1 צפייה בגלריה
 "לכל אחד חוזקות וחולשות". משפחת שקד
 "לכל אחד חוזקות וחולשות". משפחת שקד
"לכל אחד חוזקות וחולשות". משפחת שקד
(צילום: פרטי)
מיטל שקד ממודיעין ילדה את נבו לפני שמונה שנים. הוא אח בכור לאחות בת שלוש.
נבו לומד בכיתת תקשורת בבית הספר 'דורות'. "כבר בגיל חודש–חודשיים הוא עשה קולות מוזרים בשנתו וגם בחוגים היו לו התנהגויות מוזרות", נזכרת מיטל. "בגיל שנה ושמונה חודשים הוא נכנס לגן. שמתי לב שהוא מתעניין בדברים מאוד ספציפיים ושהמשחקים שלו שונים משל ילדים אחרים. חשדתי שיש משהו, אבל כל מי שסביבי אמר לי שאני מגזימה. בגן היו לו המון קשיים, ולקראת סוף השנה המליצו לי ללכת לאבחון".
כשהיה בן שלוש אובחן נבו. כשהיה בן ארבע התחיל ללמוד בגן תקשורת. "שם היתה לו קפיצה גדולה וסוף סוף יכולתי לצאת איתו מהבית בלי לפחד שהוא יברח לי", מספרת מיטל.
לנבו יש יכולות אוטודידקטיות גבוהות בתחומים שהוא אוהב. "כבר בגן הוא לימד את עצמו לקרוא", מספרת מיטל. "הוא מתעניין מאוד ברכבות, מטוסים, חלל ופיזיקה. מה שהוא הכי אוהב זה לצלם, ובעיקר אנשים. זה סוג של תקשורת לא מילולית עבורו. הוא מאוד אוהב להיות במרכז הבמה. הוא מאוד רגיש ויש לו חושים מחודדים".
נבו אהוב מאוד בבית ספרו, אבל למרות זאת, בהפסקה הוא לבד. "הוא יותר עם המורים והסגל", מספרת מיטל. "הוא במקהלת בית הספר המשלבת ילדים עם ובלי אוטיזם. הילדים במקהלה מאוד מגובשים, עוזרים אחד לשני גם בזמן החזרות וגם בהופעות".
לנבו יש חונך, צעיר בן 24 שגם הוא על הרצף האוטיסטי. "הוא עוזר לנו להבין דברים על נבו ומתחבר אליו טוב מאוד", מספרת מיטל. "חיפשתי פיזיותרפיסטית שתעזור לנבו לפני כיתה א', והגעתי לחונך שלומד פיזיותרפיה ומשם היה חיבור מדהים. הוא ידע לתת לנו דגשים, ידע להגיד לנו מה נכון ומה לא נכון מנקודת המבט של נבו. כיום הוא החונך שלו. הוא אדם מאוד חכם, הוא מבין את נבו וגורם לו תמיד להסתכל על האחר, מספר לו על הקשיים שלו עצמו ואיך הוא מתגבר עליהם. זה הדבר הכי נפלא שעשינו".
למיטל חשוב שילדים על הרצף האוטיסטי ישתלבו טוב יותר עם ילדים בחברה "הרגילה". "לכל אחד מאיתנו יש חוזקות ויש חולשות. זה שאני לא מראה, לא אומר שאני לא מבין או לא מרגיש", היא מדגישה. "חשוב לדעת שלא לעשות עניין מיציאה לא במקום – תזרמו. להזמין אותם להיות חלק, לפעמים הם מאוד רוצים, אבל לא יודעים לבקש. לגלות סבלנות".

אחד מכל 100 תינוקות

אחד מכל 100 תינוקות בישראל נולד עם אוטיזם, ויש אף אינדיקציות לשכיחות גבוהה יותר. הגידול הרב מביא לביקוש גובר למעונות יום, לתעסוקה, לבתים לחיים ולקייטנות. ב־21 בינואר יתקיים יום ההתרמה הארצי לאלו"ט (אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם) והמרכז לטיפול וחקר באוטיזם - עמותה לילדים בסיכון', המסייעת בחקר, בטיפול, בפיתוח ובהנגשה של שירותים למען ילדים ובוגרים עם אוטיזם ובני משפחותיהם. ילדים עם אוטיזם משתוקקים להרגיש חלק מהכיתה ומהחברה, אבל לא תמיד יודעים איך עושים זאת. בסיום לימודיהם במערכת החינוך הם נותרים לרוב ללא מעטפת של השתלבות, עבודה ודיור הולם ובלי אפשרות לתרום לחברה ולמשק. יום ההתרמה עומד השנה בסימן שילובם בקהילה, בתעסוקה ובחברה. אלו"ט מובילה את הטיפול במי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי לאורך כל מעגלי חייהם ופועלת לקידום זכויותיהם ולשיפור המענים הניתנים להם ולבני משפחתם.
לתרומות: 2452* באפליקציית פייבוקס או באתר www.alut.org.il.