לראשונה מאז היווסדה, תתחיל בשנת הלימודים הקרובה לפעול במודיעין מכינה קדם־צבאית לתלמידות ותלמידי כיתות י"ב בבתי הספר התיכוניים בעיר ‑ המכינה הפתוחה למנהיגות והכנה לצה"ל - וכל זאת במסגרת יוזמה מיוחדת של אנשי תנועת "אנחנו הצעירים" במודיעין בראשות אור גרינפלד ויהונתן רבר, מי שעומד בראש "צוות יהונתן" ‑ מסגרת ההכנה לצה"ל הוותיקה ביותר בעיר.
3 צפייה בגלריה
מסע אלונקות במכינה
מסע אלונקות במכינה
מסע אלונקות במכינה
(צילום באדיבות "צוות יהונתן")
קראו גם:
המטרה: הכנת בני הנוער מהעיר והסביבה לקראת שירות משמעותי בצה"ל, תוך כדי לימודים בתוכנית שנתית שאמורה לתרום לצעירים מבחינות רבות, כולל הכנה פיזית, ולסייע להם לקליטה מהירה וקלה יותר בשירות הצבאי בסיום לימודיהם התיכוניים.ייחודה של מסגרת זו הוא בכך שבשונה ממכינות קדם־צבאיות אחרות, או שנת שירות שצעירות וצעירים בוגרי כיתות י"ב ותנועות נוער תורמים מזמנם בשנה שבין תום לימודיהם לגיוסם לצה"ל, הלימודים במסגרת החדשה יתקיימו בשנת הלימודים עצמה.

מנהיגות ומורשת

"זו תוכנית יוצאת דופן, ראשונה מסוגה בישראל, ואנחנו מאוד מאמינים בדרך שלנו, כשהמטרה היא לקדם צעירות וצעירים, תלמידי תיכון בעיר, בתחומים שונים, כדי שיגיעו עם מטען גדול יותר לתחילת שירותם הצבאי", מסביר גרינפלד, "ואנחנו בטוחים שזה יהיה מסע מוצלח".
אתמול (חמישי) היה אמור להתקיים בבית ספר "יחד" בעיר אירוע חשיפה למכינה החדשה, בו שמעו התלמידים הפוטנציאליים והוריהם על מסגרת הלימודים שכוללת שנת המכינה.
על פי התוכנית שהוצגה למשתתפים בכנס, ותפורסם בהמשך ברשת, מי שיצטרפו ללימודים במכינה יעברו שיעורים פרונטליים בכיתות לימוד בימים ראשון, שלישי וחמישי מדי שבוע, ובנוסף לשיעורים אלה ייערכו לחניכים אימונים פיזיים שמטרתם להכשירם לשירות קרבי בצה"ל, אימונים שיבוצעו בהובלת רבר.
תוכני הלימוד בעשרת חודשי פעילות המכינה כוללים הרצאות בנושאי מנהיגות, היסטוריה ומורשת, סוגיות בחברה הישראלית, בריאות ופציעות ספורט, מסעות, פעילויות התנדבות ותרומה לקהילה והכנה מנטאלית ופסיכולוגית, כשעל תחום זה יהיה אחראי פרופסור פנחס (פיני) קאסוטו, פסיכולוג קליני ששימש בעבר כראש ענף איתור נעדרים בצה"ל.

"ניסיון מוכח"

"כבר שנים מודיעין נמצאת ברשימת הערים המובילות באחוזי הגיוס לצה"ל, בדגש על שירות משמעותי, הרבה מזה בזכות אנשים כמו יהונתן, שאחרי שנים רבות של שירות בחר בשליחות החינוכית, הלך ללמד בבית ספר והקים את צוות יהונתן, שמוביל ומכין את בני הנוער לצה"ל", אומר גרינפלד.
3 צפייה בגלריה
מימין: גרינפלד ורבר
מימין: גרינפלד ורבר
מימין: גרינפלד ורבר
(צילום פרטי)
"השנה, אחרי המון מחשבה משותפת, בנינו ויצרנו תוכנית ייחודית לתלמידי ותלמידות י"ב לקראת השירות הצבאי וכהכנה לחיים. לקחנו ניסיון מקצועי מוכח של 21 שנים שיהונתן מביא איתו, ואנחנו מחברים את תחום פיתוח המנהיגות בקהילה לבנות ובני הנוער. אנחנו מאמינים שהמכינה הפתוחה תעשה את ההבדל".

