הילדים שלי כבר גדולים, וסיימו לפני כמה שנים את הלימודים בבית הספר, ועדיין, בכל ערב לפני פתיחת שנת לימודים, יש לי פרפרים. זו התרגשות ששמורה למי שלמד והתחנך בבית שאן, ומזה 12 שנים מוביל את עיר העתיד, כשהחינוך בראש סדר העדיפויות שלי.
1 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
חיים ביבס
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
אני תמיד אומר ומייעץ לחבריי, ראשי הרשויות ‑ השקיעו כל שקל נוסף שיש לכם בחינוך, ומסביר להם שבעיר שלנו, מודיעין־מכבים־רעות, כ־52 אחוז מסך התקציב העירוני מושקע לטובת חינוך.  
בשבילי, ובשביל העירייה ומינהל החינוך, 1 בספטמבר הוא אחד הימים החשובים והמרגשים בלוח השנה.
גם השנה, בערב יום שלישי, 31 באוגוסט, אנחנו נרגיש את אותה התרגשות, כאילו זו הפעם הראשונה.

"למידה פיזית"

השנה נפתח את שנת הלימודים בתקווה שזו תהיה שנה שנוכל לקיים בה שגרת חיים וללמוד בה לצד נגיף הקורונה. אני גאה שאחרי מאבק ארוך ואינטנסיבי שניהל השלטון המקומי בראשותי, השכילה הממשלה לאשר את מתווה החזרה ללימודים שהצענו.
המתווה מושתת על העיקרון של למידה פיזית בכיתות לכלל תלמידי ישראל. כדי לחזור לשולחן הלימודים בצורה המיטבית, פעלנו במהלך חודשי הקיץ כדי להכין את מערכת החינוך, כך שילדינו יוכלו ללמוד תוך שמירה על בריאותם ובריאות המשפחות.
בתפיסתי, הלימודים לצד הקורונה, ובמיוחד בעידן הנוכחי, חייבים לעבור תהליך של חדשנות פדגוגית, הכוללת הסבת גני ילדים לגנים חדשניים עם מרחבי למידה מיוחדים, שמטרתם פיתוח מיומנויות של המאה ה־21 בקרב הדור הצעיר דרך שימוש בטכנולוגיה, מתחמי למידה לעידוד חקר ועבודת צוות, חצרות חווייתיות, קירות מעוררי השראה וחשיבה ועוד.
אנו ממשיכים, זו השנה השלישית, בפרויקט M21 ליצירת מרחבי למידה מודרניים ומתקדמים בבתי הספר. עד כה נבנו בעיר עשרות מרחבי למידה המעודדים חקר, חשיבה עצמאית, עבודת צוות, יצירתיות ועוד.
את המרחבים יצרנו באמצעות שימוש בחללים קיימים (כיתות, מבואות, מסדרונות וחצרות) בבתי הספר והסבתם למרחבים ייחודיים.
בביקוריי במהלך השנה בבתי הספר, אני נפגש עם התלמידות והתלמידים ורואה עד כמה מרחבים אלה מעשירים ומעניקים להם עוד ידע ומיומנויות.
מרחבי הלמידה הם חלק מתהליך רחב ומורכב שעליו עמל מינהל החינוך עם הנהלות בתי הספר והנהגות ההורים, כאשר כל בית ספר יצר לעצמו זהות ייחודית, שהמשותף לכולן הוא "למידה אחרת", עליה שוקדים המנהלים ומינהל החינוך במסגרת התוכנית "מרחבי חינוך".
"אני גאה שאחרי מאבק ארוך ואינטנסיבי שניהל השלטון המקומי בראשותי, השכילה הממשלה לאשר את מתווה החזרה ללימודים שהצענו"
תהליך זה צבר תאוצה בתקופת הקורונה, שבבסיסה שינוי בתפיסת תפקיד המורה והפיכתו למנטור ולמתווך מידע, ניצול מרחבי למידה ונכסים עירוניים למטרת למידה, כך שתהיה למידה חוץ־כיתתית, פירוק כיתת האם במקצועות שונים, שימוש בכלים דיגיטליים, למידה מקוונת ועוד. כל בית ספר בהתאם לתפיסתו, חזונו והמרחבים הפיזיים שברשותו, יבצע את המהפך הפדגוגי החדשני.

