שבעה צעירות וצעירים עם צרכים מיוחדים ממודיעין, יעשו בשבוע הבא, עם תחילת שנת הלימודים, צעד משמעותי במיוחד, כשיתחילו לעבוד בגני ילדים ובתי ספר ברחבי העיר, לאחר שעברו הכשרה מקצועית שנמשכה כחצי שנה, במסגרתה הוסמכו לשמש ככוח עזר בהוראה.

3 צפייה בגלריה
"רווח כפול לחברה". מימין: ענבר האס־כהן, עידן ארליך, ירדן טלר ושירה מאור
"רווח כפול לחברה". מימין: ענבר האס־כהן, עידן ארליך, ירדן טלר ושירה מאור
"רווח כפול לחברה". מימין: ענבר האס־כהן, עידן ארליך, ירדן טלר ושירה מאור
(צילום: חורחה נובומינסקי)
מדובר במיזם ייחודי, שיצא אל הדרך לפני קרוב לשנה, אחרי שהמשנה לראש העירייה ומחזיק תיק השירותים החברתיים, חבר מועצת העיר עמיעד טאוב, הגיש להנהלת העיר הצעה לשילובם של בעלי מוגבלויות במסגרות חינוך ותעסוקה.
הצעתו התקבלה, ואנשי האגף לשירותים חברתיים ואגף משאבי אנוש, בראשם טלי נתנאל, הכינו תוכנית מקיפה, שהועברה לעיונם של אנשי הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ואושרה על ידם.

"מעטפת כוללת"

פחות או יותר באותה התקופה, ג'ורדנה שור, תושבת העיר ומנכ"לית עמותת "מיוחדים בחינוך", פגשה במוסד החינוכי בו לומד בנה בעיר, צעירה בעלת צרכים מיוחדים שעוררה בה השראה.
בעקבות המפגש החליטה שור לפנות אל מכללת דוד ילין לחינוך, הוראה וטיפול בירושלים, ולבדוק את האפשרות לקדם הכשרת צעירים תושבי מודיעין עם מוגבלויות לעיסוק בתחום החינוך.
בשלב זה חברו כל הגורמים יחד, ומשם התגלגל הרעיון להכשיר צעירים בעלי צרכים מיוחדים ממודיעין, על מנת לשלבם במערכת החינוך העירונית.
מי שנבחרה להוביל את הפרויקט היא שירה מאור (43), תושבת העיר, הפועלת מטעם עמותת "גוונים", והיא זו שמנהלת את תוכנית ההכשרה המקצועית לצעירים, בהנחיית אנשי מכללת דוד ילין, ובראשם המרצים ד"ר סילביה שטיגליץ ואייל בלוך.
"אני עובדת כשנתיים וחצי בעמותת גוונים, והעמותה שלנו היא באמת המקום המתאים כדי להוביל את המיזם המרגש הזה", אומרת מאור. "אנחנו פועלים כדי לקדם אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים – במכינות לחיים עצמאיים, בתוכניות לימודים בתחומים שונים, בסיוע במגורים ותוכניות שילוב בצבא ולקראת שירות לאומי, ובכלל, להעניק מעטפת כוללת לצעירים המקסימים האלה.
"תהליך ההכשרה בשיתוף מכללת דוד ילין מסודר ומגובש, ואחרי חצי שנה של למידה, הצעירות והצעירים מתנדבים בתוך מערכת החינוך כדי לצבור ניסיון, ובשלב השלישי הם מתחילים לעבוד, ואנחנו מלווים אותם בכל צעד, החל משלב הבחירה במקום העבודה ועד לקליטה במוסד החינוכי, דברים שקורים ממש עכשיו".

"סוכני שינוי"

צעדים ראשונים אלה של בוגרות ובוגרי הקורס, מרגשים מאוד את מאור.

