מחאת המכנסיים הקצרים הגיעה גם אלינו. ביום רביעי בבוקר עשרות בנות מתיכון עירוני ה' הגיעו לבית ספרן כשהן לבושות במכנסיים קצרים ולא הורשו להיכנס לבית הספר בטענה שהמכנסיים קצרים מדי. הנערות המתינו ליד השער שעות ארוכות בשמש הקופחת כשהן קוראות בקול: "רוצות שוויון" ו"למה הוא נכנס - יש לנו אותו מכנס".
1 צפייה בגלריה
מחארת המכנסונים במודיעין
מחארת המכנסונים במודיעין
מחארת המכנסונים במודיעין
(צילום: רוקסן כהן)
הרקע למחאה היא הדרישה של הנהלת בית הספר מהבנות להגיע במכנסיים באורך הברך. אולם לטענתן, הן לבושות באופן מכובד ואין צורך לחייב אותן ללבוש מכנסיים ארוכות בשיא החום, בעוד שמהבנים אין לכאורה דרישה כזאת. לדבריהן הן מנסות לנהל משא ומתן זמן רב עם ההנהלה - ללא הצלחה.
בתיכון עירוני ד' במודיעין עוד לא התגבשה מחאה של ממש, אך חלק מהבנות סיפרו שהן מזדהות מאוד עם המאבק הארצי ושוקלות האם להצטרף למאבק גם כן.
ירדן קדם, תלמידת כיתה י"ב בתיכון עירוני ד': "קוד הלבוש שלנו בבית הספר לא מאפשר גופיות ולא מכנסיים שהם מעל קו האצבעות (כאשר עומדים זקוף ומניחים את הידיים לצד הגוף, ר"ב). כשאני מגיעה עם מכנסיים שלא מתאימים אני צריכה לעמוד עם ידיים צמודות לגוף באופן משפיל להיבדק ולהיבחן, ואם אני לא עוברת את הבדיקה יש בגדים להחלפה. מבחינתנו, האכיפה הכל כך קפדנית נותנת לגיטמיציה לדיון על הגוף שלנו כעל אובייקט מיני. בוחנים אותנו, מסתכלים עלינו, בודקים אם רואים לנו את הכתף, זה גורם להשפלה. מעבירים לנו מסר שחלקים בגוף שלנו לא מכבדים אותנו. הזכות להחליט צריכה להיות בידינו. עוד משהו חמור שעושים זה סוג של האשמת הקורבן – גורמים לנו להרגיש אשמות שהוטרדנו. מציגים את הבנים כחיות חסרות רסן ומרסנים את הבנות כי הבנים לא עומדים בזה שאנחנו לובשות שורט".
והיא מוסיפה: "הדרישה שלנו לבוא בשורטים היא מאוד תמימה. חם לנו, צריך להיות עם מסכות ואלה בסך הכל מכנסיים קצרים. שום ילדה בכיתה ב' לא צריכה לחשוש שיפשיטו אותה מהשמלה. צריך להבין שרגליים הן איבר בגוף שמיועד להליכה ולא איבר מיני. ברגע שעומדת מורה בשער, צדה אותך עם העיניים, ואת צריכה לעמוד עם ידיים צמודות לגוף, זאת חוויה מאוד מאוד לא נעימה. המאבק שלנו הוא עקרוני: לא צריך ליצור שום דיון על שום גוף - לא של אישה ולא של גבר. זה לא לגיטימי, זה משפיל , וזה הופך אותנו לחפצים. ברגע שמעלים את זה לדיון כל אחד יכול לבחון את הגוף שלנו, להביע את דעתו. ההנהלה אומרת שצריך לאכוף גם על הבנים וגם על הבנות, אבל המציאות קצת שונה - ראיתי הרבה מאוד פעמים שלבנים מרשים לעבור עם מכנסיים שלבנות לא היו מרשים לעבור איתם. שמים את הדגש יותר על הבנות".
סיון כהן תלמידת כיתה י"ב בתיכון עירוני ד', מובילה את המאבק בבית ספרה: "אני מאוד בעד המחאה", היא אומרת, "לפי דעתי יש שתי סיבות למחאה – הראשונה היא שאצלנו בבית הספר יש קוד לבוש מסוים. כשבנים לא באים לפי קוד הלבוש, אין שום בעיה וכשבנות לא באות לפי קוד הלבוש עוצרים אותן בשער, משפילים אותן ומכריחים אותן לחזור הביתה. הדבר השני הוא שקוד הלבוש נובע מסיבות מאוד שוביניסטיות. לפי מה שהמורים וההנהלה אמרו לי, הסיבה לקוד הלבוש היא שמכנס קצר אצל בנות מסיח את דעתם של הבנים והמורים בבית הספר. זה נותן לי תחושה שמתייחסים אלי פחות כתלמידה אלא יותר כאוביקט מיני. אם מורה לא יכול לשלוט בעצמו בגלל שאני עם מכנס קצר, זה אומר יותר עליו מאשר עלי. זה מאוד מזעזע אותי שאלה הסיבות שנתנו לי לקוד הלבוש. לכן אני חושבת שהמחאה הזאת מאוד חשובה ומנסה להעביר את המסר שאי אפשר לשלוט עלינו יותר. נתלבש איך שאנחנו רוצות ואיך שנוח לנו".
מדוברות עיריית מודיעין מכבים רעות נמסר כי: "ההחלטה על קוד הלבוש השוויוני של תלמידים ותלמידות נקבעת על ידי מנהלת בית הספר, בשיתוף עם הנהגת ההורים הבית ספרית ומתוך מטרה לייצר אווירה מכובדת ומכבדת בבית הספר. על כל מנהל בית ספר לקיים שיח ערכי ומלמד עם התלמידים ולקבוע בהידברות את הנהלים וקוד הלבוש לבנים ולבנות".