במקביל למאבקים רבים שמנהלים פעילי הסביבה במודיעין בחזיתות שונות, הם יכולים לשאוב השבוע מעט עידוד מהודעה חשובה שפורסמה בתחילת השבוע על ידי מינהל התכנון, ולפיה הצעת קק"ל להכריז על שטח מיוער גדול מסביב לעיר כ"שטחי יער", אושרה והופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז.
1 צפייה בגלריה
פעילויות קהילתיות לטיפוחו. יער מכבים
פעילויות קהילתיות לטיפוחו. יער מכבים
פעילויות קהילתיות לטיפוחו. יער מכבים
( צילום: חורחה נובומינסקי)
קראו גם:
משמעות ההחלטה היא כי שטחים אלה, המשתרעים על פני למעלה מ־27 אלף דונם, יוגדרו כשטחים שאין לבצע בהם בנייה ועבודות תשתית, בדומה לאתרי טבע אחרים המוכרזים כגנים לאומיים.
על פי הודעת מינהל התכנון, ההסכמה לאשר את תוכנית קק"ל ולהפקידה בוצעה "במטרה לשמור על השטחים הפתוחים באיזור מרחב יער מודיעין, המהווים חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי".
התוכנית, שאנשי קק"ל אחראים לה, כוללת חורשות מיוערות ושטחים פתוחים בתחום ארבעה מרחבי תכנון: מודיעין, המועצה האזורית חבל מודיעין, המועצה האזורית גזר ואיזור עמק איילון.
מדובר למעשה בעשרות אלפי דונמים הנמצאים מסביב למודיעין, וגובלים ביער בן שמן מצפון, בפארק קנדה מדרום, ובכביש מספר 1 ממזרח.
בנימוקים להחלטה להוציא לפועל את התוכנית, מציינים אנשי קק"ל כי יער מודיעין "מהווה חוליה חשובה ברצף השטחים הפתוחים שבמרכז הארץ, הפרוזדור האקולוגי החשוב ביותר בארץ העובר מצפון לדרום לאורך הגבול המזרחי של מחוז מרכז עם איזור יהודה ושומרון".
עוד מצוין, כי התוכנית מציעה לשמר את תחומי היער במגוון של שטחים פתוחים הכלולים בתחומה, כולל שטחים שכיום משמשים לעיבוד חקלאי, וימשיכו להיות מעובדים.
על פי פרטי התוכנית, בקק"ל ובמינהל התכנון מבקשים להפעיל בשטחי היער העתידי תוכניות פעולה רבות, כמו פעילויות קהילתיות לטיפוח היער הסמוך לשכונות של מודיעין, וחיבור האיזור בשבילי אופניים ושבילי הליכה.
על אף שהתוכנית שומרת על שטחים נרחבים מסביב למודיעין, פעילי הסביבה בעיר אינם מתלהבים ממנה יתר על המידה.
"זה נחמד וחשוב, אבל מה שמתכננים ביער מודיעין חייב להיות חלק מתכנון סביבתי הכולל את כל סביבת העיר, כולל באזורים שמצפון לעיר", אומרים הפעילים. "אם מדברים על חשיבות המסדרון האקולוגי, יש לתת דגש לכך שהוא לא יצומצם גם באזורים אחרים הסמוכים לעיר, כמו באיזור עמק הצבאים ונחל מודיעים, כי הרי כל השטחים האלה כרוכים זה בזה".