העתיד כבר כאן: משהו חדש קורה במודיעין בשנה האחרונה, או יותר נכון משהו חדשני. לפני שבוע עדכנה העירייה על כך שבקרוב יהפכו הפארק הטכנולוגי ומרכז עינב לאזורים חכמים, האפליקציה העירונית מספרת לתושבים מתי האוטובוס מגיע לתחנה (ואם לא, היא מאפשרת להם לפתוח תלונה), וגם אתר העירייה התחדש, ועכשיו קל יותר להירשם למוסדות החינוך או לראות את תוכניות ההנדסה של הבית שלנו, או להגיש בקשות לקבלת היתרים.
1 צפייה בגלריה
"אלפים השיבו על הסקר". מימין: בוחניק וביבס במוקד העירוני
"אלפים השיבו על הסקר". מימין: בוחניק וביבס במוקד העירוני
"אלפים השיבו על הסקר". מימין: בוחניק וביבס במוקד העירוני
(צילום: קובי קואנקס)
מספר שבועות אחרי הבחירות האחרונות שנערכו לפני כשנה וחצי, הכריז ראש העירייה, חיים ביבס, כי חבר המועצה ברוך בוחניק יחזיק תיק שעד כה לא היה קיים בעירייה, תיק חדשנות ואסטרטגיה.
שנה וחצי אחרי, בעירייה מפיצים פרסומים רבים על הכנסת טכנולוגיות ושיטות עבודה חדשניות לפעילות.
"התפיסה שלנו היא שעל ידי יצירת אקלים פנים ארגוני במערכת, נוכל להשפיע על סביבת העבודה ומחוצה לה, ועל ידי כך נראה התייעלות תהליכית שמובילה לביצועים טובים יותר בפחות השקעה ומוכנות לגידולה הטבעי של העיר", מסביר בוחניק.
כעת, שנת 2020 עומדת בסימן חדשנות בעיריית מודיעין. במהלך השנה צפוייה העירייה לקדם מספר פרויקטים שיהוו קפיצת מדרגה משמעותית במתן שירות לתושב.
הבסיס לפעילות זו הוא הקמת המרכז לניהול עיר חכמה ובטוחה, שיכלול את כל הפרויקטים לקידום הנושא, בהובלת הרשות לחדשנות.

