הורים לתלמידים באחד מבתי הספר היסודיים במודיעין, המתלוננים על תלמיד שנוהג לטענתם באלימות בתלמידים אחרים, מנהלים מזה מספר חודשים דין ודברים מול העירייה ומשרד החינוך, ולטענתם, על אף תלונותיהם, המוכרות להנהלת המוסד החינוכי, לא בוצעו עד עתה פעולות מעשיות לטיפול בבעיה.
2 צפייה בגלריה
"הסלמה בתדירות ועוצמת ההתנהגות"
"הסלמה בתדירות ועוצמת ההתנהגות"
"הסלמה בתדירות ועוצמת ההתנהגות"
(צילום: שאטרסטוק)
מאז תחילת השנה טרודים ההורים בשיחות עם צוות בית הספר, נציגי מינהל החינוך העירוני ואנשי מחוז ירושלים של משרד החינוך, זאת לטענתם בגלל שאחד מתלמידי הכיתה מטיל אימה על שאר חבריו, כמו גם על כמה מחברות הצוות החינוכי.
לטענת ההורים גם בעבר התעוררו בעיות הקשורות בתלמיד.
"מתחילת השנה יש בעיות אלימות קשות, שלתחושת חלק מההורים לא מדווחות כמו שצריך", אומר אחד ההורים.
הורה נוסף מספר: "הבן שלי סבל כמה פעמים מאיומים מאותו הילד שיפגע בו, והוא גם חבט בו באף וגרם לו לדימום. פניתי להנהלת בית הספר והתלוננתי, אחרי שגם שמעתי על המקרה מאמא אחרת.

2 צפייה בגלריה
החקירה נמשכת
החקירה נמשכת
"איומים וחבטות"
(המחשה: Shutterstock)

"יש לנו קבוצת וואטסאפ של ההורים, בה עלו בשבועות האחרונים תלונות על כך שיש אלימות בכיתה שלא מדווחת, ונוצר שיח לא פשוט בין ההורים על הנושא".
לאחרונה, בעקבות פנייה של אחד ההורים לראש העירייה, חיים ביבס, הוצמדה לילד סייעת.
"באותה מידה שעצוב לי על הילד שלי, עצוב לי מאוד על אותו הילד, אבל הילדים שלנו נפגעים ממנו", אומר אחד האבות.
בתחילת החודש, לאחר שלטענתם נואשו מהיעדר טיפול של מערכת החינוך בתלונותיהם על האווירה האלימה בכיתה, פנה אחד ההורים ישירות לביבס, וכתב לו, בין השאר: "אנחנו מרגישים שלילדינו נשקפת סכנה פיזית, ונגרמים להם נזקים בשל התנהלות המערכת. אנו רואים בעירייה אחראית לשלום ילדינו, ביטחונם ובריאותם. אנחנו לא מוכנים שהמצב יימשך, ושילדינו יהיו נתונים בסכנה, ומיידעים אותך בדבר לפני שיקרה אסון".
ביבס, שנענה לפניית ההורה, ביקש לברר אם ההורים הגישו תלונה בנושא למנהלת בית הספר ולמינהל החינוך, וכשקיבל תשובה שהוגשו מספר תלונות, ענה: "אבקש שיבדקו".
בתגובה ענו ההורים: "כרגע נשקפת לילדינו סכנה מיידית ופיזית בכל יום".

