אורלי הכהן, תושבת מודיעין, הקימה לאחרונה את קבוצת הפייסבוק "עצים בשמשוני" שבאמצעותה היא מנסה להגביר את המודעות למחסור בצל ‑ טבעי או מלאכותי ‑ ברחובות העיר.
1 צפייה בגלריה
מימין: הכהן, בעלה איתי וטל כהנא
מימין: הכהן, בעלה איתי וטל כהנא
מימין: הכהן, בעלה איתי וטל כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
מטרת הקבוצה היא להזמין את התושבים למעורבות ולקידום ההצללה בעיר, כך שקיומה יזמין לטייל בה, ויגרום ל"הליכתיות" ונוכחות אנושית ברחובות.
"אנו זכאים כאזרחים בעיר בה הטמפרטורות עולות משנה לשנה ואשר מתהדרת ב'ירוק' שלה, לדרוש צל איכותי ולא להסתפק במדשאות נרחבות וגזעים מרובים", היא אומרת.
הכהן היא תושבת שכונת שמשוני הוותיקה. "בעוד שהפארק ירוק ובעל צל איכותי במרביתו", היא מסבירה, "הרחובות שמובילים אליו שמשיים ובוהקים ולא מאפשרים הליכתיות. אפשר לראות עצים שניטעו לפני 20 שנה ועדיין הצל שהם עושים דל. מה הסיבה לכך? סוג העץ? כמות ההשקיה? תשתית בית הגידול של העץ?".

"האספלט יוקד"

הכהן היא מעצבת פנים ומלמדת אוריגמי במרכזי מחוננים. "הגעתי עם איתי בן זוגי למודיעין לפני 22 שנים", היא מספרת, "כשהגענו לכאן הרגשנו חלוצים. הגענו, אני מירושלים ואיתי מטבעון, יישובים עם היסטוריה ושימור הנוף הטבעי, ועצים בני עשרות שנים שהם חלק מהנוף העירוני. ידענו כשהגענו, שייקח זמן עד שנזכה לעצים עם עלוות משמעותיות, אבל מכבים ורעות, ואפילו עמק החולה במודיעין, היוו מודל לצל משמעותי במספר שנים יחסית מועט. אנו גרים ברחוב עמק בית שאן. כשהגענו, היו כאן רק דרכי עפר. שנה אחרי שהגענו יצרו את הפארק, וכשנתיים אחר כך נטעו עצים ברחובות".
אלא שלטענתה, היא ותושבים רבים כמוה, מאוכזבים מהנוף העירוני. "בעוד שבפארקים יש עצים וצל, ברחובות הניצבים לפארקים אנו נתקלים בעצים בעלי עלוות דלות, בורות בהם העצים התנוונו ומתו, ויש אף רחובות בהם בניינים ללא כל גינון ציבורי. כך שרוב שעות היום המדרכות חשופות, האספלט יוקד, הקירות הלבנים מסנוורים והטמפרטורות הגבוהות לא מאפשרות הליכתיות. כל בוקר אני יוצאת לטיול עם באני הכלבה, ואני לבד ברחובות. אני והשמש היוקדת. למציאות הזו, המודעות למשבר האקלים, ולהבנה שלנו, האנשים, יש חלק מרכזי במצב שהביא אותי לפעול".
מה המשמעות לכך שיש פחות צל?
"היעדר עלוות גורם להתחממות האספלט עד ל־70 מעלות, כך שגם בערב ובלילה הרחובות חמים. חיים בסביבה כזו מתאפשרים רק עם מזגנים, אך גם הם פולטים חום.
"אז יש לנו עיר עם פארקים בהם מדשאות זוללות מים ועצים מצילים, ולעומתם רחובות נעדרי צל משמעותי. ופרט לשעתיים בהן אנשים עושים ספורט, הפארקים הם בחזקת 'לראותם בלבד'.
מה צריך לעשות כדי לשפר את המצב?
"אנו הולכים לקראת התחממות אקלימית. האם יש אחריות למתכנני העיר, לראש העירייה, לאדריכל הנוף, לדאוג לרווחת התושבים? לדאוג לכך שילדינו יוכלו להמשיך ולגור כאן? לדעתי, לא רק אחריות, אלא חובה. ככל שנמשיך לחיות בבועות ממוזגות, נחמיר את הבעיה. דרך ההתגוננות שלנו היא הסתגרות עד שאין אנו מכירים את שכנינו. ניכור לשכונה ולקהילה הקרובה יוצר בדידות ודיכאון. ולהיפך. מפגש אנושי יוצר קהילתיות והון חברתי שהוא נכס לכל עיר. מחקרים מראים קשר ברור בין סביבה עם עצים משמעותיים ובין הורדה של הטמפרטורות עד חמש מעלות".
לשם כך, וכדי להעלות את המודעות לחשיבותו של יער עירוני, רצף של עצים ברחובות שמאפשרים הליכתיות, פתחה לדבריה את הקבוצה בפייסבוק.

