עבור רובנו השעה 5:00 בבוקר היא שעה שבה רק הפועלים קמים לעבודתם, הציפורים מתחילות לצייץ ואנחנו בדרך כלל עדיין נמצאים עמוק בשנת החלום שלנו. אבל יש מי שעבורו שעה זו היא שעה ייחודית שבה הוא עסוק בעיקר בפיתוח וקידום עצמי. מדובר על אנשי 'מועדון ה־5:00 בבוקר', שהולך וצובר תאוצה בישראל בכלל, ובמודיעין בפרט.
2 צפייה בגלריה
מימין: ולר, כהנא ווגוצקי. קמות בחמש
מימין: ולר, כהנא ווגוצקי. קמות בחמש
מימין: ולר, כהנא ווגוצקי. קמות בחמש
(צילום: קובי קואנקס)
מי שהגה את הרעיון הוא רובין שארמה, מאמן אישי ומומחה עולמי בתחום פיתוח מנהיגות ויכולות אישיות, שספריו המוכרים שראו אור בעברית, הם 'הנזיר שמכר את הפרארי שלו', 'חוכמת המצוינות', ועוד.
שארמה הגה כבר לפני כ־20 שנה את שיטת 'מועדון ה־5:00 בבוקר' ואת הנוסחה בת שלושת השלבים המפרטת איך להפוך את ההשכמה המוקדמת להרגל משנה חיים, המורכב מפעילות מאומצת, התרגעות עמוקה ולמידה.
במרכז הספר של שארמה הנושא את השם 'מועדון ה־5:00 בבוקר', עוסקים בשאלות כמו מדוע השעות השקטות של הבוקר כה חשובות, איך אפשר לנצל את הבוקר לאימון, להתחדשות ולצמיחה, ומהי הנוסחה לשגרת בוקר מהפכנית שתאפשר להתחיל כל יום מלאי אנרגיה, מיקוד והשראה.
אז למה לקום ב־5:00 בבוקר? על פי חובבי השיטה, התשובה היא פשוטה: זה הזמן שלכם לצאת מאזור הנוחות, לנצח את החולשות שלכם ולהשקיע בעצמכם - בגוף, בנפש ובמנטליות.
ואיך מתחילים? פשוט מכוונים שעון. מניחים אותו רחוק מהמיטה ובערב לפני שהולכים לישון מבטיחים לעצמכם שאתם מנצחים את החולשה שלכם. "אחרי שתתארגנו טרוטי עיניים", נכתב בקבוצת הפייסבוק של הקבוצה, "תתלבשו ותעשו כל פעילות פיזית שהיא, לא משנה מה ולא משנה איפה, לפחות 20 דקות - יתחיל לקרות הנס. המוח שלכם יגיד לכם תודה ויגמול לכם בתחושת חדות, רוגע ופרץ של יצירתיות והשראה".

"קריאת השכמה"

