כאשר החלה דורית חרמון, מנחת הורים ומלווה צוותי חינוך מרחובות, לקבל יותר ויותר הודעות ביטול על אירועים שאותם תכננה לתקופה הקרובה, היא החליטה לעשות מעשה - להתאים את השירותים שאותם היא נותנת למצב הנוכחי. "הורים ממעטים להגיע להדרכות קבוצתיות וגם מבטלים פגישות פרטניות", היא מספרת. "הם בלחץ וזה מובן בהחלט, ולכן הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להוריד את מפלס החרדה".
5 צפייה בגלריה
דורית חרמון. להנגיש את המציאות לילדים
דורית חרמון. להנגיש את המציאות לילדים
דורית חרמון. להנגיש את המציאות לילדים
(פרטי)
בשביל לעשות זאת חרמון כתבה וערכה מידעון שמקנה כלים להתמודדות עם בהלת הקורונה.
מה הוא כולל?
"איך להנגיש את הנושא לילדים, ואיך ניתן להרגיע אותם במקרה של פאניקה או חרדה. בנוסף, יש במידעון טיפים ועצות איך להתמודד עם הבידוד, בהנחה שנכפה על הילד או על אחד מבני המשפחה לחוות מצב כזה, ולהפוך את ההישארות המשותפת לזמן איכות משפחתי יעיל".
היכן ניתן למצוא את המידעון הזה?
"ברשת החברתית, דרך רשימות התפוצה ולכל מי שפונה אלי - וכל זאת ללא עלות".

לא צופים מהצד

קניות בסופר, בייביסיטר ואפילו סיוע בשיעורי הבית. אופיר סידוב, נעה מורה ונעמה וקסלר בנות ה־17, חברות בשבט הצופים 'אופק' רעות, החליטו לעשות כדי להקל במשהו על מי שנאלצים בימים אלה לשהות בבידוד. "פתחנו קבוצה של מתנדבים מהשבט שלנו מכיתות י' עד י"ב בתיכון מו"ר", מספרת סידוב, "ובכל פעם שמישהו מתקשר ומבקש עזרה אנחנו רושמות בקבוצה ושולחות למי שצריך מתנדבים לעזרה".
5 צפייה בגלריה
חניכי צופים ממודיעין. התגייסות מלאה
חניכי צופים ממודיעין. התגייסות מלאה
חניכי צופים ממודיעין. התגייסות מלאה
(צילום: קובי קואנקס)
עד כה הצטרפו 100 בני נוער מרחבי מודיעין לקבוצה והם מציעים שירותי בייביסיטר, קניות בסופר למבודדים, הוצאת הכלב לטיול, שיעורי עזר, הכנת אוכל ועוד.
איך זה עובד בשטח?
סידוב: "את הקניות שעשינו לאנשים השארנו מחוץ לבית, עשינו גם בייביסיטר לילדים שההורים בעבודה והילדים בבית. פנתה אלינו יועצת מבית ספר 'עמית' שרוצה שנסייע בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, ואנחנו שלחנו מתנדבים לכל מי שפנה אלינו".
אתם עומדים בקצב?
"נהפוך הוא. אנחנו מקוות שיהיו עוד פניות. זה מרגש לראות שיש הרבה מתנדבים שבאים לעזור. זה לא מובן מאליו. יש היענות ממש יפה. מהרגע שאנחנו שולחות הודעה - תוך עשר דקות יש לנו אנשים לשלוח".

"להגדיל את השמחה"

היא יועצת עסקית ומלווה רגשית המתגוררת בקריית מנחם ברמלה, ומפעילה מזה מספר חודשים חוג מיוחד לכישורי חיים והעצמה רגשית לילדים. בעקבות משבר הקורונה והשפעתו על הציבור בכלל ועל הילדים בפרט, החליטה רונית בן סימון לקיים בשכונה קייטנה מצומצמת לילדים, וזאת בהתאם למגבלות הקיימות המשתנות מעת לעת.
הקייטנה, בשלב זה, מיועדת לשמונה ילדים בכל מפגש והיא מתקיימת תחת הכותרת: 'חוג כישורי חיים לילדי רמלה המהווה מרחב להעצמה וליווי רגשי בדרך חוויתית המשלבת משחקים ויצירה'. למרות החשש, הפחד ותחושת אי־הוודאות, מאמינה בן סימון שבכוחה לשפר את מצב הרוח של הילדים וגם של הוריהם.
5 צפייה בגלריה
בן סימון. "שלווה לטובת המערכת החיסונית"
בן סימון. "שלווה לטובת המערכת החיסונית"
בן סימון. "שלווה לטובת המערכת החיסונית"
(פרטי)
"הילדים בקייטנה יתנו מקום לכל מה שלא מקבל ביטוי במהלך השגרה השוחקת", מסבירה בן סימון, "ומעגלי השיח והשיתוף שכה הכרחיים בתקופה לא שגרתית, יעזרו להם מאוד. אני מאמינה שדווקא בתקופה כזו משחקים משותפים לפיתוח מיומנויות חברתיות, ושיחות, מייצרים המון למרות שזו תקופה שלכאורה משקפת בידוד וניכור".
במהלך הימים האחרונים הציעה בן סימון את הסדנה בקבוצת הפייסבוק השכונתית ובפורום תושבי העיר, עוררה עניין וזכתה לתגובות רבות מצד הורים. "אנחנו הולכים להגדיל את השמחה והשלווה שכה חיוניות לחיזוק המערכת החיסונית הטבעית של הגוף", אומרת בן סימון, "וביחד נצלח את התקופה הזו".

