בית הספר 'מעוז המכבים' השיק לאחרונה פרויקט בנושא מודעות מגדרית ושפה שוויונית.
הפרויקט כולל פעילויות ומפגשים בנושא, וגם עיצוב סביבת הלמידה. בין השאר נתלו לאחרונה בכיתות תמונות של נשים פורצות דרך, ובהן נשיאת בית המשפט העליון, שתצלומה נתלה לצד אלה של ראש הממשלה והנשיא.
1 צפייה בגלריה
הפונט הרב־מגדרי
הפונט הרב־מגדרי
הפונט הרב־מגדרי
(איור: באדיבות בית הספר מעוז המכבים)
נוסף על כך הותקנו בבית הספר שלטים שנכתבו בגופן מיוחד שאפשר לקרוא אותו כך שיתאים לשני המגדרים.
"זה נקרא עברית רב מגדרית", מסביר אחד ההורים. "את הפונט המיוחד הזה המציאה לפני שנה מיכל שומר, סטודנטית לעיצוב במכללה הטכנולוגית חולון וביקשנו ממנה לעצב לנו במיוחד שלטים לבית הספר ולפעילויות שלנו. בסוף החודש יש לנו יום מומחים ומומחיות שבו הורים מגיעים ללמד את התלמידים והתלמידות סדנאות ופעילויות. עד השנה היינו קוראים לזה יום מומחים, אבל החל מהשנה יש לזה שם חדש וגם שלט חדש שאפשר לקרוא אותו גם כיום מומחים וגם כיום מומחיות".
אורית קדר, אמא לתלמיד בבית הספר סבורה שסביבה כזו מאפשרת הזדהות עם בני המין השני: "הנהגת ההורים הציעה לשלט את בית הספר בפונט הרב־מגדרי ועינת המנהלת מיד נרתמה ליוזמה. גם יועצת ראש העירייה לשוויון מגדרי, ד"ר אורנה מגר, תומכת בתוכנית לטיפוח המודעות המגדרית והציעה את עזרתה. כאם לילד הלומד בבית הספר ברור לי שהבנים נתרמים גם הם על ידי סביבה המאפשרת גם לבנים וגם לבנות להתחבר לצדדים שונים באישיותם ולפתחם. 'מעוז המכבים' חורת על דגלו הסתכלות מעצימה ושוויונית על כל תלמידה ותלמיד, וזה צעד חשוב בכיוון".
את הרעיון להתקין בבית הספר שלטים רב־מגדריים הגתה התלמידה אביגיל אלקובי. "מרעיון מבריק של תלמידת בית הספר לעודד מודעות לשוויון מגדרי בבית הספר נולדה ועדה בית ספרית לנושא מגדר", מסבירה מנהלת בית הספר, עינת גרימברג.
בוועדה חברים תלמידים, הורים ואנשי צוות, ותוכנית העבודה שכתבה הוועדה שמה דגש על שוויון מגדרי בחומרי ההוראה ובמרחבי הלמידה. "המטרה היא להעצים תלמידות ותלמידים באופן שווה מתוך הכוחות שלהם ושלהן ולמנוע הסללה מגדרית ידועה מראש", מוסיפה גרימברג.
רביד אור-להב, אמא לתלמידה בבית הספר: "לפני כשנה נסעתי בעיר עם בתי גייל, שהיתה אז תלמידת כיתה א' ב'מעוז המכבים'. גייל, שעשתה את צעדיה הראשונים בקריאה, נהנתה לקרוא את שלטי התנועה שחלפו על פנינו. לפתע שאלה אותי מדוע השלטים פונים רק לבנים ולא לבנות, נותרתי ללא מילים. התוכנית להעלאת מודעות לשוויון מגדרי במעוז המכבים מתבקשת בתקופת חיינו, שבה ילדות צעירות אינן מבינות מדוע פונים אליהן בלשון זכר. אמנם הכנסת הפונט הרב־מגדרי מהווה נדבך אחד בתוכנית, אך הוא משמעותי ומאפשר לכל ילד וילדה לחוש שווה, ושרואים אותו ואותה. זה לא עניין קוסמטי, אלא מהותי".
מיכאל שפירא, אב לילדה הלומדת ב'מעוז המכבים', מודה שהפרויקט הגביר את מודעותו לסוגייה. "בעקבות שאלות שלה כמו 'ממציאים הם תמיד בנים, נכון?', התחלתי לשים לב לעולם הדימויים שהיא נחשפת אליו בכל היבט של חייה, מהצעצועים שהיא משחקת בהם ועד האופן שבו פונים אליה בשלטים, שאינו שוויוני. לשמחתי, הנושא של שוויון מגדרי קרוב גם לליבם של הנהלת בית הספר והנהגת המורים ב'מעוז המכבים' והכנסת הפונט הרב־מגדרי לבית הספר היא צעד משמעותי בכיוון זה".
אם נוספת, מירב אהרוני, סיכמה: "יש כאן מעגל נפלא שבו מצד אחד יוזמה של ההורים והילדים והילדות משפיעה על סביבת הלימודים - ואז סביבת הלימודים מחזירה, משפיעה ומעצבת את הקהילה כולה".
פורסם לראשונה: 08:36, 20.02.20