3 צפייה בגלריה
"ביקשתי מהם שיסתכלו על מה שיש בי". נופר שלומי
"ביקשתי מהם שיסתכלו על מה שיש בי". נופר שלומי
"ביקשתי מהם שיסתכלו על מה שיש בי". נופר שלומי
(צילום: חורחה נובומינסקי)
"התוכנית עושה דבר נפלא ‑ היא גורמת לאנשים עם מוגבלות להיכנס למערכת החינוך ולהשפיע על ילדים, להיות שווים בין כולם, לגרום להם שלא יהיו 'חריגים בנוף'", היא מסבירה. "הם מיועדים למסגרות של גני חובה ובתי ספר יסודיים בעיר, והם מדהימים, סוכני שינוי מטורפים, שעושים כבר עכשיו עבודה נהדרת בתוך מערכת החינוך".
לדברי מאור, אחד ההיבטים התורמים באופן משמעותי לקידומם של חניכות וחניכי הקורס, הוא ההדגשה של נקודות החוזק שלהם.
"יש מושג שנקרא Extra Ability, והוא מדבר על כך שהצעירים שעוברים את ההכשרה מגלים את הערך המוסף שיש להם להציע", היא מסבירה. "המשמעות היא שאדם עם מוגבלות מסוימת, שחסר לו לדוגמה חוש מסוים, או שיש לו בעיית תקשורת, מחפה על זה בדרכים אחרות, ובתהליך ההכשרה והליווי עוזרים להם למצוא את ה'אקסטרה' הזה, לגלות את החוזקות שלהם. זה דבר מדהים".

"יד חופשית"

נופר שלומי, 23, הרתוקה לכיסא גלגלים, היא אחת מהצעירות המשתתפות בתוכנית ההכשרה, והיא זוכרת את הרגע בו שמעה על הפרויקט.
"התקשרו אליי מאגף הרווחה של העירייה ואמרו לי שמתכננים לפתוח מסלול לימודים מיוחד לאנשים עם צרכים מיוחדים. שאלו אם אני מעוניינת להצטרף, וכמובן שעניתי שברור שכן", היא מספרת. "אמרתי מיד כן, כי זה תחום שאני מאוד רוצה לעסוק בו. אני ממש אוהבת ילדים. אני כבר עובדת בבית הספר היסודי 'אלונים' בעיר, שבו ביצעתי שנתיים של שירות לאומי, והתאהבתי במקום אז נשארתי לעבוד שם, ולשמחתי קיבלו אותי באהבה".
איך את מצליחה להסתדר לצד המגבלה שלך?
"אני מצליחה מאוד, ונכון שהיו מכשולים, אבל הצלחנו להתגבר עליהם, ואני עובדת כסייעת בכיתות א'-ב'. אני עוזרת למורה בכל מה שהיא צריכה, וכל מה שמבקשים ממני, וגם נותנים לי יד חופשית".
על ההסתגלות של התלמידים לנוכחותה במסדרונות בית הספר, מספרת שלומי: "הם התרגלו אליי מהר, אז זה היה לי קל. לקח להם קצת זמן לעכל שאני שם, אבל הם התרגלו.
"מהרגע הראשון ביקשתי מהם שיסתכלו על מה שיש בי, ולא על החיצוניות שלי, וזה מה שחשוב בעיניי. לא מביטים על כיסא הגלגלים שאני יושבת עליו, אלא על מה שאני נותנת, והם מרגישים את זה".
על הקשר המיוחד שיצרה עם התלמידים, המדרבן אותה להמשיך בעבודתה לאחר סיום ההכשרה המקצועית, אומרת שלומי: "בשנה שעברה הכנתי לתלמידים שעלו לכיתה א' צ'ופרים ‑ מחזיקי מפתחות עם ברכה ממני, והם שמחו מאוד לקבל את זה.
"השנה יהיו לי 39 תלמידים לקבל, ואני ממש מחכה לזה, ואני מאוד מאמינה בעצמי, וחושבת שאם לא היו רואים בי את מה שאני יכולה לתת להם, לא היו נותנים לי להמשיך בתפקיד.
"זה משהו שכל השנים רציתי לעשות, ולקום בבוקר עם חיוך גדול זה נפלא. אני מאוד אוהבת להגיע אל בית הספר ולפגוש את הילדים".