משביתים לימודים

אחת האמהות בכיתה העבירה פנייה אישית למנהלת בית הספר, במסגרתה סיפרה על אלימות שהופעלה כלפי בנה על ידי אותו ילד שעליו מתלוננים ההורים.
"אני מוצאת לנכון לפנות אליך היום באופן אישי בנוגע לאלימות בכיתת בני", כתבה האם. "עד היום בטחתי בך ובבית הספר שתעשו את הדבר הנכון והמתאים, אך לצערי הגיעו מים עד נפש".
בהמשך ההודעה הביעה האם חשש כי פגיעה שנגרמה לבנה בכיתה, גורמת לה לחשוש לבריאותו, וביקשה כי הנהלת בית הספר תביא "להוצאת הילד המאיים על שאר הילדים מתחומי בית הספר".
להודעות שהועברו לביבס ולמנהלת בית הספר קדם צעד מחאה מצד הורי הכיתה, שכלל את השבתת הלימודים באחד מימי שישי לפני כחודש וחצי, וזאת לדברי ההורים "כאקט מחאתי".
ימים ספורים לפני ביצוע המהלך העבירו ההורים תלונה למחוז ירושלים במשרד החינוך, במסגרתה כיתבו את המפקחת המחוזית, רונית חן, וגם את ראש מינהל החינוך העירוני, בתיה שוכן, מנהלת האגף לחינוך יסודי בעירייה, דורית קוטלר, והנהלת בית הספר.
במכתב צוין כי האווירה האלימה בבית הספר גורמת "לתחושת חוסר מוגנות ותחושת אימה בקרב ילדינו, הבאות לידי ביטוי בדיווחים על מספר ילדים המביעים חשש להגיע לבית הספר, או חוסר רצון להגיע לכיתה".
קראו גם >>>
עוד כתבו ההורים, כי "מאז תחילת השנה נעשו מספר פניות פרטניות למחנכת הכיתה, ואף למנהלת בית הספר... ולדאבוננו, הן הילדים והן ההורים מבחינים כי אין שיפור, ואף קיימת הסלמה בתדירות ועוצמת ההתנהגות, עד כדי כך שהדבר הפך להיות שגרת יומם של הילדים".
"באותה מידה שעצוב לי על הילד שלי, עצוב לי מאוד על אותו הילד, אבל הילדים שלנו נפגעים ממנו"
ב־31 באוקטובר התקיימה בבית הספר פגישה בה לקחו חלק הנהלת בית הספר, מחנכת הכיתה ויועצת המוסד החינוכי, ומספר נציגים מטעם הורי הכיתה.
בפגישה העלו נציגי ההורים את טענותיהם, והובהר להם לדבריהם כי "אם מתרחשים אירועים חריגים בבית הספר, מבוצע טיפול פרטני מול הורי התלמיד, כמו גם מעורבות של גורמי עירייה במידת הצורך".
כשבועיים לאחר אותה פגישה, אותה הגדירו ההורים כחיובית, התרחש לדברי ההורים אירוע חריג נוסף בבית הספר.
"הגיעו קציני ביטחון לבית הספר כי היה אירוע אלימות, כך דיווחו לנו מבית הספר", מספר אחד מהורי הכיתה, "ולפי מה ששמענו מאמא שהוזמנה לבירור, הילד תקף את אחת המורות, ולפי מה שהילדים סיפרו לנו המחנכת של הכיתה הותקפה.
"לאחר מכן הודיעו לנו מבית הספר שהמחנכת לא נפגעה, ואני והורים אחרים לא מבינים למה כל הנושא הזה מטויח. יש יותר מדי סימני שאלה, ואנחנו באופן טבעי מודאגים".
"עם רקע כזה היה צריך להציב תנאים לקליטה של הילד בבית הספר. יש יותר מדי סימני שאלה, ואנחנו באופן טבעי מודאגים"
מהעירייה נמסר בתגובה: "התלמיד, משפחתו והכיתה כולה נמצאים בטיפול מלא של בית הספר, מינהל החינוך העירוני, פיקוח משרד החינוך, וכן של גורמי מקצוע נוספים. בין יתר הפעילויות שנעשו מול התלמיד ומשפחתו: בכיתה נמצאת סייעת, הרחקה זמנית של התלמיד מהכיתה, שיתוף של אנשי מקצוע שונים לטיפול בנושא, כאשר חשוב להדגיש שבמקרים מסוג זה, מדובר בתהליך טיפולי שאורך זמן.
"בנוסף מנהלת בית הספר משקפת להורי הכיתה את הנעשה בנושא, ביחד עם השירות הפסיכולוגי החינוכי, תוך הקפדה של שמירה על צנעת הפרט של התלמיד. אנו מצרים על המניפולציה שנעשית במטרה לגרום לסילוק התלמיד מבית הספר על ידי איום בפרסום המקרה בתקשורת".
ממשרד החינוך נמסר: "הנושא מוכר ומטופל על ידי כלל הגורמים".
מטעמה של משפחת הילד שלגביו הועלו הטענות טרם נמסרה תגובה רשמית עד מועד סגירת הגיליון.