היעד: ט"ו בשבט

הכהן מסבירה שכדי שעץ יגדל הוא זקוק למספר דברים: בור בגודל שיאפשר את גדילתו, אדמה איכותית, השקיה, דישון והתאמת הזן למקום. רצוי סוגים שונים של עצים, שייצרו מערכת אקולוגית מגוונת.
"אני מאמינה", היא אומרת, "שרוב התושבים מרגישים שמשהו לא עובד טוב בעיר. נכון, יש פארקים ויש 'כתמים' ירוקים ברחובות. אך האם עלינו להסתפק ב'כתמים'?".
הכהן אף מצביעה על כך שתושבים רוצים עצים וירוק אך לא ליד המרפסת, החלון או החניה שלהם, כי זה מחשיך להם את הבית או מלכלך את החניה. "רוצים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", היא אומרת, "ומה יותר פשוט מצד העירייה להיענות לכל תושב שמבקש לכרות או לגזום עץ? לטעת ולגדל לוקח שנים. לכרות ולגזום - הרבה פחות. האם העירייה בוחרת להוביל מהלך או להקטין ראש? על העירייה לצאת בקמפיין הסברה רציני על חשיבות העצים ותרומתם הרבה לאקלים העירוני. אפילו כלכלית, רחוב ירוק, הדירות בו יעלו את ערכן עד עשרה אחוז מרחוב שכן ללא עצים. על העירייה להכיר בכשל של מתכנניה ואדריכלי הנוף שלה ולחפש פתרונות יצירתיים".
"מנהיגי העיר יודעים שאנו הולכים לקראת התחממות אקלימית. שככל שנמשיך לחיות בבועות ממוזגות, נחמיר את הבעיה"
לשם כך הכהן מציעה מינוי "נאמני עצים" בכל שכונה, שיעבדו מול אדריכל הנוף והגופים האמונים בעירייה כדי לקדם ולעשות שינוי. "שינוי כזה", היא אומרת, "אף שהוא יימשך על פני שנים, הוא הכרח המציאות. מנהיגות של עיר צופה את הבאות ומקדמת פתרונות. אני מקווה שעובדי העירייה יגיבו ליוזמה, ויעודדו שיתוף פעולה עם התושבים. האם אפשר לקבוע כיעד את ט"ו בשבט לנטיעות מסיביות בשכונות הוותיקות?".
מהעירייה נמסר: "בראשית תכנון העיר לא היתה מחשבה מסודרת בנושא ההצללות. בשנים האחרונות הפתרון לבעיה נחלק לשניים: מלאכותי, של התקנת הצללות וטבעי ‑ של עצים. הנושא הוטמע במחלקת גנים ונוף וישנה התקדמות גדולה בתחום. במרוצת השנים האחרונות הותקנו עשרות מתקני הצללה במספר פארקים בכל שכונה בעיר ובכל בתי ספר כאשר העירייה מתכננת מראש את הפארקים ואת גני המשחקים החדשים תוך מתן דגש על הנושא. בכל רחבי העיר נשתלו ויישתלו עשרות ואף מאות עצים מצלילים במדרכות, שבבגרותם יספקו צל. מאחר והעיר היא עיר צעירה והעצים נשתלו בשנים האחרונות, לוקח להם זמן לגדול ולספק צל. בנוסף בימים אלה נערכת העירייה להפעלת פיילוט של חניון שיקורה בגג ועליו תאים פוטו-וולטאיים להפקת חשמל בחניון במרכז עינב".