"הורים איכפתיים"

בימים אלה אנחנו נערכים גם לחזרה בטוחה לבתי הספר והגנים, ובדומה לנהלים שיצרנו בשנה החולפת, אנחנו מתכננים פעולות שיהוו מעגלי מניעה הן של התפרצויות התחלואה והן של מניעת אובדן ימי לימודים, ובהן בדיקות סרולוגיות ובדיקות אנטיגן.
פעולות אלה דורשות שיתוף פעולה של ההורים להצלחת המהלך, כאשר לשמחתי כפי שכולנו יודעים, מודיעין־מכבים־רעות התברכה בהורים איכפתיים, ולראיה 95 אחוז מבני הנוער בגילאי 19-12 כבר התחסנו נגד הנגיף, האחוז הגבוה והמרשים ביותר במדינה.
בשנה האחרונה נוכחנו לדעת, שוב, כי ההורים, כמו גם בנות ובני הנוער שלנו, יודעים שבסופו של דבר המטרה של כולנו משותפת – שהתלמידים יגיעו לבית הספר – ורק יחד נשיג אותה, ולכן אנחנו ביחד איתכם, ההורים, תושבות ותושבים, ובשיתוף פעולה הדוק עם קופות החולים, דאגנו לחיסון לילדי העיר מגיל 12, ובזכותכם בתי הספר שלנו עומדים הרבה מעבר לדרישות הסף של 70 אחוז תלמידים מחוסנים.
גם צוותי ההוראה התגייסו למאבק, ויותר מ־94 אחוז מהם מחוסנים, וגם הם, המורות, המורים, עובדות ועובדי מערך החינוך של העיר, הוכיחו אחריות חברתית ראשונה במעלה, המציגה שוב עד כמה תושבי העיר ערבים זה לזה.
בהקשר זה חשוב לי לציין, כי במרבית המקרים שבהם נשות ואנשי הוראה ממערכת החינוך שלנו לא התחסנו, הדבר נבע ממניעים בריאותיים.
עם זאת, אני שמח שהתקבלה המלצתי לממשלה בתפקידי כיו"ר השלטון המקומי לחייב את אנשי ההוראה שאין להם תו ירוק לקיים שתי בדיקות PCR בשבוע, וכן להציג תוצאות שליליות כל 72 שעות. רק כך נפחית את הסיכון ונמנע ככל האפשר הדבקה של ילדים שאינם ברי חיסון. אמנם אין אפשרות לחייב אדם להתחסן, אך עם זאת, אנשי החינוך מהווים מודל ודוגמה אישית עבור הילדים והנוער להתנהלות אחראית ובטוחה, ואני רואה זאת כחובה מוסרית וחינוכית ובחזקת "נאה דורש נאה מקיים".

"מטפלים במצוקות"

לצד החיסונים, דגש נוסף הושם השנה על מניעה של תופעות כמו בדידות ומצוקות שילדים נקלעו אליהן ומשקעים נפשיים, וזאת לצד מצוקות כלכליות. הנחיתי את מינהל החינוך שלנו להיערך ולעשות הכל כדי להחזיר את השגרה לתלמידים, תוך מתן כלים ומענה מיטבי לכל סוגי המשברים והמשקעים שאותם חוו הילדים. 
עם פתיחת שנת הלימודים, חשוב לי להגיד לכם, ההורים, מצד אחד, ולכם נשות ואנשי צוותי החינוך שלנו מצד שני: ההצלחה הזו לא יכולה להתקיים בלעדיכם.
והכי חשובים אלה אתם ‑ התלמידות והתלמידים. מגיעה לכם שנה בלי טלטלות, בלי בידוד חברתי, שנה של למידה, של חברות ושל צמיחה אישית. אתם העתיד שלנו ואנחנו יודעים שאתם אחראים וגדלים כל שנה יותר. שתהיה לנו שנת לימודים טובה, בריאה ומפרה.
* בשיתוף מרכז השלטון המקומי