אזרחים טובים יותר

רבר, המוגדר כמנהל המכינה בפועל, הקים את צוות יהונתן לפני כשני עשורים ומאז הקמתו של המיזם התאמנו במסגרתו למעלה מ־4,700 צעירים תושבי האיזור, שהיו חלק ממסגרת האימונים מכיתה י' ועד כיתה י"ב.
"מאות מבוגרי הקורס שלנו בעבר שירתו ומשרתים ביחידות האיכותיות ביותר בצה"ל, חלקם בתפקידי פיקוד שונים, והמכינה הפתוחה היא פרי פיתוח ייחודי בארץ, בה תלמידי שמינית יעברו מסלול וילמדו תכנים ייחודיים", אומר רבר. "תוכנית הלימודים במכינה תייתר, למי שירצה בכך, את שנת השירות או המכינה הקדם־צבאית, אותם בוחרים חלק מבני הנוער לעשות בסיום לימודיהם התיכוניים".
רבר מקווה כי רבים מבני הנוער בעיר יצטרפו למכינה, ואומר: "הפעילות הזו חשובה מאין כמותה, וגם החבירה לגופי ביטחון ולארגון נכי צה"ל, שיהיו שותפים שלנו ומהווים נדבך חשוב בחיבור לחברה ולצה"ל.
"עם ניסיון של 21 שנים כמורה לחינוך גופני בתיכון ומאמן הכנה לצה"ל, אין לי ספק שהתוכנית מתאימה לכל שמיניסט ושמיניסטית, ובוודאי תגרום לחניכים להיות אזרחים טובים יותר, איכפתיים לסביבה וכמובן חיילים ומפקדים מעולים".

מתלמיד לחייל

פרופסור קאסוטו, לו היכרות ארוכה עם רבר, מאמין מאוד במסגרת החדשה ומשוכנע כי היא משמעותית וחשובה עבור תלמידי כיתות י"ב.
3 צפייה בגלריה
פרופ' קאסוטו
פרופ' קאסוטו
פרופ' קאסוטו
(צילום פרטי)
"הרעיון של המכינה הוא להתמקד בחוסן הנפשי והמנטאלי, כי אנחנו רוצים שהחבר'ה האלה יסיימו את הצבא בריאים בגוף ובנפש", אומר פרופ' קאסוטו ומסביר: "דור ה־Z הוא דור שיוצא מרחם אמו עם אייפון ביד, ויש להם יותר שכל מאיתנו אבל הם לא מאתגרים את עצמם כמעט במהלך חייהם. מה שקורה אז, שהצבא הופך להיות תמרור האין כניסה הראשון שהם פוגשים, ואז הם נתקלים בסימנים שהם לא מכירים, וזה קורה מהר ממש, עשר דקות אחרי שהם נפרדים מההורים בכניסה ללשכת הגיוס.
"אם אין לילד תקשורת בינאישית, הוא מתקשה, והמטרה שלנו היא לדבר איתם על החששות ומה הצבא מצפה מהם, ולהניח לפניהם דברים שייסיעו להם לקרוא נכון את המפה ברגע שיתגייסו".
תוכנית הלימודים במכינה אמורה, מדגיש פרופ' קאסוטו, לסייע לבני הנוער לצלוח את נקודת המעבר, ולא לשנות את אישיותם.
"אין כוונה שהצעירים יכירו את עצמם מחדש, אלא שיבינו איך להתמודד עם המערכת הצבאית, כי המעבר מתלמיד לחייל הוא לא פשוט בכלל, בוודאי שלא עבור הדור הזה", הוא אומר. "אם נער לא יודע לאן הוא רוצה להגיע, הוא חייב לדעת איך להגיע, שיהיה משהו מאחורי זה, אחרת זה לא 'מחזיק', כי ברגע שהאלונקה מתחילה לשרוף את הכתף אתה חייב להבין מה הרציונל שעומד מאחורי זה, במובנים שונים. בשביל זה אנחנו כאן".