יום שישי האחרון, שעת צהריים מאוחרת ברחוב האנפה ברובע מכבים השליו במודיעין. עשרות תושבי הסמטה השקטה נחים בבתיהם הפרטיים, או נערכים לכניסתה של שבת ‑ תחילתו של סוף השבוע.
2 צפייה בגלריה
"אירוע מטלטל מאוד". אנשי מז"פ בזירת הירי
"אירוע מטלטל מאוד". אנשי מז"פ בזירת הירי
"אירוע מטלטל מאוד". אנשי מז"פ בזירת הירי
(צילום: טל שחר)
בסביבות השעה 15:30 בצהריים, השעה הכי חמה ביום, נשמעים ברחוב קולות עמומים של ירי – אירוע שכמותו לא התרחש בשכונה השקטה מעולם.
בעלי הבתים הממוקמים על גבול החורשה שממזרח לרחוב, יוצאים אל החצרות כדי לגלות מחזה נוראי: אחד משכניהם, אדם בשנות החמישים לחייו, עומד במרכז החורשה, ולצידו בנו המאומץ כשהוא שוכב על הקרקע, פגוע כתוצאה מירי.
בתוך זמן קצר עושים את דרכם לחורשה עשרות שוטרים וניידות רבות, שצפירת הסירנות שלהן מפרה את שלוות הרחוב השקט.
שעה קלה לאחר מכן פרסמו אנשי הדוברות של משטרת מחוז מרכז את ההודעה הבאה: "המשטרה עצרה תושב מודיעין בחשד שירה למוות בבנו סמוך לביתם. בתוך כך, נאספו אמצעי תיעוד בסביבת הזירה, וממצאים פורנזיים על ידי חוקרי הזיהוי הפלילי. הרקע והנסיבות בבדיקה".

הלם בשכונה


בימים שמאז האירוע הקשה סוערות הרוחות ברחוב האנפה, בשכונה, ובעיר בכלל, שמקרי רצח הם בבחינת אירוע נדיר בה.
החורשה בה נורה למוות הבן, צעיר בשנות העשרים המוקדמות לחייו, שאומץ על ידי בני הזוג כשהיה בן קצת יותר משנה, שוממה לחלוטין מאז יום שישי האחרון.
על השביל הרחב החוצה את השדרה, שהיא זכר לטבע היפה והפראי שהיה במקום לפני למעלה משני עשורים, טרם הקמת השכונה, אף אחד לא צועד, וגם בחצרות המטופחות, שבחלקן בריכות שחייה גדולות, אף אחד לא יושב.

2 צפייה בגלריה
מזהיר מפני קריסה כוללת של מערך הרווחה במדינת ישראל. טאוב
מזהיר מפני קריסה כוללת של מערך הרווחה במדינת ישראל. טאוב
מזהיר מפני קריסה כוללת של מערך הרווחה במדינת ישראל. טאוב
(צילום: קובי קואנקס)

מעטים פוסעים ברחוב, וגם אלה שכן מעדיפים להתרחק מאמצעי התקשורת, ואינם מוכנים להיחשף.
"זה אירוע מטלטל מאוד", אומרת תושבת הרחוב, שיצאה ביום ראשון האחרון לטיול צהריים עם כלבתה, "ואני חושבת שאף אחד מאיתנו בכלל לא מבין או מעכל עדיין מה קרה פה".
"זו אמנם שכונה שקטה של בתים פרטיים גדולים, אבל השכונה ותיקה, יש יחסים קרובים בין חלק גדול מהתושבים, ולא מעט אנשים יודעים מה קורה בחיים של האנשים האחרים".
"אני לא הייתי בבית בזמן שהאירוע התרחש, אבל מהר מאוד שמעתי עליו מבני משפחה שהיו בבית, ומיהרתי הביתה כדי לוודא שכולם בסדר, בעיקר כי זה מקרה מאוד חריג".
שכן אחר המתגורר ברחוב מספר: "המשפחה הנפלאה הזו עשתה מעשה חסד עילאי ונשגב, ולקחה תחת חסותה תינוק, ילד קטן, אותו גידלה בצורה הכי טובה ומכילה שאפשר, וכמה עצוב שזה הסוף הטראגי של הסיפור".
"אנשים חיים את חייהם, מגדלים ילדים, נאבקים בצורה כזו או אחרת בשגרת היומיום וקשיי החיים, אבל אף פעם לא מסוגלים להבין באמת עם איזה קשיים אחרים מתמודדים, מורכבויות שהן הרבה ומעבר לרגיל, אנשים שהקדישו שנים לסייע לילד, נער וצעיר חריג, ועכשיו נקלעו לצרה צרורה, פשוט נורא".

