חבר המועצה אבי אלבז פנה בשבוע שעבר לראש העירייה חיים ביבס במכתב שבו דרש ממנו שיורה לתאגיד "מי מודיעין" לבדוק את הרכב המים בעיר כדי לוודא שיש בהם את המינרלים הדרושים לבריאות האדם.
קראו גם:
בתהליך התפלת מי-ים מסלקים את המלחים מהמים וכך הם הופכים למים הראויים לשתייה, אולם בתהליך זה מסולקים כמעט לחלוטין גם מרכיבים החיוניים לבריאות האדם, כגון נתרן, סידן, מגנזיום, אשלגן ועוד.
2 צפייה בגלריה
ילדה ליד ברז מים
ילדה ליד ברז מים
מה קורה עם המים במודיעין?
(אילוסטרציה: freepik)
בטיפול המשלים למים המותפלים, מוסיפים להם לאחר ההתפלה, סידן, מגנזיום וכימיקלים נוספים, המשמשים לייצוב כימי של המים. התסמינים שעלולים להיווצר בגוף בעקבות חוסר במגנזיום, הם רבים ובעיקר - מיגרנה, מחלות מעיים, סוכרת, עייפות כרונית, סטרס וחרדה, דיכאון, עצירות, שבץ מוחי, אוסטיאופורוזיס. אשלגן שומר על לחץ דם תקין, שמירה על רמה מאוזנת של אשלגן בגוף, יכולה להקטין את הסיכון לסוכרת סוג 2, לשמור על תפקודו התקין של הגוף ואף למנוע מחלות.
"לא ידוע אם מי השתייה של מודיעין-מכבים-רעות אכן מכילים את הכמות הנדרשת של מרכיבים החיוניים לבריאות האדם", טוען אלבז. "מדובר במינרלים כמו סידן, מגנזיום, אשלגן ונתרן, שהם מינרלים חיוניים המשתתפים במאות תהליכים בגוף האדם".
לטענת אלבז, על פי הנחיות משרד הבריאות, מים מותפלים לשתייה, יכילו את המינרלים הבאים, ובכמויות הנדרשות: נתרן – כ- 300 מ"ג לליטר, סידן – כ- 100 מ"ג לליטר, אשלגן – כ- 500 מ"ג לליטר, מגנזיום – כ- 50 מ"ג לליטר. כמו כן, יש לוודא שכמות הכלורידים (המליחות) תהיה מקסימום 20 מ"ג לליטר מים.
לטענת אלבז: "הדו"חות (המצורפים לחשבון המים ר.ב.) אינם מפרטים תוצאות של בדיקות כימיות ואחרות, ובתחתית הדו"ח כתוב כל שהמעוניינים בפרטים נוספים מוזמנים לפנות למשרדי מי מודיעין לטלפון. פנינו אל שירות לקוחות 'מי מודיעין', ביקשנו מידע מפורט יותר על בדיקות מים אחרות, והיפנו אותנו לאתר התאגיד. באתר אין פירוט מעבר למצוין בדו"ח שקיבלתי".
2 צפייה בגלריה
ברז מים
ברז מים
יש מינרלים?
(צילום: ShutterStock)
והוא מוסיף: "לאור האמור לעיל, ולטובת בריאותם של כל תושבי העיר, אבקש הנחייתך הדחופה לתאגיד מי מודיעין, לא לחסוך ולוודא שכל ליטר של מי שתיה מותפלים, יכיל את המינרלים החיוניים לגוף האדם, ובכמויות הנדרשות עלפי הנחיית משרד הבריאות. אנו חברי סיעת מודיעין חופשית סבורים שתאגיד 'מי מודיעין' חייב לפרסם לציבור התושבים בשקיפות מלאה מידע מפורט תקופתי על כל סוגי בדיקות המים ותוצאותיהן: בדיקה מיקרוביאלית, בדיקה כימית, בדיקה פיסיקלית, כמויות מינרלים במים, כמות כלורידים במים וכו'. אם יתגלו תוצאות בעייתיות בחלק מהבדיקות, התאגיד חייב לטפל מיידית לתיקון הבעיות" .
מתאגיד מי מודיעין נמסר: "תאגיד מי מודיעין כבר פנה לפני כשנתיים לרשות המים, למשרד הבריאות ולחברת מקורות, במכתב שאותו ניתן למצוא באתר מי מודיעין, וביקש הנחיות בנושא רמת המגנזיום במים, כדי לתת תשובות לתושבים שפנו לתאגיד בשאלות בנושא. משרד הבריאות היה הגוף היחיד שענה למכתב, ובתשובה צוין באופן מפורש כי אין המלצה להוסיף מגנזיום למי השתייה בישראל, וכי רצוי שהתושבים יקבלו מגנזיום ממקורות מזון. התשובה מפורסמת גם היא באתר מי מודיעין.
"כל המים המסופקים לעיר נרכשים מחברת מקורות, שאחראית גם על תמהיל המים ולא מספקת מידע לתאגיד על אחוזי מקורות המים בתמהיל: מים מותפלים, מי כנרת ומי קידוחים, על המינרלים הנמצאים במים, על קשיות המים ועוד נתונים שהיינו שמחים לקבל. בנוסף, חשוב לדעת כי תאגיד מי מודיעין פועל באופן קבוע על פי דין והנחיות הרגולציה. התאגיד נדרש על פי דין לבדוק מספר אלמנטים בבדיקות איכות המים. כל הבדיקות אותן אנו צריכים לבצע, מתבצעות על פי ההנחיות ותוצאותיהן מצוינות בדוחות איכות המים המתפרסמים הן בתקשורת, נשלחים על פי הכללים לבתי התושבים וכמובן גם מפורסמים באתר תאגיד מי מודיעין. הבדיקות אותן מבקש חבר המועצה לבצע, אינן נכללות בבדיקות שהרגולציה דורשת מהתאגיד לבצע. אנו נמשיך לפעול על פי דין, כמצופה מאיתנו".