ימים של מגיפה עולמית, בידוד, קשיים כלכליים, מסיכות וכפפות, מכונות הנשמה, גרפים וסטטיסטיקות, תוכנית מבולבלת של יציאה לשגרה ועוד. כל אלו גורמים לחלק מאתנו לחוות דיכאון, חרדה ומתח מתמשך, העלול לפגוע ביציבות ובחוסן הנפשי הנדרשים בימים אלו. גם חוסר הוודאות לימים שמצפים לנו לאחר ימי המגיפה בתחומים השונים (עבודה, לימודים, משפחה, פרנסה, ריחוק חברתי) מעוררים מחשבות על פתרונות חלופיים בריאים ובטוחים, שיסייעו לשמירה על אורח חיים נטול חרדות ומתחים נפשיים: חיזוק מערכת העצבים במונחים של הרפואה המערבית או שחרור תקיעות הכבד וחיזוק תמצית החיים במונחים של הרפואה הסינית המסורתית.
ורבנה בשירות הרוגע ורבנה בשירות הרוגע
ורבנה בשירות הרוגע
(צילום: shutterstock)
הרפואה סינית מייחסת לכליות את המקור לאנרגיה של כל הגוף. מצבי חרדה ומתח נפשי מתמשך עלולים לגרום לתקיעות של צ'י (אנרגיה) הכליה ובכך לשבש את זרימתה בין כל איברי הגוף. מחלות מטבוליות רבות מתחילות מתקיעות צ'י כליה ומשם לעודף שומנים בדם, סוכרת ויתר תריסיות. מכאן ששמירה על אורח חיים רגוע הינו קריטי לשמירת הבריאות.
איבר חיוני נוסף הינו הכבד. הרפואה הסינית משייכת אותו לאלמנט העץ, לצבע הירוק, לרגש ולכעס, לטעם החמוץ ולעונת האביב. אורח חיים רגוע יחד עם תזונה הכוללת מאכלים חמוצים במידה ופרופיל עשיר של מזונות ירוקים (תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, שעועית ירוקה, חסה, נבטים) יבטיח פעילות אופטימלית של הכבד.
לעומת זאת, עצבנות יתר, חרדה, תחושת תסכול ורגשות שליליים מוציאים את הכבד מאיזון, תוקעים את זרימת האנרגיה ומתבטאים במיגרנות, נדודי שינה, מתח בצוואר ובכתפיים וחלומות שלא נרצה לזכור בבוקר.
כיוון שהכבד אחראי על זרימת האנרגיה, המלצתי היא לצרוך צמחי מרפא המוכחים ברפואה הסינית כמרגיעים, משחררי תקיעות, מחדשי זרימת אנרגיה, מחזקים פעילות עצבית ומעודדים פעילות מטבולית המסייעת לשחרור תקיעות הכבד.
להלן חלק מצמחי המרפא המחזקים את פעילות מערכת העצבים ומסייעים במצבי חרדה, עצבנות ומתח נפשי:
ורבנה רפואית: צמח דואלי המתאים למצבי עודף של מערכת העצבים (חרדה, עצבנות, כאבי ראש) והן למצבי חוסר (דיכאון, מלנכוליה).
לאונורוס: צמח המווסת תהליכים עצביים והורמונליים, מרפה ומרגיע את מערכת העצבים המרכזית, מסדיר דופק. מטפל באספקטים רגשיים של נדודי שינה, חוסר שקט, חרדות, ומצב רוח ירוד.
קערורית אירופאית: צמח מרגיע, מותווה לטיפול בחרדות ובמתח נפשי. לצמח גם אפקט של בנייה ושיקום של מערכת העצבים המרכזית.
מליסה רפואית: השמנים הנדיפים בצמח אחראים לתחושת הרוגע ,הצמח מותווה למצבים של לחץ מתמשך וחוסר שקט כללי.
פסיפלורה. לעלי הפסיפלורה פעילות מרגיעה. הצמח מותווה לטיפול במצבים המאופיינים במתח, חרדה, נדודי שינה, כאבי ראש ואף לקיבה עצבנית. יחד עם צמחים נוספים בקבוצת המרגיעים מסייע לעלייה ברמת המוטיבציה ולירידת בתחושת העייפות במשך היום.
בניית הרכבי צמחים או המלצה לנטילת צמח בודד חשוב שיעשה על ידי הרבליסט מוסמך תוך התחשבות בגיל ובפרופיל הרפואי היות ולחלק מן הצמחים יכולה להיות השפעה של הפחתה או העצמה של תרופות לרבות תרופות לטיפול בדיכאון וחרדה מקבוצת ה- SSRI.
מלבד צריכה מפוקחת של צמחי מרפא בודדים או בהרכב (על ידי הרבליסט מוסמך), מומלץ לשמור על פעילות גופנית (הליכה מתונה של 30-60 דקות כל יום לפחות שלוש פעמים בשבוע), תרגול נשימות, שימוש בשמנים אתרים כמו לבנדר, ברגמוט, מליסה, מרווה מרושתת, תרגול יוגה (שפע של הצעות במרשתת), הקשבה למוסיקה, מיידפולנס וכמובן שמירה על קשרים חברתיים בהתאם להנחיות.
בצו השעה חברו מספר הרבליסטים יחד ומעניקים ייעוץ הרבליסיטי חינם. אחד מהם נקרא "רפואת צמחים בקהילה". ניתן למצוא אותנו במרשתת או בפנייה ישירה אליי: levinetty.nature@gmail.com
אתי לוין נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)