הן החליטו לאחרונה שהגיע הזמן שקולן של הנשים יישמע גם במועצות הערים של מודיעין. ביום יום הן פעילות חברתיות שהבינו שהכוח לשנות נמצא בתוך מועצות הערים, ושעליהן לפעול מתוכן. הכירו את קרן בן נון וליאת מנצ'ל.
2 צפייה בגלריה
"המצב הנוכחי סביב שולחן המועצה לא יכול להימשך". מנצ'ל ובן נון
"המצב הנוכחי סביב שולחן המועצה לא יכול להימשך". מנצ'ל ובן נון
"המצב הנוכחי סביב שולחן המועצה לא יכול להימשך". מנצ'ל ובן נון
(צילום: קובי קואנקס)

שתי נשים במועצה


בעוד קצת יותר משלושה חודשים יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות ברחבי הארץ, וארבע הנשים, תושבות מודיעין, רמלה ולוד, מודעות לנתונים בשטח: בכל אחת משלוש מועצות הערים האלה, מכהנות רק שתי נשים מתוך 19 מקומות, וזו מבחינתן סיבה מספיק טובה ומוצדקת לכבוש שם מקומות נוספים.
לדברי הארבע, הגיע הזמן שכוחן של הנשים במוקדי ההשפעה המרכזיים יהיה גדול בהרבה, ומבחינתן, אין זמן טוב יותר לגרום לזה לקרות, מאשר עכשיו.

דחייה מסיעות


בן נון, 46, פעילה לשוויון מגדרי ופעילת סביבה ממודיעין, העובדת בתחום המלונאות, הכריזה לפני שבוע כי בכוונתה להוביל רשימת נשים שתתמודד על מקום במועצת העיר מודיעין.
"החלטתי שמעכשיו לא יקבלו החלטות שנוגעות לנו, הנשים, בלי שיהיה לנו ייצוג במרכזי קבלת ההחלטות, מספיק", היא אומרת בנחישות. "מודיעין‑מכבים‑רעות היא עיר של כמעט 100 אלף אישה ואיש. במועצת העירייה כיום יש 19 חברי מועצה, מהם רק שתי נשים. זה לא ייתכן".
לדבריה, בטרם החליטה לנקוט בצעד של הקמת רשימת נשים, ניסתה לפעול לשילוב נשים ברשימות קיימות, אבל נתקלה באטימות מוחלטת.
"במשך חצי שנה עשיתי בעיר ביחד עם קבוצת "50:50" לשוויון מגדרי פעילות אינטנסיבית לשילוב נשים ברשימות קיימות, אבל הבנו שמצד הרשימות הוותיקות במועצת העיר אין רצון לשלב נשים במקומות ריאליים", מספרת בן נון.
ההבנה בנושא הביאה את בן נון לחבור אל ליאת מנצ'ל, ולקדם איתה את רשימת הנשים למועצת העיר.
מנצ'ל, 49, מנהלת משאבי אנוש, מתגוררת במודיעין מזה 23 שנה.
"כאישה ואמא מעורבת מאוד בקהילה המקומית היה לי אך טבעי שאחרי שאסיים את תפקידי והתנדבותי בהנהגה ההורית הבית‑ספרית והעירונית, אמשיך לתרום ולהשפיע לטובת שגשוגה וקידומה של מודיעין גם בתחומים נוספים, כמו למשל שוויון מגדרי ושוויון בכלל", מסבירה מנצ'ל. "חשוב שסביב שולחן ההחלטות במועצה יהיו נשים שיהוו חלק משמעותי, מבחינת כמות ומבחינת איכות. המצב הנוכחי סביב שולחן המועצה לא יכול להימשך, די".
מה הכי חשוב לכן שיקרה במידה ותיבחרו למועצת העיר?
בן נון: "המצע של 'נשים במודיעין' שיתפרסם בקרוב, יתייחס לנושאים חשובים, ובראשם קידום שוויון בין בנות לבנים כבר מגילאים צעירים במסגרות החינוך הפורמלי והלא פורמלי.

2 צפייה בגלריה
"אין רצון ממשי לשלב נשים". מנצ'ל ובן נון
"אין רצון ממשי לשלב נשים". מנצ'ל ובן נון
"אין רצון ממשי לשלב נשים". מנצ'ל ובן נון
(צילום: קובי קואנקס)

אין לי בעיה שילדה תחליט להיות רקדנית בלט אם זה מה שהיא אוהבת, אבל אני רוצה שהיא תדע שהיא יכולה להיות כדורגלנית או פיזיקאית, אם זה מה שהיא רוצה, ושהבחירה היא שלה".
מנצ'ל: "אני מאמינה שלנשים יש את היכולת להזיז דברים, לגרום להם לנוע ולהתפתח, ייתכן שאפילו יותר מלחלק מהגברים. כנשים, אנחנו מאמינות בעשייה רבה, ורדיפה אחרי חלומות ואתגרים אינה מרתיעה אותנו, ואני חייבת לומר שמהיכרותי את קרן, אני מאמינה בכל ליבי שנוכחותנו יחד במועצת העיר תקדם את הנושאים על סדר היום ותביא להישגים כבירים לטובת מודיעין ולכל תושביה".

"עולם גברי"


מנצ'ל ובן נון משוכנעות שביכולתן להביא לשינוי כללי המשחק במועצת העיר.
בן נון: "אני רואה את התמיכה האדירה שאנחנו מקבלות בעיר, וזה עוד לפני שהשקנו את הקמפיין, אז אני מאמינה שהצעד שלנו יביא לשינוי תפיסתי ויפתח בעתיד את הדלת ליותר נשים".
מנצ'ל: "הפוליטיקה לאורך השנים נתפסת כעולם גברי, וראינו בתקופה האחרונה איך אין רצון ממשי לשלב נשים"
אתן טוענות שהנשים כל כך חזקות, אז איך הן עדיין לא הגיעו למוקדי השפעה בכל מועצות הערים?
מנצ'ל: "הפוליטיקה לאורך השנים נתפסת כעולם גברי, וראינו בתקופה האחרונה איך אין רצון ממשי לשלב נשים, ובלי מימון שיש לרשימות הוותיקות קשה מאוד להתמודד, אבל אנחנו הגענו לפה כדי לעשות את זה".

קראו גם:

ומה לגבי ראשות העירייה, מתי תכוונו לשם?
"נתחיל במועצה. יש מתמודדות בערים וברשויות אחרות והמגמה בעלייה, אבל כמו שציינו, יש תכונות בהנהגה שנתפסות בטעות כגבריות. בנוסף, קמפיין לראשות העיר עולה לא מעט כסף".
ועבור ציבור הבוחרות והבוחרים הפוטנציאלי שלכן, מה הכי חשוב לדעתכן לעשות במודיעין אחרי הבחירות?
"אנחנו בונות תוכנית חדשנית עם מומחה בינלאומי בנושא תחבורה, מתוך כוונה להנגיש את התחבורה הציבורית ולייעל אותה באופן שהורים יוכלו לשים את הילדות והילדים במסגרות החינוך, להגיע בניחותא לעבודה ויספיקו לחזור ולאסוף אותם, בלי פקקים ובלי הלחץ בבוקר ובצהריים.
"גם נושא הסביבה חשוב בעינינו. מודיעין יושבת על מסדרון אקולוגי חשוב והבנייה שמתוכננת באיזור זה תשפיע על הטבע הסמוך לעיר, אך יש לה גם השלכות ברמה הארצית.
העיר מתפתחת ומתרחבת במהירות וצריך לוודא שערכי הטבע, בעלי החיים והנוף סביבה נשמרים למען הדורות הבאים".