"בשנה וחצי האחרונות מתמודדים התלמידים שלנו עם אתגר לימודי, חברתי ורגשי שלא ידענו כמותו. הלימוד מרחוק, הריחוק החברתי והשינויים התכופים במתכונת הלימוד, הביאו לפערים לימודיים ורגשיים אצל מרבית התלמידים, ולצד הצורך בשמירה על בריאותם של התלמידים והמשך ההשקעה בתקשוב ובמחשוב לצורך ייעול הלמידה מרחוק, אנו רואים חשיבות רבה בגיבוש תוכניות שיאפשרו לבתי הספר להתמודד עם הפערים הללו".
1 צפייה בגלריה
איתן פטיגרו
איתן פטיגרו
איתן פטיגרו
(צילום: חורחה נובומינסקי)
קראו גם:
איך אתם עושים את זה?
"בחודשים האחרונים הובלנו עם מנהלי בתי הספר תהליך של איתור וזיהוי הפערים הללו, ואיפשרנו לכל אחד מהמנהלים לגבש עם הצוות שלו את התוכנית הנכונה והמתאימה ביותר, וכתוצאה ממהלך זה, אישרה הנהלת המועצה החודש תוכנית נרחבת לצמצום פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים בבתי הספר בשוהם. תוכנית זו כוללת תקצוב שעות תיגבור בשפה, מתמטיקה ואנגלית, חיזוק מיומנויות קריאה, סל שעות לפיצול שכבות ללמידה בקבוצות קטנות בחלק מבתי הספר, תקצוב שעות חינוך אישי וייעוץ, וגם תוכניות חברתיות בתחומי התרפיה, האמנויות, סדנאות מנהיגות ועוד".
לדברי פטיגרו, לצד ההיערכות הפדגוגית לפתיחת שנת הלימודים, הנהלת המועצה פעלה גם בנושא העלאת המודעות להתחסנות בקרב צוותי ההוראה במערכת החינוך.
"השמירה על בריאותם של התלמידות והתלמידים ואנשי הצוות החינוכי בשוהם היא קריטית, לצורך שמירה על שגרת לימודים וחינוך ביישוב", הוא אומר. "לשמחתי, ההתגייסות של המורים, הגננות והסייעות ביישוב היתה מדהימה, ורובם המכריע אכן מחוסנים.
"לטובת הבודדים שלא התחסנו, ביצעה המועצה בשנה שעברה בדיקות מהירות על חשבונה, בטרם ייכנסו למוסדות החינוך. אני מברך על כך שהממשלה גיבשה פתרון לנושא הזה באמצעות מדיניות סדורה ומערך בדיקות מהירות".
איך אתה רואה את שנת הלימודים הקרובה?
"אנחנו חיים במציאות משתנה, הדרישות והצרכים משתנים ואנו מחויבים לדעת לתת מענה בהתאם, להיות גמישים ולדעת לבצע שינויים תוך כדי תנועה. השנה הזו המחישה לכולנו עד כמה חשוב הקשר האישי בין מורה לתלמיד, ועד כמה חשובה המסגרת החברתית הבית ספרית לחוסנם הנפשי והחברתי של התלמידים.
"בבתי הספר שלנו גובשו תוכניות מגירה לקיום מפגשים חברתיים ואישיים, גם במקרים של סגירת מערכת החינוך למפגשים פרונטליים. בהיבט הזה היתה בשוהם כבר בשנה שעברה התגייסות ומחויבות טוטאלית של גורמי החינוך הפורמלי והחינוך המשלים, ליצירת תוכנית העשרה והעצמה משותפת, שתאפשר התאווררות של התלמידים ומפגש חברתי, גם במקרים שבהם אין לימודים. גיבשנו תוכניות של סדנאות במרחב הפתוח, בגנים הציבוריים וביער קהילתי שוהם, ובמידת הצורך הן יופעלו שוב.
"השנה הזו המחישה לכולנו עד כמה חשוב הקשר האישי בין מורה לתלמיד, ועד כמה חשובה המסגרת החברתית הבית ספרית לחוסנם הנפשי והחברתי של התלמידים"
"המועצה מקדמת זה למעלה מעשור מדיניות של תקשוב ומחשוב מערכת החינוך היישובית, ומשקיעה משאבים וחשיבה בהצטיידות ובגיבוש תוכניות מתוקשבות בכל מוסדות החינוך. המעבר שלנו ללמידה מרחוק בתקופת הקורונה היה חלק ומהיר יחסית.
"המדיניות של הממשלה היא חיים לצד הקורונה, וזה צריך לבוא לידי ביטוי גם במערכת החינוך. אסור לקפוא על השמרים וחייבים להמשיך ליישם את המדיניות החינוכית של כל אחת ואחת מהרשויות המקומיות בישראל, בהתאם ליעדים שקבעה לעצמה, כדי לקדם את התלמידים ולהדביק את הפערים שגרמה הקורונה.
מה רמת המוכנות של מבני מוסדות החינוך במועצה?
"קיימנו בשוהם מבצע נרחב של שיפוצי קיץ, שכלל הוספה של מרחבי לימוד חדשניים בבתי הספר ובגני הילדים, אשר יאפשרו להם ללמוד בצורה חווייתית, בשיטות של חקר ולמידה מבוססת פרויקטים. אנחנו ערוכים לקראת השנה החדשה ומצפים לתלמידים כדי לעבוד ולהתקדם ביחד איתם.
"לסיכום, אני רוצה לברך את תלמידי שוהם בפרט ומדינת ישראל בכלל, את נשות ואנשי החינוך ואת ההורים בברכת שנת לימודים מצוינת ומוצלחת, שנה בריאה, שנה שבה נצליח לשמור על שגרת לימודים ופעילות, שנה של ערכים ועשייה חברתית. שנה טובה לכולם".
* בשיתוף מרכז השלטון המקומי