר והאיזור שבילו ומבלים במסעדה, יסייעו להם כלכלית.

המחסן עלה באש


"זה קרה ביום שלישי שעבר", משחזר אחד מבעלי המקום, נבו חדד. "פרצה שריפה באיזור המחסנים שלנו ושל הבריכה במכבים. זה היה בשעת לילה מאוחרת, למעשה לפנות בוקר.

3 צפייה בגלריה
שרידים חרוכים לאחר כיבוי האש
שרידים חרוכים לאחר כיבוי האש
שרידים חרוכים לאחר כיבוי האש
(צילום באדיבות בעלי השמבז)

אין עדיין דוחות חקירה של המשטרה או כיבוי אש, כך שאנחנו לא באמת יודעים עדיין מה הסיבה לשריפה, אבל העובדות הן שהשריפה גרמה לנו נזק לא קטן: הרסה לנו את שטח המחסנים, את איזור הכניסה לבר, בו עומדת המארחת, את פינת ההמתנה, וחלק משטח האירוח, זו מכה לא פשוטה".
נבו עצמו שהה באותו הזמן בחופשה בחו"ל, אולם מיד לאחר שקיבל הודעה על השריפה הוא חזר לישראל, וחבר לשלושת שותפיו האחרים: דור ברט, גיא עובדיה ועומר שרגא.
לדברי חדד, במהלך הימים הקרובים יימשך פינוי ההריסות באיזור שנשרף, ואז גם יוכלו שותפיו והוא לאמוד את הנזק שנגרם לבית העסק.
"אין לנו כרגע דרך להעריך כמה איבדנו פה, אבל ההערכה היא שהנזק הוא בגובה של מאות אלפי שקלים", הוא אומר.

קמפיין מימון המונים


תקוותם של חדד ושותפיו היא כי במהלך הימים הקרובים יימסר לידיהם דוח חוקרי השריפות, והם יקבלו אישור להתחיל ולבצע את עבודות השיפוץ.
"אנחנו מחכים לכל האישורים מכל הגורמים ומקווים להתחיל לעבוד כמה שיותר בקרוב", אומר חדד, "לפעול במהירות ולהחזיר את העסק לפעילות מלאה, יש לנו המון לקוחות שמחכים לנו".
על התמיכה ששותפיו והוא מקבלים מספר חדד: "מאז ליל השריפה אנחנו מקבלים המון הודעות חיזוק, הרבה פידבקים חיוביים ולא מעט תמיכה מהקהילה במכבים ובכל רחבי העיר".

3 צפייה בגלריה
מחכים לשמבורגר. השמבז לפני השריפה
מחכים לשמבורגר. השמבז לפני השריפה
מחכים לשמבורגר. השמבז לפני השריפה
(צילום באדיבות בעלי השמבז)

"אנחנו עובדים עכשיו קשה, אבל אין מה לעשות, כי השמבז חייב לחזור ולפעול, זה בר מסעדה ותיק ומוכר שידוע באווירה השכונתית שלו ובמנות המיוחדות, אנשים מחכים לנו. הרבה אנשים אומרים שזו משפחה שנייה עבורם, וזה נכון, הצוות והלקוחות הם כמו משפחה גדולה".
על פי קצב התקדמות מיזם גיוס ההמונים, נראה כי חדד אכן צודק, וכי לשותפיו ולו יש לא מעט לקוחות נאמנים.
נכון לאמצע השבוע החולף נאספו כבר למעלה מ־72 אלף שקלים, בקמפיין שמועד הסיום שלו הוא 19 באוגוסט, והיעד ‑ איסוף 200 אלף שקלים.
אגב, מי שתורם להחזרתו של השמבז לפעילות, יכול לבחור לקבל בתמורה לסכום התרומה שלו, החזר בצורת משקאות או כל מנה אחרת המוגשת במסעדה, בהתאם לקטגוריות המפורסמות בדף המיזם.
"אפשר לתרום ולקבל תמורה, ואפשר גם לתרום ופשוט להיות חלק מהמאמץ שלנו להחזיר את העסק לפעילות", אומר חדד. "אנחנו מעריכים את זה ממש, כל תרומה וכל סיוע, ושמחים שכל אלה שידעו לשמוח איתנו יום יום בעשר השנים האחרונות, מצטרפים אלינו עכשיו לשיפוץ ושיקום של הבית השני של כולנו, וזה יפה".

השכנים תורמים


רווית אלוני, תושבת העיר שנוהגת להגיע לשמבז באופן קבוע, תרמה גם היא, ומקווה שרבים יעשו כמוה.

קראו גם:

"לא צריך לתת הרבה, אפשר כמה עשרות שקלים, כמה שיש לבנאדם לתת, כי כל שקל עוזר", אומרת אלוני. "להרים מחדש עסק שכזה זו משימה לא פשוטה, אבל אנשי שמבז תותחים, ואין לי ספק שיצליחו, ובטח עם עזרה מהלקוחות שלהם ושאר תושבי העיר. אחרי הכל, זה עסק שפועל פה תקופה ארוכה, ואין כמעט מי שלא מכיר".
"אני מאמין שלא יעבור הרבה זמן ונחזור לאכול את השמבורגר הטעים שלנו", אומר ערן לפיד, תושב שכונת מכבים. "עבור הרבה מאוד אנשים המקום הזה הוא באמת בית שני, מקום שכיף לבוא אליו, פה ליד הבית, בלי צורך לנסוע ברכב. אפשר ללכת ברגל ולשתות אלכוהול בכיף ובראש שקט".
"עסק שנשרף זה כאב לב גדול, בוודאי עבור מי שייסדו והקימו ומנהלים אותו, ואני בטוח שהמקום יחזור לפעול בהקדם".
"כמו שקרה בעבר, שמבז יחזור לפעול, ושוב, דווקא בימים אלה, בצורה הכי אמיתית וכנה, טוב לראות את ההתגייסות של הציבור לעזרה לאנשים שבצרה, זה סימן שלמרות דברים לא נעימים שקורים סביבנו, עוד יש אמפתיה ואדיבות".