"כישורי למידה"

משתתפת נוספת במיזם, הרואה בחינוך את עיסוקה בעתיד, היא ענבר האס־כהן, 21, תושבת העיר, שהצטרפה לתוכנית ההכשרה בעקבות שיחה שקיימה עם מאור.
עמיעד טאוב: "עולם החינוך ככלל, ומודיעין בפרט, ירוויחו מכל בוגר שישולב במערכת החינוך העירונית, תוך שהוא מציב את האדם, הילד, לנגד עיניו"
"לפני כמה חודשים שמעתי משירה על הפרויקט המיוחד. זה היה במכינה שאני נמצאת בה ‑ 'מכינת דרור' לצעירים על הרצף, שגם אליה הגעתי בסיוע העירייה", היא מספרת. "אני חייבת להודות שבהתחלה התלבטתי, כי לא הייתי בטוחה, ולמרות שמאז ומתמיד רציתי לעסוק בחינוך, לא כל כך ידעתי אם זה יתאים לי, אבל אחרי שקיבלתי הסבר, החלטתי לתת לזה הזדמנות".
על חודשי ההכשרה שעברה, מספרת האס־כהן: "זו חוויה גדולה, כי אף פעם לא הייתי בלימודים גבוהים, וגם היכרתי חברים חדשים.
"הלימודים בתוכנית היו אמנם מאתגרים, והיו ימים שהשעות המאוחרות הקשו עליי, אבל היום אני יודעת שזה היה שווה את את כל המאמץ".
לדברי האס־כהן, היא מעוניינת מאוד לעבוד במעון ויצ"ו בעיר או באחד מגני הילדים של העירייה.
"הכיוון שלי הוא לעבוד בתחום, להתנסות, והשאיפה הגדולה היא להוציא תואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני בפסיכודרמה", היא מספרת.
אלה שאיפות גדולות מאוד, את לא חוששת?
"קיבלתי 'תיאבון'. ראיתי שיש לי כישורי למידה טובים, ואני כל־כולי בדבר הזה, ואני בטוחה שאני אצליח. יש לי גם תמיכה גדולה מההורים ומשירה ומכל הצוות כמובן, וזה משמח".

"רווח כפול"

השבוע החלו מובילי התוכנית בריאיונות לקראת הוצאתו לפועל של המחזור השני של מיזם ההכשרה, ולדברי מאור, הביקוש מפתיע.
"המחזור השני צפוי להיפתח בעוד חודשיים בערך, ולמרות שלא פרסמנו את התוכנית, יש כבר למעלה מ־20 מועמדים, וזה מעורר גאווה", היא אומרת. "כשהגעתי לעמותת גוונים, הבנתי כמה חשוב לאנשים פה שבעלי מוגבלויות יהיו משמעותיים בקהילה, שיתרמו, שיהיו מודל לחיקוי, וכל מה שקורה בשנה האחרונה בהחלט מעורר השראה".
טאוב, שמעת לעת מבקר את חניכי הקורס תושבי העיר בתהליך ההכשרה, וכן נמצא בקשר הדוק עם בני משפחותיהם, מתרגש מאוד מהתהליך יוצא הדופן שעברו הצעירים.
"על רקע המשבר בעולם החינוך, בולטים במיוחד אותם צעירים תושבי העיר שבחרו לעסוק בתחום החינוך, לראות את הילדים ולהשפיע על עולמם", הוא אומר. "עולם החינוך ככלל, והעיר מודיעין בפרט, ירוויחו מכל בוגר שישולב במערכת החינוך העירונית, תוך שהוא מציב את האדם, הילד, לנגד עיניו, ומשתמש בכלים החינוכיים שלמד כדי להעצים ולבנות את עולמו.
קראו גם:
"כל אדם הוא עולם ומלואו, ויכולתם של אותם בוגרים עם צרכים מיוחדים ללמוד חינוך, למצות את הפוטנציאל שלהם ולהשתלב בשוק התעסוקה כאנשי חינוך מן המניין, מהווה רווח כפול לחברה הישראלית.
"יש פה עשייה מדהימה, ואני מודה לכל השותפים לפרויקט המרגש והמדהים הזה, משנה המציאות הישראלית והעירונית".