חנויות הרחוב במודיעין נפתחו שוב ביום ראשון השבוע, אולם הסוחרים כבר חוששים מסגר שלישי ומרגישים שלא בטוח שיוכלו לעמוד בו. כמה מהם משתדלים, למרות חוסר הוודאות, לשמור על אופטימיות.
3 צפייה בגלריה
אילנה יעבץ
אילנה יעבץ
אילנה יעבץ
(צילום: גל בבוט)
קראו גם:

"פרימדונה" - אילנה יעבץ

אילנה יעבץ היא בעלים של חנות האופנה לנשים "פרימדונה" במרכז רננים במכבים.
"היה עצוב", היא אומרת על התקופה שהחנות היתה סגורה. "התחום שלנו - התחום הקמעונאי - הוא תחום בעייתי, כי אנחנו רוכשים סחורה של עונה והעונות מתחלפות וכל פעם כאילו נזרקת סחורה לפח. אני מחויבת כלפי הספק שלי כי אני קונה סחורה והסחורה שייכת לי. אני צריכה לחשוב על הספקים שלי והם צריכים לחשוב על הספקים שלהם וכך נהיה גלגל והוא קשה, כי אתה צריך להתחשב בכולם. לא מתאים לי למכור אונליין כי אני אוהבת לראות אנשים ולדבר איתם. הסגר השני היה הרבה יותר קשה לי מהסגר הראשון כי בסגר הראשון הכל היה סגור הרמטית והבנו שכולם באותו מצב. בסגר הזה - בגלל שהיו כל מיני פרצות, זה היה גם עצוב וגם מכעיס. ראינו כמה אנשים הסתובבו בקניות של אוכל ובמקס סטוקים למיניהם ואתה אומר - מה ההבדל? למה לא יכולות לבוא אלי לקוחות? כל פעם אחת או שתיים? מה ההבדל? אני מקווה שנוכל להמשיך ולהרים את הראש".
איך התארגנת לפתיחה המחודשת?
"התארגנתי, קניתי ים סחורה. בפעם הראשונה סגרנו בחורף ועכשיו סגרנו בעונת מעבר ועכשיו שוב חורף. מה אני אעשה עם כל הסחורה שהצטברה? זה כסף שאני משלמת לספקים. אני בפלונטר. לצערנו אנחנו העצמאים בורג קטן במערכת, די שקופים. אני מנסה לא להתייאש. בניתי פה את הבייבי שלי ולא הייתי נוטשת אותו. אני לא רוצה להרים ידיים, רוצה לתת את כל השירות מחדש, לתת אנרגיה חיובית ולעשות כמיטב יכולתי. אני עובדת קשה ולא מתעצלת. כל התקופה שילמנו שכירות ושילמנו ארנונה. אני לא רוצה מענקים מהמדינה, אני רק רוצה שיתנו לי להמשיך לעבוד. אני חוששת מאוד מסגר שלישי וגם הלקוחות חוששים. אני מקבלת המון פרגון והמון אהבה מהלקוחות וזה משמח אותי. נקווה לטוב".
3 צפייה בגלריה
משה הררי
משה הררי
משה הררי
(צילום: קובי קואנקס)

"מחסני ספרים" - משה הררי

משה הררי מהחנות "מחסני ספרים – משה ספרים", חנות שבה נמכרים ציוד לבית הספר, חומרי יצירה, ספרי ילדים ונוער ועוד, הנמצאת במרכז "לב העמק" ברחוב עמק האלה, מנסה לשמור על אופטימיות אך לא מסתיר את הכאב.
"הסגר לא היה קל", הוא אומר השבוע, "אני לא אחד שמתבכיין, לא לקחתי מהמדינה כלום. התחלנו לעשות משלוחים, אני ועינת אשתי. עשינו משלוחים בטירוף, לא הסכמנו להרים ידיים למרות שאני מכיר חברים שנשארו בלי כלום ולא היו מסוגלים להרים את עצמם מהקטע הזה. בגדול, ההתנהלות פשוט מאוד מטורפת ולא הגיונית. אני הייתי היחיד שסגור בכל המרכז. לידי הקיוסק היה פתוח ומכר צעצועים, למעלה התחילו גם למכור צעצועים וכלי כתיבה. זה לא הגיוני. הפכו אותך לסוג של תחמן כדי להרוויח. אני לא מבין למה אני סגור והסופר מפוצץ, המקס סטוק מפוצץ וכל החנויות הגדולות היו מפוצצות. אנשים היו אחד על השני, למה הם כן ואנחנו לא. למה צריך להרוס את המשפחה ואת הבריאות? עשינו משלוחים כי לא יכולתי להרשות לעצמי לא לעבוד. נסעתי לכל מקום בארץ. היה ביקוש אבל זה היה מאוד מתסכל. לא הבנתי את ההיגיון מההתחלה ועד הסוף. יש מגיפה כלכלית וחברתית איומה בארץ. לא מבינים מה זה לאיש עסקים עצמאי להביא סחורה ולא לפרוק אותה. ביטלתי עסקה גדולה ברגע האחרון. לא קיבלנו שום הקלה בארנונה או בשכירות. המשכתי לשלם כרגיל. ביום ראשון פתחנו והתחושה היא של וואו, כיף גדול. אנחנו חוששים מסגר שלישי כי יש אנשים למעלה שלא מתפקדים ואין היגיון בהחלטות שלהם. אני מנסה לשמור על אופטימיות. כתוצאה מהמצב אני עובר לסלומון סנטר בסוף ינואר. זה יחסוך לי הרבה כסף על שכירות".
3 צפייה בגלריה
אושרי בן חמו
אושרי בן חמו
אושרי בן חמו
(צילום: קובי קואנקס)

"סטוצי" - אושרי בן חמו

ב"סטוצי", חנות הבגדים הוותיקה של אושרי בן חמו ברחוב צאלון, מספרים שהצליחו להשאיר את הראש מעל המים למרות הקושי. "המשכנו לעבוד במשלוחים", מספר בן חמו. "היתה ירידה אבל אנחנו זורמים עם המצב. זאת הגזירה שנגזרה. למזלנו, אנחנו לא חדשים בתחום ונמצאים היום במצב שאם חודש-חודשיים יש סגר אנחנו לא נופלים. זה כן פוגע. אני מהמדינה לא קיבלתי שקל בגלל שאנחנו בעלי שליטה. לא ישבנו בבית והתחלנו לבכות. עכשיו פתחנו וברוך השם ההרגשה טובה. יש הרבה עבודה ומרגישים את התנועה. גם הגשם מביא אנשים וגם בתי הספר. יש ביקוש לחנות שלי ברוך השם. אנחנו יודעים שיהיה עוד סגר אבל זה עסק של מעל 25 שנים ואנחנו מכינים את עצמנו. יש לנו לירה לבנה ליום שחור. המזל שלי שאני עובד יותר עם בייסיק ולא עם אופנה עונתית. אנחנו עם הראש מעל המים. שיהיה רק טוב. זאת הגזרה שנפלה עלינו ואנחנו מקבלים אותה באהבה".