יחידות לחדשנות ואסטרטגיה

כחלק מהשאיפה לקדם את נושא שיפור השירות לתושב, הוקמו בעירייה שתי יחידות חדשות: יחידת החדשנות, שמנוהלת על ידי מנכ"ל מנהלת 'אופק', רון ברזני, והיחידה האסטרטגית שמנוהלת על ידי ד"ר אופיר לנג.
שתי היחידות הן למעשה גופי גג שמשלימים אחד את השני יחידת החדשנות אמונה על יצירת סביבת עבודה איכותית, המבוססת על המידע המסייע בקבלת ההחלטות אותו אגרה היחידה האסטרטגית.
"הרשות לחדשנות", מסביר בוחניק, "זהו גוף עירוני מתכלל שתפקידו לתרגם את יעדי ראש העירייה לתוכניות עבודה. הרשות תהיה למעשה ארגון רוחבי שיעבוד בתיאום עם כלל אגפי העירייה וידע לרכז ולאפיין את הפרויקט, כולל מדדי ביצוע, במטרה לייצר מיזמים רוחביים תוך יצירת שיתופי פעולה פנים וחוץ ארגוניים, לרבות שיתופה של היחידה האסטרטגית. בדרך זו נוכל להאיץ את המיזמים העירוניים העומדים על סדר היום שלה, לא רק ברמת קידום המיזם אלא גם באיכות שלו".
"דווקא באיחור יחסי לעומת רשויות מקומיות, אנחנו לקראת הכנסת הווטסאפ למוקד העירוני ובעצם התושבים יוכלו לדווח לעירייה בעזרת היישומון"
הוא מסביר כי תפקיד רשות החדשנות יהיה לאפיין כל מיזם טרם יציאתו לכדי מימוש: "אפיון מתודולוגיות עבודה, אפיון צוותי עבודה, הובלה להתייעלות והורדת עלויות, ומעל הכל אפיון תוצר מוגמר וחוויית לקוח נכונה ליישום חכם ותוצאה איכותית".
איך זה יבוא לידי ביטוי?
"ראש העירייה הציב לרשות העירונית לחדשנות מטרה: לסיים במהלך השנה הנוכחית את הקמת המרכז לניהול עיר חכמה ובטוחה ולהכניס תחת קורת גג אחת את כלל הפרויקטים לקידום הנושא, ואנחנו כבר עמוק בתהליך: התחלנו ברישות העיר במצלמות המחוברות למוקד העירוני, לרבות אזורי התעסוקה והתעשייה, התחלנו בתכנון התקנת רשת אלחוטית (WiFi) בפארקים הציבוריים ובמוקדים מרכזיים ברחבי העיר, אנחנו לקראת הטמעת מערכת לניהול תורים לתיאום פגישות וקבלת שירות מנציגי העירייה. כמו כן, בשבוע שעבר יצאנו לדרך עם מערכת לביצוע סקרי דעת קהל לשיתוף הציבור בקבלת החלטות בנושאים עירוניים שונים. הסקר הראשון היה בנושא פארק ענבה ושמחתי לראות שיותר מ־3,000 מתושבי העיר מילאו אותו ואנחנו נשב על התוצאות וההערות של התושבים ונראה מה התושבים רוצים שנעשה בפארק. במקביל הטמענו מערכת המרכזת מידע ושירותים מקוונים בתחום בינוי והנדסה".
עוד מונה בוחניק יציאה קרובה למכרז להקמת תחנות אוטובוס חכמות ברחבי העיר, שיעניקו לתושב מידע על התחבורה הציבורית בזמן אמת, זאת לצד האפליקציה העירונית שכבר היום מאפשרת לתושבים לדעת איפה נמצא האוטובוס שלהם בכל רגע נתון.
כמו כן פועלים בעירייה להתקנת חיישני חנייה בחניונים העירוניים ולהטמעת מערכת בקרה שתרכז את המידע העירוני בנושא תאורה, תחבורה, פחי אשפה, ועוד.
לצד כל אלה, הוא אומר, מוסיפים לבחון בכל עת באמצעות הרשות לחדשנות כיצד להנגיש את השירות העירוני לתושב באמצעות הטלפון החכם.

"עלייה בתפוקת העבודה"

בעירייה, אומר בוחניק, שריינו גם שני מיליון שקלים לקידום תשתית לחדשנות טכנולוגית. "בקרוב מאוד יתחילו העבודות להפיכת העיר ל'עיר בטוחה', שזה אומר הטמעת מצלמות חכמות בחלקים רלוונטיים בעיר להגברת תחושת הביטחון של התושבים, ובנוסף, חיבור למערך המשטרתי העירוני שיסייע למוקד במציאות המורכבת ובדרך זו להתמודד עם גודלה של העיר. הקמת תשתית סיבים אופטיים עירונית תאפשר העברת מידע וקבצים גדולים מנקודות למאגר מידע. תהליך זה לדעתי הוא תהליך קריטי בתקופה בה כמות המידע הדיגיטלית גדלה מיום ליום".
בעירייה שואפים גם להנגיש את רוב המידע לציבור, כך שהוא יוכל לבצע כל פעולה מהמחשב בבית. "הנושא של הנגשת מערכות מידע ושיפור מערכות המידע במחלקת הנדסה ישפיע גם על השירות לתושב בקבלת מענה מהיר ואיכותי, בנוסף לשיפור שנעשה השנה במערכת GIS, המערכת המתקדמת של מידע גיאוגרפי בעיר המעודכנת, שמפורסמת לציבור, והיום בעצם לא צריך כמעט ולהגיע לעירייה.
"אם תגיעי לעיריית תל אביב באמצע יום עבודה את תגלי עירייה ריקה מתושבים. הכל נעשה באמצעות המחשב, זה הביא לעלייה בתפוקת העבודה של הפקידים, וכרגע תל אביב בבעיה כי לא יודעים מה לעשות עם הקומה של קבלת הקהל שאינה רלוונטית עוד", הוא אומר בקריצה.

בקרוב בית חולים?

