לפני פחות משנה, בעיצומה של שנת הקורונה, נחנכו בפארק הטכנולוגי של מודיעין פארק מים חדש ומועדון נופש וספורט, שהפכו בתוך חודשים ספורים לאטרקציה מרכזית בעיר, בוודאי עם תחילת חופשת הקיץ.
1 צפייה בגלריה
בן חמו והפארק
בן חמו והפארק
בן חמו והפארק
(צילום: חורחה נובומינסקי)
קראו גם:
מדי יום פוקדים את הפארק מאות ילדים ובני נוער, וגם לא מעט מבוגרים, אולם לאחרונה גילו בציבור הדתי, כי מי מבין חבריו שיבקש לבקר במקום ולהקפיד על הפרדה בין נשים וגברים, כפי שמחייבת ההלכה על פי אמונתם, לא יוכל לעשות כן.
הסיבה: בניגוד למרכזי ספורט ונופש אחרים ברחבי מודיעין, אין בפארק המים ובמועדון הנופש החדש ימים המוגדרים כימים בהם יכולים להגיע למקום נשים או גברים, נערות או נערים, בנפרד.

פנייה לביבס

מי שהתרעם על כך הוא חייא בן חמו, 38, תושב העיר, נשוי ואב לשמונה ילדים, מתכנת בהכשרתו וסרן במילואים ביחידה קרבית, המשמש כרב קהילה בשכונת נחלים, שניסה בשבועות האחרונים, כמו הורים רבים לילדים בחופשת הקיץ, לאתר אפשרות בילוי עם בני משפחתו.
כמו תושבים אחרים בעיר, הוא שמע על פתיחתו של הפארק החדש וביקש לברר מה תהיה עלות הכניסה למקום.
כשהתקשר לראשונה למשרדי הפארק במטרה לקבל פרטים, הופתע לגלות כי לא יוכל להגיע למקום עם בניו או בנותיו, לא בנפרד בכל אופן. בן חמו, שיודע כי בבריכה העירונית בעיר, הממוקמת בשכונת קייזר, יש ימים מוגדרים לכניסה של מנויים או מבקרים דתיים המבקשים להקפיד על הפרדה בין המינים, החליט לפנות בנושא לראש העירייה חיים ביבס.
"כתושב העיר וכפעיל בשכונה ובקהילה אני מכיר את ראש העירייה חיים ביבס מזה שנים כאיש ציבור רציני ומבין עניין, אשר מנהל את העיר בצורה טובה מאוד, אבל פה נתקלתי בתשובה שלא ציפיתי לה", מספר בן חמו. "פניתי אל ראש העירייה בטלפון וביקשתי לדעת מדוע לא מוגדרים ימי כניסה למגזר הדתי לפארק המים החדש, אבל לא קיבלתי תשובה ברורה".
לדברי בן חמו, התשובה שקיבל מביבס כמענה לשאלתו היתה כי "נשקלת האפשרות לאפשר לתושבי העיר הדתיים להגיע לפארק למשך שלושה ימים בחודש אוגוסט".

דתיים בחוץ

לאחר שחלפו מספר ימים ובן חמו לא קיבל תשובה ברורה לשאלתו, הוא החליט להעלות באחת מקבוצות הפייסבוק של העיר פוסט העוסק בנושא, תחת הכותרת "אפליה מזעזעת בעיר העתיד".
הוא תיאר את הפארק החדש, המשתרע על פני 14.5 דונם, פירט את מגוון מתקני הספורט והנופש שבשטחו, אולם ציין כי למרות כל אלה יש בעיה במקום, ורשם, על מנת למשוך את תשומת לב הקוראים: "בכניסה לפארק מוצב שומר שאינו נותן לאתיופים להיכנס. הכניסה מותרת רק לאלה שנולדו בעלי עור לבן, למרות העובדה שאוכלוסיית האתיופים מהווה 24 אחוזי מתושבי העיר ומשלמת מיסים כמו כולם".
מיד לאחר מכן הסביר כי לא באמת מדובר בחברי הקהילה האתיופית, וביקש מהקוראים להחליף את המילה "אתיופים" במילה "דתיים", והוסיף: "מסתבר שלעיריית מודיעין הנאורה אין עניין שהדתיים בעיר ייהנו מהפארק החדש, ולכן היא אינה מסכימה להקצות שעות נפרדות לגברים ולנשים".
הודעתו של בן חמו ברשת עוררה, כצפוי, גל של תגובות, שנחלקו בין התומכים בעמדתו למתנגדים לה, ודברים בוטים שנכתבו נגדו גרמו לו עוגמת נפש רבה.
"כל מי שמכיר את פעילותי ואת הקהילה שלנו יודע שאין כמעט שבוע בו אין אצלנו אירועים שונים, בר מצוות, בריתות ושמחות, המתנהלים בשטח בית הכנסת שלנו", אומר בן חמו, "אף פעם לא שאלתי את האדם שפונה אלינו למידת אמונתו, וכל מי שפנה אלינו קיבל את בית הכנסת בחינם לחלוטין. כל אחד שמגיע מתקבל בשמחה ובאהבה, בבית הכנסת אין אפילו שמות על הכיסאות כדי שכל אחד ירגיש בו בנוח".

