בדיוק שבוע חלף מאז הפיגוע הרצחני שאירע במחסום מכבים על כביש מספר 443 ביציאה הצפונית ממודיעין, והרוחות בעיר עדיין לא נרגעו. בימים שלאחר האירוע הקשה, במהלכו נרצח לוחם צה"ל סמל מקסים מולצ'נוב ז"ל, וארבעה אחרים ‑ שני חיילים ושני אזרחים ‑ נפגעו, היו תושבי העיר עירניים במיוחד, ובעיקר ביום שישי שעבר, יום פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ברחבי העיר.
2 צפייה בגלריה
"מפחיד". זירת הפיגוע בצומת מכבים
"מפחיד". זירת הפיגוע בצומת מכבים
"מפחיד". זירת הפיגוע בצומת מכבים
(צילום: שאול גולן)

"מציאות הזויה"


כשעה לאחר הפיגוע הקשה, שהתרחש בשעת שיא של תנועת כלי רכב בכביש היציאה ממודיעין, הוציאה העירייה הודעת הרגעה לתושבים, בה הובטח להם כי בעקבות האירוע החמור "הנחה ראש העיר חיים ביבס להגביר את הביטחון בעיר באופן מקסימלי, בדגש על נוכחותם של השיטור העירוני וניידות הביטחון במוסדות החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים", שנפתחה יממה בדיוק לאחר הפיגוע.
הודעה זו הרגיעה חלק מתושבי העיר, אך היו כאלה שהחליטו, כבר ביום הפיגוע עצמו, לחכות עם חזרת ילדיהם לבתי הספר ביום שישי.

קראו גם:

"החלטנו לא לשלוח את הילדה לבית ספר בגלל האירוע הזה", מספר תובל לביא, תושב העיר, אב לילדה שעלתה השבוע לכיתה ד', "בעיקר כי היא שמעה על זה והייתה נסערת. היא הייתה מול המחשב וקראה בכל האתרים שהיה פיגוע ליד מודיעין. מבחינת הילדים הפיגוע הזה קרה בעיר. ככה הם שמעו וקראו, מבלי לדעת שלמעשה זה היה בכביש המהיר שקרוב לעיר, ולא בשטח העיר. כך או כך, וגם בגלל שהיום הראשון היה ביום שישי, החלטנו שנדלג, נשאיר אותה בבית, והיא תתחיל את השנה ביום ראשון או שני, לא קרה כלום".
הילה נחמן, תושבת העיר, אם לילד שהחל ביום שישי את לימודיו בכיתה ב' באחד מבתי הספר היסודיים בשכונה במרכז העיר, החליטה שהדבר הנכון יהיה לשלוח את בנה לבית הספר.

2 צפייה בגלריה
מקסים מולצ'נוב ז"ל
מקסים מולצ'נוב ז"ל
מקסים מולצ'נוב ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)

"הילדים שלנו חיים במציאות הזויה גם ככה ‑ פיגועים בכל שבוע, לחץ וחרדות, ואני חושבת שהכי נכון הוא שיחזרו לשגרה כמה שיותר מהר", אומרת נחמן. "ביום חמישי דיברנו איתו על זה. לא היה נראה שהוא נסער מדי, אז החלטנו שאין לטעם לעורר שדים, אפילו שהפיגוע היה לא רחוק מהשכונה שלנו".

דקר בחפץ חד


הפיגוע שהתרחש בשבוע שעבר היה האירוע הקטלני הראשון מזה שנים בקרבת העיר, דבר שהוסיף לבהלה בקרב רבים מתושביה.
האירוע האחרון על רקע פחע"י (פיגוע חבלני עוין) התרחש בכניסה הצפון‑מערבית לעיר, ביציאה מאיזור הפארק הטכנולוגי, גם כן על כביש מספר 443, במהלך חודש סטפמבר בשנה שעברה.
מחבל שהגיע לצומת בשעת ערב מוקדמת, צעד בקרבת הכביש, וכשכלי הרכב שעמדו לפנות לתוך העיר נעצרו ברמזור האדום, פתח דלתות של מכוניות, ריסס בגז פלפל כמה מהנהגים ודקר אחדים באמצעות חפץ חד, אך בכך הסתיים האירוע, לאחר שלוחם מג"ב שהיה במקום ירה למוות במחבל.
"העובדה שהפיגועים היו מחוץ לעיר לא מנחמת או מרגיעה", אומר אהוד לפיד, תושב העיר, הנוסע מדי בוקר על כביש 443.
"זה שהמחבלים לא נכנסו לעיר, לא אומר שאין להם מוטיבציה, הם פשוט יודעים שאפשר לבצע פיגועים גם בצמתים בכניסה לעיר, שבשעות הבוקר והערב עמוסים מאוד, ואז לברוח בקלות דרך הכביש המהיר".
תושב אחר בעיר אומר: "זה מפחיד כשזה מתקרב אליך, אין מה לעשות, וכמובן שזה באיזור הכניסה לעיר, כי באותה מידה שהמחבל בפיגוע בשבוע שעבר פנה בצומת שילת צפונה וניסה לברוח חזרה לשטחים, הוא היה יכול לפנות דרומה בצומת שילת אחרי פיגוע הדריסה, ולהיכנס למרכז העיר או לשכונת כרמים, ואז זה היה יכול להסתיים הרבה יותר גרוע".

הפחד משב"חים


מי שמוטרדים לא פחות מהאירוע האחרון הם תושבי השכונות החדשות שנבנות בימים אלה בעיר, ובעיקר מי שכבר מתגוררים בשכונת מורשת.
בשטח השכונה עובדים מדי יום מאות רבות של פועלים תושבי השטחים, ועל פי אירועי החודשים האחרונים, במהלכם קיימה המשטרה מספר מבצעים לאיתור שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), נראה כי לתושבים עלולה להיות סיבה לדאגה.
לפני כשלושה שבועות פורסם ב"ידיעות מודיעין" כי תושבים ברחוב שרה אהרונסון בשכונה הזעיקו את המשטרה לאחר שפועל ערבי ניסה לפתוח דלתות של דירות באחד הבניינים, דבר שהפחיד מאוד את תושבי הרחוב.
בנוסף, במהלך חצי השנה האחרונה, ביצעה המשטרה, בשיתוף יחידת השיטור העירוני של מודיעין, מספר מבצעים לאיתור שב"חים, בהם עשרות אותרו, נעצרו לחקירה, והוחזרו לשטחים.
אולם למרות פעילות מונעת זו, וסיורים מוגברים שמבצעים בשיטור העירוני בשכונות מורשת, נופים וציפורים, שגם בתחומן יש מספר אתרי בנייה, תושבי השכונות אינם שקטים.
"שום דבר לא יכול להרגיע אותנו", אומרת אחת מתושבות שכונת מורשת, "כי אף אחד לא יכול להבטיח שאיזה משוגע או מוסת שגר בשטחים חצי שעה מפה לא יכול להשתגע. זה יכול להיות מישהו שגר בכפרים שנמצאים מרחק דקות נסיעה ממחסום חשמונאים, שם חוסל המחבל בשבוע שעבר, וגם יכול להיות פועל שחטף קריזה או מישהו שהסתנן לפה עם הסעת הפועלים. בקיצור, מפחיד".