מדי חג חנוכה הופך איזור קברות המכבים בפאתי מודיעין, בחלק המזרחי של יער בן שמן, לאתר עלייה לרגל לאלפי מבקרים המגיעים למקום על מנת לציין את נס החג ואת גבורת המכבים. ביום חמישי שעבר, לציון סיום החג, הגיעו מאות רבות של מבקרים, דתיים וחרדים, אל מתחם באתר קברות המכבים המוכר בשם קבר מתיתיהו בן יוחנן החשמונאי, שמזה עשרות שנים מהווה מוקד משיכה למאמינים.
1 צפייה בגלריה
"פשוט מגעיל". אשפה ליד קברות המכבים
"פשוט מגעיל". אשפה ליד קברות המכבים
"פשוט מגעיל". אשפה ליד קברות המכבים
(צילום: פרטי)

כמו בכל שנה, התפללו מאות הנוכחים במקום במשך כל הלילה, וערכו הילולה של משקאות ואוכל, אלא שבבוקר למחרת התגלה כי במקום הושארו ערימות גדולות מאוד של אשפה שלא נאספה על ידי החוגגים.
בסוף השבוע הגיעו אל השטח חיות בר רבות, כפי הנראה חזירי בר, תנים ושועלים, קרעו את השקיות בהן נאספה חלק מהאשפה, ופיזרו את שאריות המזון על שטח נרחב.
אבירם לביא, תושב מודיעין שרכב על אופניו ביום שבת בבוקר בשביל הסמוך לקבר מתיתיהו, מספר: "זה באמת בלתי נתפס, כבר שנים שיש פה הילולות ונשאר המון זבל, אבל הפעם זה באמת השיא, מזמן לא ראיתי דבר כזה ‑ מאות פחיות של משקאות, כולל בירות ומשקאות אלכוהוליים אחרים, קופסאות שימורים ריקות, לחמים ומה לא, בקיצור, זוועה".
לדברי לביא, חברים שרכבו איתו והוא, חשבו לנסות ולאסוף את האשפה, אבל הבינו מהר מאוד שהדבר בלתי אפשרי, בין השאר משום שביער אין מספיק פחי אשפה להשלכת הפסולת.
"הזבל שהחבר'ה השאירו מתגלגל לאורך עשרות מטרים של השביל, והוא לא נשאר רק על השביל עצמו, אלא עף ברוח אל תוך היער ומזהם את השטח. זה פשוט מגעיל".

קראו גם:

גם רונית שושני, תושבת היישוב שילת, שטיילה ביער ביום שבת בצהריים הזדעזעה מהמראות. "אנשים באו לפה לחגוג, וזו זכותם, אבל להשאיר כזו טינופת זה פשוט לא הגיוני", אומרת שושני, "ואני באמת לא מבינה מה הבעיה לקחת שקיות ענקיות של אשפה, לזרוק לתוכן את כל הזבל, ולהעביר את השקיות לפחי אשפה גדולים בכניסה ליער. הזבל שנשאר בשטח מזהם את הסביבה ופוגע בבעלי החיים שמסתובבים פה וחיים ביער, וזה בעיקר לא יפה ולא נעים לעין".
גורם בקק"ל טוען כי מדובר בבעיה החוזרת על עצמה בימי חג החנוכה, אך מודה כי השנה התופעה הייתה חמורה יותר.
"מגיעים לפה אלפי אנשים במצטבר בסוף החג. הם יושבים פה, מתפללים, עושים על האש, ולצערנו השמירה על הטבע היא לא בראש מעייניהם", אומר הגורם. "בעניין האכיפה יש בעיה, מאחר וכדי לרשום דוח למי שמלכלך אנחנו מחויבים על פי חוק לאתר אדם שמשליך אשפה, ולזהות אותו לפי תעודת זהות, כי רק כך ניתן להטיל קנס, ובנסיבות של המוני האנשים פה זה לא פשוט. אולי שווה באמת להציב פה בשנה הבאה פקחים או נציגים של המשטרה הירוקה, או פשוט להעביר למתחם פחים גדולים ולהעלות את המודעות".
מקק"ל נמסר בתגובה: "קק"ל רואה חשיבות רבה בשמירה על היערות ופועלת רבות לשמירת היער, טיפוחו וניקיונו. בנוגע למקום המצוין, בקק"ל מתמודדים באופן שוטף באמצעות צוותי פיקוח וצוותי ניקיון עם קהל המבקרים שמגיע למקום ואינו שומר על הסדר והניקיון. אנו מקדמים בימים אלו את 'חוק היער' שיאפשר כלי אכיפה מחמירים יותר להתמודד עם מקרים אלו".