מבשלים יחד בווטסאפ

ימי הבידוד הובילו לזמן איכות משפחתי, לעתים בכמות שלא ממש מתקבלת בברכה, בדמות בישולים אינסופיים והצורך התמידי לשעשע את הילדים שנשארו ללא מסגרת. קבוצת הווטסאפ של אורלי ענבר, תושבת חולון, הפכה לאטרקציה שסוגרת ללא מעט הורים בעיר פינה.
ענבר בת 44, אם לשניים (15,10), היא הבעלים של 'אורלי ענבר קייטרינג בוטיק', והיא מעבירה סדנאות למבוגרים ובני נוער בתחום הבישול והקינוחים. כמו בעלי עסקים רבים, גם ענבר נשארה בימים אלו ללא תעסוקה. "אני חוששת להעביר סדנאות כי אני לא רוצה לקחת אחריות על אחרים, אבל עדיין חיפשתי דרך לנצל את הכישרון שלי ולשמר את האהבה שלי למטבח וללמד אחרים".
5 צפייה בגלריה
אורלי ענבר. מרכיבים זמינים ונגישים
אורלי ענבר. מרכיבים זמינים ונגישים
אורלי ענבר. מרכיבים זמינים ונגישים
(צילום פרטי)
ענבר, כאמור, פתחה קבוצת ווטסאפ ובה היא מעלה מתכונים עם סרטונים של ארוחות קלות להכנה עם הילדים ותוך זמן קצר הקבוצה התמלאה. "פרסמתי בפייסבוק ומאותו רגע אני מרגישה שאני הולכת 'ראש בראש' עם קצב התפשטות הקורונה. ההיענות פשוט מטורפת וזה כיף גדול".
אילו מנות את מכינה?
"לאור המצב אני מקפידה על ארוחות שמבוססות על מזון זמין וקל להשגה, כי אנשים מעדיפים לא ללכת לסופר. לכן, המתכון הראשון היה פיתה ממולאת בכל טוב, רוטב פיצה, ביצה טונה, זיתים ועוד, אוכל הכי מנחם שיש. בגלל שאני ספורטאית אני מקפידה על חומרים שיש בהם כמה שפחות חומרים משמרים, אבל העיקר כאן הוא הכיף עם הילדים. חשוב לי לשתף אותם, הרי ממילא כולנו סגורים בבית וצריכים למצוא תעסוקה ולבשל, אז זאת דרך נהדרת גם ליהנות מזה".
חופית כהן־אולאי

מתאמנים גם כשחדר הכושר סגור

האחים החולונים אורן (24) ותומר (25) לוי מנהלים את ערוץ הכושר הגדול בישראל 'לויס פיטנס', שמונה כיום כ־134 אלף רשומים באתר יוטיוב. אורן הוא מאמן כושר מוסמך ובוגר קורס אבחון תנועה וכאב אצל מתאמנים, מטעם מרכז הפיזיותרפיה 'תהודה'. תומר הוא מאמן כושר וסטודנט לתואר ראשון בחינוך גופני. לערוץ הם מעלים סרטוני כושר, טיפים לתזונה נכונה וכמובן קטעי מוטיבציה.
5 צפייה בגלריה
האחים לוי. גם בעזרת שישיית מים
האחים לוי. גם בעזרת שישיית מים
האחים לוי. גם בעזרת שישיית מים
(צילום פרטי)
בימים שבהם הציבור נקרא להסתגר בביתו החליטו האחים לפרסם אימון ביתי, שכולל את כל שרירי הגוף ללא צורך בציוד. כל זאת על מנת לאפשר לכל מי שמעוניין להימנע מהתנוונות במהלך ימי הבידוד.
"כולנו יודעים שאימונים עקביים, שינה מספקת והפחתת לחצים מאד מועילים לנו כשזה נוגע לחיזוק המערכת החיסונית שלנו", מסביר אורן. "לכן הכנו אימון ביתי שלם שכל אחד יכול לבצע עם כל הרמות כלולות בפנים שבו אנחנו עובדים באופן מאוזן ושומרים על הגוף חזק, בריא, ופעיל גם ללא חדר כושר וללא ציוד בכלל, או עם ציוד מינורי של שישיות מים שיש בכל בית".
בנוסף האחים מציעים קורס אינטרנטי ללא חדר כושר שאלפי בני נוער כבר משתמשים בו, אימוני אונליין בשיחות וידאו ותכנים נוספים ללא ציוד בערוץ היוטיוב שלהם. "אנחנו מבינים שאלו ימים מורכבים אבל חשוב לנו לשמור על קשר עם העוקבים וכמובן לעזור לכל מי שרוצה להתאמן לפי האנטומיה שלו, כי כל אדם צריך ויכול להתאמן לפי מבנה השרירים שלו".