תושבי שכונת הכרמים במודיעין הופתעו לגלות בשבועות האחרונים אורחים בלתי צפויים: להקת חזיזי בר שהגיעה לביקורים תכופים בעיקר בפארק ברחוב ניסן שם הם נוהגים לחפור ולהפוך את הדשא באופן יום יומי. בנוסף, מספרים תושבי השכונה כי הם זוכים לביקורים גם של צבועים. התושבים הביעו את חששם מפני חזירי הבר וביקשו מהרשויות לטפל בנושא.
3 צפייה בגלריה
חזיר בר בשכונת הכרמים
חזיר בר בשכונת הכרמים
חזיר בר בשכונת הכרמים
(צילום: פרטי)
תושבת העלתה פוסט לפייסבוק ובו צירפה תמונות של הגן הציבורי בו ביקרו חזירי הבר: "כך נראה הדשא לכל אורך הפארק ברחוב ניסן לאחר מתקפת חזירי בר באופן יום יומי. נעשו מספר פניות ל-106 בנושא אך החזירים ממשיכים להגיע ואי אפשר לטייל בדשא.
קראו גם >>
"בנוסף, הצבועים מסתובבים פה בשעות הלילה המוקדמות לעיתים בשעות שיש עוד ילדים בחוץ. בפוסט אחר שנכתב בנושא מישהי רשמה שראתה חזיר מסתובב עם חתול בפה. הרחוב מלא במשפחות עם כלבים וילדים ופשוט מפחיד להסתובב בחוץ".
(תיעוד: חזירי בר בשכונת הכרמים. צילום: פרטי)
חבר המועצה שמעון גואטה אף הוא תושב השכונה ניסה להתערב ולסייע: "בעיקרון יש להקה של חזירי בר שמגיעים מאזור יער בן שמן. כתוצאה מהשריפה אשתקד השטחים נהיו פתוחים והם מגיעים לאזור הטרסה בשכונות הכרמים. מסתבר שיש להם חיבה לשורשים של מדשאות ולזבל אורגני שמפזרים. בעקבות פנייה של תושבים באזור פניתי לווטרינר העירוני שמטפל ועוקב אחרי הנושא בשיתוף רשות הטבע והגנים. מסתמן פתרון של פיזור חומר שידחה אותם ולהשיב אותם לאזור המחייה הטבעי שלהם. כמו כן תושבי האזור הונחו להקפיד לסגור פחי אשפה".
3 צפייה בגלריה
כך נראה הדשא לאחר שביקרו חזירי הבר בשכונה
כך נראה הדשא לאחר שביקרו חזירי הבר בשכונה
כך נראה הדשא לאחר שביקרו חזירי הבר בשכונה
(צילום: פרטי)
עוד הוסיף: "ראיתי את הפנייה של התושבת ובגלל שאני גר בכרמים ניסיתי לטפל בזה. פניתי למשנה למנכ"ל העירייה וענו לי שהם מודעים לבעיה ומנסים למצוא פתרונות. יש כל מיני שיטות טבעיות לטפל בזה. יש חומר דשן ששמים בדשא כדי להרחיק אותם. בגלל ששטחי היער הצטמצמו הם מוצאים את עצמם אצלנו בשיפולי הכרמים.
"בשלב הראשון יפזרו חומר שאמור להרחיק אותם ויש מעקב ותצפיות. אם זה ימשיך יבדקו אלטרנטיבות נוספות. בל נשכח שאנחנו חיים באזור טבע עירוני לטוב ולרע ומצד שני זה מסוכן ולא נעים. כולם מכירים את התופעות שיש בכרמל. אני מבין שזה לא נעים ולכן העירייה מטפלת בזה. הווטרינר העירוני מעורב ואני מקווה שהתופעה תסתיים".
3 צפייה בגלריה
כך נראה הדשא לאחר שביקרו חזירי הבר בשכונה
כך נראה הדשא לאחר שביקרו חזירי הבר בשכונה
כך נראה הדשא לאחר שביקרו חזירי הבר בשכונה
(צילום: פרטי)
אביטל יוגב, מנהלת החברה להגנת הטבע בתל אביב, מודיעין והסביבה הסבירה: "למה חיות בר נכנסות לעיר? כי אנחנו משאירים זבל חשוף ברחובות, שמהווה עבורן מזון זמין. יש לבעלי החיים מספיק מזון ומים בטבע. הם נולדו לטבע הישראלי, ויודעים להסתדר מצוין גם בקיץ החם. אבל כמו כל יצור חי, הן יעדיפו להתאמץ פחות מאשר יותר. הדרך שבה אנחנו מטפלים בזבל שלנו פשוט קוראת לחיות הבר פנימה לתוך העיר.
"רותי הצבועה היתה קריאת השכמה ראשונה, אך לצערי, למרות שהחברה להגנת הטבע התריעה בפני העירייה מהן הדרכים להתמודד עם הנושא, לא ננקטו הצעדים המתאימים, וכעת אנחנו צריכים להתמודד עם בעיה קשה הרבה יותר – חזירי בר. מיקומה של מודיעין, בלב המסדרון האקולוגי הארצי, מחייב אותה להתנהלות קפדנית בכל הקשור לגורמי משיכה של חיות לעיר".
מה ניתן לעשות כדי למגר את התופעה?
"יש להחליף את כל האשפתונים הפתוחים בפחים חסיני נבירה (כאלה שחיות לא יכולות לפתוח בעצמן). את כל מכולות האשפה הפתוחות – להחליף לפחים טמוני קרקע. לוודא שלא מאכילים חיות מחמד ברחובות. יש לנקוט בצעדים אלה בדחיפות. כאשר חזירים מתגברים על החשש הטבעי שלהם מבני האדם, קשה מאד למנוע מהם להיכנס לעיר, והנזק שהם יכולים הוא רב. שימרו על מודיעין נקייה, ועשו זאת כבר היום. מחר יהיה מאוחר מדי".
מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "בימים האחרונים החלה תופעה באזור צפון מערב העיר של כניסת חזירי בר לתוך השטח העירוני. על פי הערכה מדובר בחזירים שהגיעו מאזור שילת המחפשים מזון בחלקי הספר של שכונת הכרמים. כחלק מניסיונות העירייה להרחיק את החזירים משטח העיר מבצע הווטרינר העירוני, בשיתוף עם מחלקת גנים ונוף והתברואה מספר צעדים שנועדו למנוע את שהייתם במקום: בין השאר מבוצע ריסוס, אקולוגי, כנגד חרקים במדשאות בטעם מר שאמורים להביא לכך שהחזירים לא ירצו לאכול את הצמחים הגדלים במקום.
בעירייה מדגישים כי על השכנים הגרים בקרבה ונוהגים להפעיל עמדות האכלה לחתולים להקפיד על סילוק המזון בשעות הלילה, דבר שימנע מחיות הבר להיכנס לשטחים העירוניים ולהישאר בסביבת המחיה הטבעית והבטוחה עבורן".
לכל העדכונים – חדשות מודיעין