הבריחה מהמוסד


בני המשפחה בה התרחשה הטרגדיה היו מוכרים לשירותי הרווחה העירוניים, שמזה שנים העניקו להורים ולבנם המאומץ סיוע.
הבן התגורר לסירוגין בבית הוריו במכבים ובמוסדות שונים, ובמהלך השנים האחרונות שהה בעיקר במוסדות, שכן הבעיות שמהן סבל הפכו לדומיננטיות יותר ויותר, והוא נזקק להשגחה צמודה.
ההידרדרות החמורה במצבו של הצעיר, ובהתנהלות המשפחה מולו, חלה בעיקר בשלושת השבועות האחרונים.
מי שמעורים בנושא יודעים לספר כי אביו של הצעיר הגיע לפני כשלושה שבועות למוסד בו שהה הצעיר, והסביר לבנו כי עליו להקפיד על התנהגות ראויה כדי שלא יסתבך וימצא את עצמו מחוץ למוסד.
ימים ספורים לאחר מכן עודכנה משפחת הצעיר כי הוא עזב את המקום, וכי אנשי המוסד אינם מצליחים ליצור איתו קשר.
מי שמגיע לרחוב האנפה, תמיד אומר שזה אחד המקומות הכי פסטורליים, שלווים ומנותקים שיש לעיר הזו להציע, והאמת שזה נכון, אבל אחרי המקרה הזה הכל ישתנה"
לאחר שגם הוריו לא הצליחו לאתר אותו, והיה חשש אמיתי לשלומו, עודכנה המשטרה בפרטים, ולפני כשבועיים פרסמו במשטרת מחוז ירושלים, שם נמצא המוסד בו שהה, הודעה על היעדרו של הצעיר, בה ביקשו מהציבור לסייע למשטרה באיתורו.
בכל אותם ימים, במהלכם לא היה ידוע היכן הוא נמצא, טיפלו אנשי אגף הרווחה העירוני בבני המשפחה, וסייעו להם בפניות שהעבירו אל משרד הרווחה בדרישה לעזור למשפחה באיתורו של הבן, ובעיקר לעשות מאמצים על מנת להביא לפתרון מהיר ויעיל של הפרשה, ולהכניס את הצעיר למוסד בו יוכל לקבל את הטיפול המתאים לו בצורה בטוחה עבורו ועבור הסובבים אותו.
בשעות הצהריים של יום שישי שעבר, כמה ימים לאחר ששוטט ברחובות ושהה במקומות שונים, החליט הצעיר לשוב אל בית הוריו, ועם הגעתו למקום הידרדרו העניינים במהירות, עד לעימות האלים בין האב לבנו.

"נוגע בכל בית"


ביום ראשון השבוע התקיים בבית משפט השלום בראשון לציון הדיון בהארכת מעצרו של האב החשוד בירי, והשופט ארז מלמד החליט להאריך את מעצרו עד ליום חמישי השבוע.
סביר להניח, בהתחשב בנסיבות האירוע והתקדמות חקירת המקרה, שמעצרו של האב הוארך שוב, ובכל מקרה, במשטרה הודיעו כי הוטל צו איסור פרסום על כל פרט מפרטי חקירת המקרה.
במהלך השבוע האחרון עשו בעירייה ככל שניתן על מנת להעניק לבני המשפחה מעטפת חמה ותומכת, במטרה לסייע להם בשעתם הקשה.
למרות שחלף שבוע מאז האירוע הטראגי, ברחוב השקט עדיין נותרו שרידים שהוצבו בשטח בעקבות האירוע ‑ סרטי סימון של המשטרה, התלויים על כמה עצים ברחוב, וכמו כן בחורשה.
"מזל שהיה כל כך חם השבוע, כך שלא הייתה באמת סיבה לצאת לרחוב, לא שלמישהו היה בכלל חשק", אומר אחד מתושבי מכבים.
"המשפחה הנפלאה הזו עשתה מעשה חסד עילאי ונשגב, ולקחה תחת חסותה תינוק, ילד קטן, אותו גידלה בצורה הכי טובה ומכילה שאפשר"
"האירוע הזה וההשלכות שלו רק בתחילתם, ואמנם המשפחה שקועה עמוק מאוד בסיפור, אבל האדוות של הדבר הזה מגיעות לכל בית ברחוב, בשכונה, בעיר".
"מי שמגיע לקטע זה של השכונה, לרחוב האנפה, תמיד אומר שזה אחד המקומות הכי פסטורליים, שלווים ומנותקים שיש לעיר הזו להציע, והאמת שזה נכון, אבל אחרי המקרה הזה הכל ישתנה, ואני מניח שיעבור זמן רב עד שנוכל כולנו לחזור לשגרה, לצאת לרחובות בחיוך, לטייל טיול ערב של שקיעה או בוקר של זריחה בחורשה".

"הרווחה בקריסה"


המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק השירותים החברתיים, חבר המועצה עמיעד טאוב, שבמידה רבה מקדיש חלק נכבד מפעילותו הציבורית לטיפול וסיוע למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים, הזדעזע למשמע החדשות הקשות מיום שישי.

קראו גם:

"אני משתתף בצער המשפחה על הטרגדיה", אמר טאוב. "הנושא נמצא בחקירה ולכן לא אוכל להתייחס לפרטי המקרה או הנסיבות.
אני כן מבקש להבהיר ולהזהיר מפני קריסה כוללת של מערך הרווחה במדינת ישראל. היעדר תיקצוב, מסגרות וכוח אדם מובילים כבר היום לפגיעה בחיי אדם ובאיכות הטיפול והמענים ללקוחות השירותים החברתיים, גם בעיר מודיעין. במידה ולא ייקחו אחריות בממשלה על התחום הכל כך משמעותי למדינה, הטרגדיה הבאה היא רק עניין של זמן לצערי".
למרות בקשות חוזרות, ממשרד הרווחה לא נמסרה תגובה.

רווחה במספרים

תקציב האגף לשירותים חברתיים:
67.1 מיליון שקלים
עובדים באגף: כ–80, כולל עובדים סוציאליים ואנשי מינהלה
משפחות בטיפול האגף (מעודכן לסוף שנת 2021): 3,293
בעלי צרכים מיוחדים בעיר: 695 (אוטיזם), 389 (שיקומיים), 175 (מוגבלות שכלית קשה)