אחד החברים במועדון הוא אבי ולר, תושב מודיעין, בן 39, נשוי ואב לשניים, מנכ"ל חברה, שהוא גם בין הראשונים בארץ שהחלו ליישם את השיטה. הוא פתח קבוצת פייסבוק שנקראת, איך לא, 'מועדון ה־5:00 בבוקר', שהולכת וגדלה וכיום מונה כ־5,000 חברים מכל רחבי הארץ.
"עד לפי שלוש שנים חייתי חיים רגילים ושגרתיים", מספר ולר. "לפני שלוש שנים גילו לי מום בלב. בהתחלה לא היה נעים לגלות, אבל הבנתי שזה משהו שאתעסק אתו בגיל 60-50 ועד אז יהיה עליי לעשות בדיקות שגרתיות. לפני כשנה עשיתי בדיקה, התקשר אליי הקרדיולוג שלי וביקש ממני להגיע דחוף כי צריך להיערך לניתוח של החלפת מסתם בעורק הראשי בלב. פתאום בגיל כזה לשמוע דבר כזה בהתראה כזאת קצרה שלא הייתי מוכן לה, זאת היתה מעין קריאת השכמה עבורי. בדרך לקרדיולוג הייתי צריך לעבור דרך הקניון. בדיוק היה שבוע הספר. הייתי מאוד טרוד ומהורהר ופתאום קפצה לי בזווית העין הכריכה של הספר 'מועדון ה־5:00 בבוקר'. המשכתי ללכת, אבל היא נצרבה לי בתודעה".
ולר הגיע לקרדיולוג, שהודיע לו שעליו להמתין כמה חודשים לפני שיילך לניתוח. "קיבלתי את העדכון ברגשות מעורבים", הוא אומר, "מצד אחד, הקלה, ומצד שני, אני מת לגמור עם זה. בדרך חזרה לאוטו עצרתי בדוכן, לקחתי את הספר והנחתי אותו ליד המיטה. למעשה לא נגעתי בו, אבל כבר יום למחרת משהו בכריכה אמר לי לכוון שעון ל־5:00 בבוקר. התעוררתי בבוקר למחרת והיה לי יום מדהים. הרגשתי שעליתי על משהו. המשכתי עם זה והתחלתי לקרוא את הספר. אפשר להגיד שזה הפך לשגרה".
ולר מדווח שהשינוי היה מאוד גדול. "השינוי היה במצב הרוח, במצב הנפש, בדינמיקה בבית עם הילדים והאשה, בעבודה הייתי הרבה יותר מרוכז, יצירתי וסבלני. כעבור שלושה שבועות, כשהרגשתי שעליתי על משהו, קלטתי שאף אחד לא עושה את זה חוץ ממני. חיפשתי לקרוא על זה עוד בפייסבוק ולא מצאתי כלום חוץ מקבוצה קטנה באנגלית. החלטתי להקים קבוצה בפייסבוק". ולר לדבריו, לא שיווק ולא קידם את הקבוצה. "אנשים חיפשו ולאט לאט הצטרפו וזה התחיל להתפתח", הוא מספר. "נהייתה קהילה. הצטרפו מאות אנשים שנותנים רעיונות וממליצים אחד לשני. הדבר הזה בסופו של דבר תפס תאוצה. אפשר להגיד שהקבוצה נוסדה במודיעין, כי רוב חברי הקבוצה היו בהתחלה ממודיעין".
מה זה תורם לך?
"לפי השיטה של הספר מחלקים את הבוקר לשלושה חלקים - הראשון הוא החלק הפיזי שמטרתו היא לשפר את הכושר הגופני, החלק השני הוא החלק הנפשי - יש כאלה שלוקחים אותו לכיוון של מדיטציה, חלק לחשוב. כל חלק נמשך 20 דקות. כשמסיימים את החלק הנפשי עובדים על החלק של הצמיחה, המנטלי - איך אני מקדם את עצמי עוד קצת בחיים שלי. אני אישית מאוד אוהב לכתוב כמו יומן שהולך גם לכיוון של יצירה ופיתוח רעיונות. לאחרונה התחלתי גם בכתיבת ספר וסדרת הרצאות וייעוצים. אני חייב את זה ל־5:00 בבוקר. כל מה שיצרתי הוא ב־5:00 בבוקר. העיקרון הוא נטו למצוא מינימום 60 דקות לעצמך כל יום בשאיפה לפני שאת/ה מתחיל/ה את השגרה שלך. היתרון ב־5:00 בבוקר הוא שהסביבה הרבה יותר שקטה ואין הסחות דעת. רצוי לעשות את ההכנות לבוקר ערב לפני".

"עולם נקי"

ככל שעלה העניין בקבוצה עלה הצורך בקבוצת ווטסאפ שתלווה את המשתתפים. "נהייתה קהילה", אומר ולר, "לפני כמה שבועות היתה כתבה עלינו בחדשות ערוץ 12 וזה הביא לגל עצום של התעניינות. הקבוצה בפייסבוק היתה בת 600 חברים והיום היא בת 5,200 חברים. עכשיו צריך ממש לנהל את זה. פתחנו גם כמה קבוצות ווטסאפ לפי ערים. היתרון בקבוצות הוא שאפשר לתמוך אחד בשני".
זה לא קשה לקום כל כך מוקדם?
"התשובה היא כן. זה קשה. גם למי שעושה את זה חודשים ארוכים זאת עדיין סוג של מלחמה פנימית. יש ויכוח עם עצמך, הרעיון הוא לקבוע עובדה, לא נותנים מקום לוויכוח. פשוט קמים. הקושי הוא עניין של שניות, ואחר כך מתרגלים. יש הרבה טיפים, כמו למשל לשים את השעון המעורר רחוק כדי שנצטרך לקום מהמיטה. צריך להיכנס למיטה בשעה נורמלית, להקפיד על מינימום שש שעות שינה, לקרוא משהו לפני השינה, ולהתנתק ממסכים לפחות שעה לפני שעת השינה".

