הדברת עשבייה, כנראה בחומרים המסוכנים לסביבה ולאדם, בפארקים ובגינות ברחבי מודיעין, מעוררת מחאה של פעילי סביבה מקומיים, הדורשים מהעירייה לחדול משימוש בחומרים הללו.
1 צפייה בגלריה
הדברה במודיעין
הדברה במודיעין
הדברה במודיעין
(צילום פרטי)
קראו גם:
הפעילים טוענים כי החל מחודש נובמבר האחרון החלו קבלני משנה של העירייה לרסס ולהדביר בפארקים בעיר עשבייה ירוקה, שצמחה על מדרכות ולצד אבני שפה של מדרכות בעקבות הגשמים הראשונים שירדו.
פעולה זו, טוענים הפעילים, מסוכנת לא רק לעוברי אורח ולתושבים המתגוררים בסמוך למקומות הריסוס, אלא גם לבעלי החיים המסתובבים באיזורים שהודברו.
רשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ משתמשות בחומרי הדברה לייבוש עשבייה, ובחלק גדול מהמקרים אכן מדובר בחומרים מסוכנים לאדם ולבעלי חיים. החומרים המוכרים ביותר הם "ראונדאפ", המיועד לקטילת עשבים, שהשימוש בו נאסר בחלק מהמקומות, ו"טייפון", הדומה בתכונותיו לראונדאפ. הרשויות עושות שימוש בחומרים אלה כי התוצאות בשטח מהירות.
לטענת מירי סלומון, פעילת סביבה המתגוררת במרכז מודיעין, בשבוע שעבר פעלו מרססים מטעם העירייה בפארקים שונים ברחבי העיר, כשאת חלק מההדברות היא עצמה תיעדה.
"כבר חודשיים שקבלנים של העירייה מדבירים עשבים", היא אומרת, "וזה התחיל בשטח המקסים של גבעת תיתורה והמשיך למקומות שונים בעיר, בעיקר בפארקים ירוקים שיצאו בהם עשבים טריים אחרי הגשם והטל. בשבוע שעבר בוצעה הדברה בפארק ענבה, ובימים האחרונים תועדו ריסוסים ברחובות עמק איילון, אלמוגן ובמקומות אחרים, וזה ממש לא בסדר, כי החומרים האלה מסרטנים ומסוכנים לכל מי שבא איתם במגע".
סלומון וחבריה מפעילים בתקופה האחרונה לחץ על העירייה ועל תושבים בעיר כדי שיצטרפו למאבק להפסקת ההדברה והריסוס בחומרים מסוכנים בתחום העיר.
"בעיריית ירושלים, בעקבות לחץ ציבורי, הופסקו כמעט לחלוטין פעולות הדברה בחומרים מסוכנים", אומרת סלומון, "והגיע הזמן שזה יגיע גם לפה. למען בריאותנו ובריאות ילדינו ולצמצום הפגיעה האקולוגית".
מהעירייה נמסר בתגובה: "ככלל אגף שפ"ע נמנע מהדברה בפארקים ושטחי בור, ובהם פארק ענבה, גבעת התיתורה, גינות נוי, מדשאות בפארקים ועוד. על פי רוב העירייה מבצעת ניכוש עשבייה עם כלי עבודה ייעודיים. הדברה, אם וכאשר נדרשת, נועדה למנוע עשביית פרא ברחבי העיר, כמו למשל במדרכות. זוהי הדברה נקודתית שאינה רעילה ואינה קשורה להדברת מזיקים, כפי שנטען. יש להדגיש כי החומרים בהם נעשה שימוש הם חומרים המאושרים על ידי משרד החקלאות".