האגף לשירותים חברתיים בעיריית מודיעין משיק בימים אלה את פרויקט בר המצווה לנערים עם צרכים מיוחדים.
1 צפייה בגלריה
אלון ואליעד טביב
אלון ואליעד טביב
אלון ואליעד טביב
(צילום פרטי)
קראו גם:
הפרויקט, בהובלת המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק השירותים החברתיים, עמיעד טאוב, מנוהל על ידי האגף לשירותים חברתיים, המרכז למשפחה ועמותת "כנפי רוח", וכולל הכשרה של מתנדבים בנושא.
מדובר בפרויקט שנתי, שכולל מפגשים המותאמים לנערים בכל רמות התפקוד. בין היתר ילמדו הנערים ובני משפחותיהם להניח תפילין, יקיימו מפגשים חווייתיים וישתתפו בחידונים, יקראו בתורה וכן ייערכו מפגשים משפחתיים כדי שכל המשפחה תחווה את שנת בר המצווה.
המפגש הראשון יתקיים במרכז למשפחה של האגף, לצד עובדת סוציאלית, במטרה להתאים ציפיות של המשפחה והנער מהחוויה. בסיום המפגשים יתקיים אירוע השיא של העלייה לתורה בהשתתפות המשפחה והאורחים ובהתאם לבחירתם והעדפתם.
את הפרויקט ינחו הרב אלון חזני ויאיר שרבט, שילוו כל ילד, כולל ילדים סיעודיים, כך שיוכלו לעלות לתורה.
טאוב ציין השבוע כי בר מצווה הינה חוויה ערכית ויהודית, מאבני היסוד ביהדות: "אני מאמין שכל ילד ומשפחה זכאים לחוות את ההתרגשות והמעמד הייחודי בדרכם. הפרויקט מכיל את כל האיזונים בין רמות התפקוד של הנערים, לבין רצונותיהם של בני המשפחה, במטרה לאפשר חוויה מותאמת אישית".
אלון טביב ממודיעין הוא אביו של אליעד, נער עם צרכים מיוחדים שישתתף בפרויקט. "זה פרויקט מבורך ומקסים", הוא אומר. "אליעד שלנו יחגוג באוקטובר 2021 בר מצווה בע"ה. למעשה זה חלק מאבני הדרך של הבגרות של ילדי ישראל וגם עבורנו כהורים זאת אבן דרך. לפני שידענו על הפרויקט לא היה לנו מושג איך לחגוג לו את האירוע. ופתאום, כמו קסם, רק חשבנו על זה ובאותו שבוע יצא פרסום מהמרכז למשפחה שפתחו בתוכנית חדשה עם עמותת 'כנפי רוח'. לעזור לנו ולהכווין אותנו לגבי איך אפשר לעשות בר מצווה למרות כל הקושי, ולדאוג שתהיה מונגשת ליכולותיו של הילד. מאוד אהבתי שמדובר בתוכנית מאוד מכילה ומאוד פתוחה. זה גורם לקירוב לבבות".
איך זה יעבוד?
"יגיע אלינו מתנדב בוגר שהוכשר למטרה הזאת. יהיו מפגשים שבועיים בהתחלה ביחד איתנו ואחרי זה עם הילד. מאוד אהבנו שהמתנדב יגיע בשעות ובימים שנוחים לילד עד כמה שאפשר. זה קריטי. הבנתי שזה תהליך מאוד רציני שמלווה על ידי רכזת התוכנית ועובדת סוציאלית. מדהים לראות איך עוד ועוד דברים נעשים למען משפחת הצרכים המיוחדים במודיעין. זאת תוכנית שהיא ממש ייעודית וייחודית לכל ילד. זה מאוד־מאוד מחזק אותנו ושם אותנו על אותה מקשה כמו כל משפחה אחרת וגם מהווה עבורנו ציון דרך חשוב של נקודה בזמן. אני חושב שזה באמת מאוד יחזק את המשפחה - מעבר לאחים שלו שירגישו שהאח שלהם חוגג כמו כולם, גם המעגל השני והשלישי - הסבים והסבתות, השכנים, החברים, הקולגות לעבודה. הרבה אנשים שמחים לראות את אליעד ואיך הוא מתקדם. מהרגע שאליעד נולד, כל מי שפגש אותו תמיד אמר שאליעד השאיר בו איזה חותם ואנחנו מאמינים שגם מי שיפגוש את אליעד בתהליך הזה ייקח משהו מאליעד לעצמו".
במהלך התהליך אליעד ילמד על המשמעות הטקסית של בר המצווה. "ינסו ללמד אותו את הברכות ואת העלייה לתורה כמה שהוא יוכל ומה שהוא יוכל. אני מאוד מקווה שעד אז ימצאו את החיסון כדי שנוכל לחגוג בר מצווה כמו שצריך, אבל גם אם לא - עצם התהליך הוא סוג של ניצחון וחגיגה בשבילנו".
טביב מסיים בתודה: "תודתי העמוקה לכל המעורבים – המרכז למשפחה באגף הרווחה, לעיריית מודיעין, לעמותת 'כנפי רוח' ולמחזיק תיק הצרכים המיוחדים עמיעד טאוב שהביא את הרעיון".