2 צפייה בגלריה
מימין: ולר, כהנא ווגוצקי. קמות בחמש
מימין: ולר, כהנא ווגוצקי. קמות בחמש
מימין: ולר, כהנא ווגוצקי. קמות בחמש
(צילום: קובי קואנקס)
אילנה כהנא, בת 45, נשואה ואמא לשלושה בנים, נחשפה לשיטה לפני כחצי שנה ומאז היא מתמידה בה. "לפני כמה חודשים אבי ולר העלה פוסט בפייסבוק בקבוצה של שכונת הכרמים שאני מנהלת, עם איזשהו רעיון. שאלתי אותו על מה מדובר והוא הסביר שמדובר על שיטה בעקבות ספר של שארמה, שנקרא 'מועדון ה־5:00 בבוקר'. קניתי את הספר, התחברתי לרעיון והחלטתי לנסות. הרעיון הוא לקום ב־5:00 בבוקר בשביל הזמן הפנוי שזה מאפשר לך עם עצמך לבד לפני שכל המשפחה קמה, לפני העבודה. לפני כן הייתי קמה ב־7:00 ישר לילדים, היום אני קמה ב־5:00 וזה מאפשר לי שעתיים וחצי לעצמי נטו".
כהנא מנצלת את הזמן להליכת בוקר, לקפה, ומנהלת את היומן שלה. "אני בן אדם מאוד עמוס ועסוק, מפעילה המון דברים, והכל תוך כדי ניהול הבית והילדים. אם פעם שאלו אותי איך אני מספיקה הכל, הייתי עונה תנו לי עוד כמה שעות ביממה. כשקראתי את הספר הבנתי שזה בידיים שלי. זה לגמרי איפשר לי עוד כמה שעות ביממה".
מה זה תורם לך?
"קודם כל אני מנהלת את הזמן שלי בצורה הרבה יותר יעילה. אם פעם זה היה לקום מהר ואז להתחיל את שאר הדברים, היום אני מגיעה לשעה של הילדים אחרי שכל היום מתוכנן לי בראש, אחרי התעמלות, אני כותבת פוסטים ומנהלת את היומן שלי. העולם בשעה הזאת הוא נורא נקי. יש שקט מטורף בחוץ ולרוב יש גם חושך מוחלט. אני קוראת מאמרים, מעשירה את עצמי. הזמן הזה הוא נטו לעצמי בלבד. זה מאפשר לי את השקט לנהל את הזמן שלי".
לדבריה, מאז ש"הצטרפה למועדון" היום שלה הרבה יותר מסודר. "אני יודעת איך היום הולך להראות", היא מסבירה, "אין לי שום לחץ. אני מספיקה המון עד שהילדים קמים, אני מספיקה להכין להם ארוחת בוקר וצהריים ורק אז מתחילה את היום שלי אחרי שאני כבר יודעת מה הולך להיות בדיוק. פעם הייתי מתחילה הכל רק אחרי שהם יצאו מהבית והיום אני כבר על זה".
זה לא קשה לקום כל כך מוקדם?
"צריך להסתגל. ברגע שזה נהפך להרגל זה נהיה קל. בהתחלה זה קשה. עד היום אני קמה עם שעון ולא ביקיצה טבעית. לאט לאט הגוף מסגל את מספר שעות השינה וככל שזה הופך להרגל זה נהיה יותר קל. קשה לעשות שינוי אבל כשאת רואה את התרומה של זה המוטיבציה מאוד עולה. לגבי הקימה בבוקר - אחד הטיפים שקיבלתי הוא לא לעשות משא ומתן עם עצמך. כשאתה מתעורר צריך לפתוח את העיניים ולקום מיד. אחר כך הכל זורם".

"זמן עם עצמך"

שירה וגוצקי, בת 39, כלכלנית, אימצה גם היא את השיטה. "בעיקרון אני במועדון עוד לפני שהוא הומצא, כי כבר המון שנים אני קמה בין 4:00 ל־5:00 בבוקר. ואז גיליתי שיש את הקבוצה שאבי פתח והצטרפתי אליהם. בעצם התיעול של הזמן בבוקר הוא אחר. זה זמן מאוד טוב לעצמך, זמן להשקיע באני שלי בלי שאף אחד יצטרך אותי. זאת שעה מאוד בריאה לנפש. את חושבת הרבה על הצעדים הבאים שלך, עושה ספורט, רק עבור עצמך. אני חושבת שזה ממש בריא לקום בשעות האלה. אני מנצלת את הזמן הזה. הבנות קמות ב־6:15, כך שיש לי מספיק זמן לפני זה. אני הולכת לישון ב־22:30 כדי שיהיו לי מספיק שעות שינה".
גם וגוצקי סבורה שהשיטה עוזרת לחלק את היום בצורה יותר נכונה. "בבוקר יש לך זמן עם עצמך, אחר כך עם הילדים ואחר כך אני הולכת לעבודה. אני מאוד רעננה בבוקר. עושה ספורט 40 דקות וזה מכניס את הגוף לרעננות. השעתיים האלה לעצמי בבוקר נורא חשובות לי", היא מסכמת.
פורסם לראשונה: 07:54, 13.12.19