בוחניק מזכיר גם את תקציב התב"ר (תכנון בלתי רגיל) שאושר בחודש נובמבר האחרון, "שראש העירייה הציב לו מספר מטרות המקושרות ישירות לתחום החדשנות העירונית, והקדיש לנושא תקציב של יותר מ־100 מיליון שקל. וזה כולל שיריון תקציב של עשרה מיליון שקלים לסיוע והקמה של מרכז לרפואה דחופה מתקדם".
כלומר עוד מעט יהיה פה בית חולים?
"זו המטרה הראשית, אבל עד אז ראש העירייה וצוות הניהול הבכיר של העירייה, בהובלת מנכ"ל העירייה יורם כרמון, בוחנים דרכים להקמת יחידה רפואית מקומית על ידי שילוב עם אחד מבתי החולים בארץ. אני יכול לומר שראש העירייה נרתם לנושא במלוא הכוח ונפגש כמעט עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי להביא לעיר מרכז רפואי מתקדם שייתן מענה לעיר שכבר מונה 100 אלף תושבים, ובעוד שני עשורים אמורה להכפיל את הגודל שלה".

"לתעל תקציבים"

בתחום החינוך ממשיכים בעירייה לעבוד על שדרוג מערכות המידע בבתי ספר ויצירת בתי ספר חכמים. "בעיר יש הבנה שכדי לקדם את מערכת החינוך לא פחות חשוב לקדם ולשדרג את סביבת העבודה של המורים, זאת לצד הגברת השקיפות, שיפור מערכות מידע והשקעה בטכנולוגיות רלוונטיות, וגם לא לשכוח את מה שעשינו עד עכשיו, כמו הרישום הדיגיטלי למוסדות החינוך, שהרבה רשויות רק עכשיו מתחילות ליישם את מה שאצלנו קיים כבר שמונה שנים. עוד נמשיך בהשקעה ברשיונות לתוכנת 'אופיס' לתלמיד, פריסת רשתות אלחוטיות וכדומה".
האם המוקד העירוני מותאם להתקדמות הטכנולוגית?
"אין ספק שלצד ההתקדמות הטכנולוגית אנחנו מקדמים גם את הטיפול במוקד עם פרויקט שדרוג שתוקצב על ידי ראש העירייה בסכום של חמישה מיליון שקלים במטרה לשדרג את מרכז הבקרה העירוני הן על ידי הרחבתו הפיזית, והתקנת מסכים לקבלת מידע מהמצלמות שיותקנו בעיר, והן בהתקנה של מערכת ניהול ובקרה חדשה לטובת שיפור המידע והמדדים. בנוסף, וזה דווקא באיחור יחסי לעומת רשויות מקומיות, אנחנו לקראת הכנסת הווטסאפ למוקד העירוני ובעצם התושבים יוכלו לדווח לעירייה בעזרת היישומון".
"ככל שנוכל לספק יותר שירות ללא הצורך בגידול בכוח אדם, כך העירייה תוכל לתעל את התקציבים לטובת השקעות בעיר ובתושבים"
אחד הפרויקטים שבהם בוחניק גאה במיוחד הוא שיתוף ציבור על ידי יצירת סקרים לתושבים. "ביום חמישי שיגרנו את הסקר הראשון, ונכון ליום ראשון בבוקר יותר מ־4,000 תושבים השיבו על השאלון. אני בטוח שככל שיהיו סקרים ושיתופי ציבור, הדבר יחדד למחלקות השונות את צורכי התושבים. אגב, הפורמט הדיגיטלי שמנוהל על ידי מחלקת האסטרטגיה הוא עם עלויות זניחות ובדרך זו נוכל לקדם סקרים בתחומים רבים ומגוונים".
איך אתה רואה את מודיעין, מכבים-רעות עוד שלוש שנים מהיום?
"על ידי הטמעת התרבות הארגונית לצד הטכנולוגיות הנלוות נרוויח עיר שחושבת חכם לצד עיר חכמה טכנולוגית שיודעת להסתכל קדימה על אתגרים עתידיים ולפעול באופן פרואקטיבי לשיפור ויישום איכותי. גם בפן הכלכלי יש השלכות רבות. ככל שנוכל לספק יותר שירות ללא הצורך בגידול בכוח אדם, כך העירייה תוכל לתעל את התקציבים לטובת השקעות בעיר ובתושבים".