כמו בקריית ארבע

בן חמו, שהיה משוכנע שבקשתו לאפשר כניסה בהפרדה לפארק המים והנופש החדש תתקבל בהבנה, ולא כך קרה, מאוכזב מאוד.
"לא סתם כתבתי בהודעה שפרסמתי את מה שרשמתי, כולל את הנתונים הסטטיסטיים", הוא אומר. "למיטב ידיעתי, ועל פי הנתונים, קרוב לרבע מאוכלוסיית מודיעין נמנית עם המגזר הדתי, ולא ייתכן שניתקל באפליה שכזו".
כהוכחה לכך שבקשתו אינה מוגזמת, מזכיר בן חמו החלטה שהתקבלה בבג"ץ רק בחודש אוקטובר 2020, אז נדרש בית המשפט העליון לדון בעתירה של תושבים חילוניים בקרית ארבע שבייקשו מהמועצה המקומית לאפשר להם רחצה משותפת בבריכה המקומית.
בן חמו: "אני מצפה מאוד שאוכל להגיע עם ילדיי לפארק המים החדש וליהנות ממנו מבלי שאצטרך בשביל כך לבגוד באמונתי ובדתי"
בתשובה לעתירה פסקו השופטים יצחק עמית, ענת ברון ועופר גרוסקופף כי הבריכה ביישוב תהיה פתוחה גם לרחצה משפחתית למשך שעתיים בכל יום בו הבריכה פתוחה לציבור, ולא רק לרחצה נפרדת.
"הציבור הדתי במודיעין, שחלקו באוכלוסיית העיר זהה לחלק היחסי של הציבור החילוני בקריית ארבע, לא מבקש שהבריכה תהיה נפרדת באופן קבוע, ואפילו לא 25 אחוז מהזמן, בהתאם לחלק היחסי שלנו בציבור", אומר בן חמו. "מספר שעות נפרדות לגברים ולנשים אחת לשבוע יהיה מצוין – ובתור תושב העיר, כאחד שכן מכיר את ראש העירייה, שכן מעניין אותו לפעול לרווחתם של תושבי העיר כולם, אני מצפה מאוד שאוכל להגיע עם ילדיי לפארק המים החדש וליהנות ממנו מבלי שאצטרך בשביל כך לבגוד באמונתי ובדתי".

"לפעול לאיחוי הקרעים"

לצד התגובות הבוטות ברשתות החברתיות, הקוראות, למשל, לבן חמו ולבני משפחתו לרחוץ בבריכה ביישוב החרדי מודיעין עילית, הוא זוכה ללא מעט תמיכה, כולל מתושבים חילונים.
"הגיע הזמן שנפסיק עם השיסוי והפילוג הזה", אומר מוטי אמיר, תושב העיר, "בטח אחרי שנה קשה של מחלוקות ומריבות בעם. צריך להתקדם הלאה, לפעול לאיחוי הקרעים ולהביא לאחדות, בכנסת, בינינו, בבריכה, בכל מקום". "אין כאן ניסיון השתלטות דתי על העיר", מדגיש בן חמו. "אין כאן הפיכה חרדית, אלא רק בקשה פשוטה וטבעית של אבא שרוצה שילדיו יהנו מהמגלשות בפארק המים החדש".
מהעירייה נמסר בתגובה: "בעיר יש מרקם יחסים מצוין בין חילונים לדתיים והעירייה לא תאפשר לגורמים אינטרסנטיים ליצור פרובוקציות באמצעות סכסוך בין דתיים לחילונים.
"פארק הספורט והנופש מאפשר לכלל הציבור להשתמש במתחם, ולאור בקשות תושבים הוחלט כי בשלושת השבועות הקרובים ייעשה פיילוט שבו המתחם יפעל בהפרדה מגדרית יום בשבוע, כאשר הדבר אמור על בריכת השחייה והמתחם החיצוני בלבד. העירייה תעשה את המירב כדי לאפשר זאת מתוך ראיית התמונה הרחבה, המאפשרת לכלל המשפחות בעיר ליהנות מפארק הספורט והנופש.
"חשוב לציין כי מאז הוקמה הבריכה העירונית שבשדרות עמק זבולון, יש אפשרות לרחצה בהפרדה בבריכה, ובכך מתאפשר לאוכלוסייה המעוניינת בהפרדה אפשרות לשחות".

יש הפרדה

מרכז הספורט העירוני: 8־9 ימי רחצה נפרדת במהלך אוגוסט
פארק המים רעות: אין רחצה נפרדת
בריכת מכבים: אין רחצה נפרדת