אנשי סיעת "מודיעין חופשית" במועצת העיר של מודיעין העבירו לאחרונה ללשכת ראש העירייה, חיים ביבס, בקשה לקבל נתונים על כמות "דירות הרפאים" בעיר ‑ דירות העומדות ריקות ללא דיירים.
2 צפייה בגלריה
איתי אלמוג בר
איתי אלמוג בר
איתי אלמוג בר
(צילום: חורחה נובומינסקי)
קראו גם:
מטרת הפנייה: לקבל מידע מדויק ולפעול בנושא, משום שהדבר בסמכות הרשות המקומית, ולהטיל ארנונה כפולה על מי שמחזיקים בדירות ריקות, מהלך שעשוי להוביל את בעלי הדירות לשחרר את נכסיהם לשכירות, דבר שיקל על מצוקת הדיור בעיר ויביא במקביל גם להורדת מחירי השכירות.
"הנתונים נמצאים בידי מחלקת הארנונה, ואין כל סיבה שהם לא יהיו גלויים לציבור", אומר חבר המועצה איתי אלמוג־בר, יוזם הפנייה. "ישנה הוראת שעה של משרד הפנים המאפשרת לרשויות מקומיות לגבות ארנונה כפולה על נכסים ריקים, אולם הוראה זו, שהופעלה בשנת 2021, לא חודשה השנה כפי הידוע לי".
על פי הערכות מומחי נדל"ן, בכל רחבי הארץ עומדות קרוב ל־180 אלף דירות ריקות.
2 צפייה בגלריה
מה התגלה בדירה?
מה התגלה בדירה?
הדירות ריקות?
(צילום: shutterstock)
לדוגמה, ברחובות הסמוכה למודיעין, יש כ־1,000 דירות ריקות, ולהערכת אלמוג־בר, ברחבי מודיעין עומדים כמה מאות נכסים שאינם בשימוש.
"הבקשה שלנו מהנהלת וממועצת העיר היא פשוטה", הוא מסביר, "לחשוף לנו ולציבור כמה דירות ריקות נמצאות בעיר ולקבוע לאלתר כי אם הדירות עומדות ריקות במשך חצי שנה, בעליהן ישלמו ארנונה כפולה. ידוע לכולם כי העיר שלנו, כמו ערים אחרות ברחבי ישראל, סובלת ממצוקת דיור, ורבים מתקשים לשכור דירה. כיום המצב הוא שבעל דירה ריקה מקבל פטור מארנונה למשך שישה חודשים, אבל אין באמת פיקוח על מה שקורה בכל דירה ודירה בשטח, ואת זה אנחנו מבקשים לתקן".
מהעירייה נמסר: "לרוב מדובר בדירות שהן ירושה או מיועדות לירושה. במודיעין לא ידוע על דירות רפאים ולכן הנושא אינו רלוונטי. למרות שנשאל מספר פעמים, חבר המועצה לא הציג בפני הנוכחים בישיבה הוכחות לקיומה של דירת רפאים בעיר".