מחירי הנדל"ן במודיעין עלו בשנים האחרונות במידה ניכרת כך שהיום צעירים רבים כבר לא מסוגלים לרכוש כאן דירה כמו בעבר. כאשר מחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים בעיר הוא למעלה משני מיליון שקלים, דור הממשיכים נאלץ לנדוד לערים זולות יותר.
אחת השאלות העקרוניות שחייבות להישאל בהקשר לכך היא מה צריכה להיות מדיניותו של ראש העיר בכל מה שקשור למחירי הדירות: האם ראש העיר צריך להתערב בשוק החופשי של הדירות, ולהציף את העיר בבנייה חדשה כדי להוזיל את מחירי השוק לטובת הזוגות הצעירים, או שעליו ליצור מצב של עודף ביקוש על פני היצע בכדי לשמר את המחירים הגבוהים ביותר האפשריים לטובת מי שכבר מחזיק בנכס בעיר.
1 צפייה בגלריה
מחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים בעיר: כשני מיליון שקלים
מחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים בעיר: כשני מיליון שקלים
ארבעה חדרים, למעלה משני מיליון שקלים
(צילום: קובי קואנקס)
לראש העיר יש ככל הנראה יכולת להשפיע ולשלוט על התהליך הזה. השאלה היא האם ראש העיר צריך לחשוב כל בוקר איך לשמור על המחירים הגבוהים בעיר, דבר שישרת את האוכלוסייה המבוססת יותר שמחזיקה כאן נכסים יקרי ערך, אך בד בבד יגרום למודיעין להפוך לעיר מזדקנת לעשירים בלבד. או שאולי ההיפך הוא הנכון ועל ראש העיר לתכנן איך להוריד את המחירים לטובת השכבות הפחות חזקות.
הסוגיה היא אמנם כללית ולא ספציפית למודיעין, אך מודיעין היא עיר בהתהוות, לכן תהליכי קבלת ההחלטות סביב הנושא הם קריטיים לגביה ויעצבו את פניה ותדמיתה לשנים רבות מאוד.
יש כאן עניין של היצע וביקוש: מצד אחד, כשיש מחסור בנדל"ן מדובר באזלת יד הדורשת את תיקונה. מצד שני, אין ספק שראש עיר נמדד, בין היתר, במחירי הנדל"ן בעירו. מאיר ניצן, ראש עיריית ראשון לציון לשעבר טען בזמנו, שחלק חשוב מתפקיד ראש העיר זה להעלות את ערך הנדל"ן של תושביו.
ידוע לכל שהנכס היקר ביותר של תושב הוא ביתו הפרטי ולכן לכל אחד מאיתנו התושבים הנושא מאוד חשוב. מעניין יהיה לראות איזו מדיניות יאמץ ראש העיר חיים ביבס. האם ילך בעקבותיו של ניצן ויכוון למחירי נדל"ן גבוהים ככל האפשר, או שמא יכתיב תפיסה סוציאליסטית יותר שמתחשבת בעיקר בשכבות החלשות ומפקירה את האינטרסים של התושבים הוותיקים והמבוססים.
יואל תמנליס הוא עיתונאי, צלם ופעיל ציבור במודיעין