"קהילות שפונו התפרקו, בני נוער נותקו ממקורות התמיכה ומערכות חברתיות השתבשו. חלקם נכנסים למצבי חרדה ודיכאון, חלקם פונים לאלכוהול ולסמים, מתרבים מקרי האלימות המילולית, הפיזית והמינית". כך אומרת הפסיכולוגית הקלינית נטע ענבר-סבן ממכבים, המציגה בספר חדש "נשבר לי הלב, תעזרו לי" סוגיות תיאורטיות ומעשיות, ואף פונה לילדים ולמתבגרים כדי להסביר להם בשפתם נושאים חשובים.
"בשבעה באוקטובר 2023 נפלו השמים", היא אומרת השבוע. "תושבים עברו אירועי טראומה מחרידים וכאשר התאפשר פונו מבתיהם וחלקם לא שבו אליהם עד כה. בתוך אלה בני ובנות הנוער עברו הרס עמוק של התשתית הקיומית הבסיסית: החוסן הנפשי, החוסן המשפחתי, החוסן של מערכת תמיכה קהילתית וזה של מערכת חינוך יציבה. ילדים ובני נוער מדברים על תחושה של כאוס.
"ההורים מנסים להתמודד עם מצב כאוטי זה ולא תמיד מצליחים. במקרים רבים הם לא מסוגלים להמשיך ולמלא את תפקידם כהורים, ובכך המסגרת המשפחתית מתפרקת ובני ובנות הנוער מבולבלים. חלקם נכנסים למצבי חרדה ודיכאון, חלקם פונים לאלכוהול ולסמים, מתרבים מקרי האלימות המילולית, הפיזית והמינית".
ענבר-סבן, נאלצה לעדכן ולכתוב חלקים מהספר מחדש בעקבות השבעה באוקטובר. "כמו כל עם ישראל גם אני נכנסתי למצב של 'שוק' וחוסר אמון במה שקורה. מהר מאוד תרגמתי את ה'שוק' למתן עזרה במקצוע שלי, כפי שאני יודעת לעשות. בהתנדבות עבדתי שעות ארוכות בקליניקה, בטלפון ובזום, וניסיתי לעזור כמיטב יכולתי. אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה שעדיין נמשכת העלו חרדות, תגובות טראומה, דיכאון, אלימות פיזית, מילולית ומינית, פגיעה עצמית ואובדנות אצל ילדים ובני נוער. במשך כמעט שנה עדכנתי את הספר כך שיענה גם על הצורך החדש".
"לאחר 35 שנות עבודה, חלקן עם ילדים בשדרות, הבנתי שיש אצלי ידע רב ושאני יכולה לעזור לאנשים רבים יותר דרך ספר".
באחת הדוגמאות היא מדברת על ילדים שהוריהם נרצחו, נהרגו או נחטפו. "כאשר ההורים נעלמים פיזית או שאינם מסוגלים לתפקד כהורים מבחינה רגשית הילדים מאבדים את מי ששומר עליהם ומנחה אותם בתהליך ההתפתחות. ההתפרקות המשפחתית עלולה להביא לאלימות, לאובדנות ולפשיעה. מערכת תמיכה מורכבת לא רק מהורים, אלא גם ממי שנמצא סביבי במהלך החיים. כמו חברים וחברות שמעניקים ביטחון קיומי".
קראו גם:
לדבריה, רבים מהם נעדרים מלימודים סדירים ומסתגרים בבית וגם למורים יש חלק בזיהוי הבעיה. "לעתים המורים הם הראשונים לפגוש מצבי דיכאון ופגיעה עצמית אצל הנוער. שכבת מגן זו נעלמת כאשר בית הספר אינו מקום יציב ומשתנה מספר פעמים בשנה. המורות לא מכירות את התלמידים, אין יחסי אמון, ולכן המתבגרים לא משתפים אותם בקשיים שלהם או של חבריהם".
הספר (בהוצאת גלילי הוצאה לאור) נחשב למעין 'מורה נבוכים' להורה המתלבט איך לעזור לילדו ומביא תיאוריות טיפוליות וטכניקות, מסביר אותן ועונה על השאלה מתי להיעזר ובאיזה סוג של טיפול.