חשש גדול בקרב פעילי סביבה ותושבים במודיעין, לאחר שנודע לפני כשבועיים כי התוכנית להקמת תחנת משנה לאספקת חשמל (תחמ"ש) בסמוך למחסום מכבים הופקדה בוועדה המחוזית מרכז לתכנון ובנייה.
2 צפייה בגלריה
"לוודא שקולנו יישמע". עמק הצבאים
"לוודא שקולנו יישמע". עמק הצבאים
"לוודא שקולנו יישמע". עמק הצבאים
(צילום: שלו שלום)
קראו גם:
משמעות הדבר כי הרשויות פועלות במהירות כדי לאשר את התוכנית, צעד שפעילי הסביבה והתושבים חוששים ממנו מאוד, בעיקר בגלל ההשלכות המיוחסות להקמת המתחם בקרבת רובע מכבים והחלק הצפון‑מזרחי של מודיעין ויישובי הסביבה, הכוללות לטענת הפעילים חשש מפגיעה בבריאות התושבים ובטבע שבאיזור.

"קרינה מזיקה"

על פי התוכניות, מדובר בהקמה של תחנת כוח לייצור חשמל שמטרתה לאפשר עמידה בצריכת החשמל העתידית של תושבי העיר, נוכח הצפי לגידול משמעותי של האוכלוסייה בשנים הקרובות.
החשש מאישור הקמת התחמ"ש, הניעו את פעילי הסביבה לקיים בשבוע שעבר מפגש תיאום והכנה למאבק בנושא.
מטרת המפגש היתה לסכם נקודות שיועלו בדיון בהתנגדויות שיתקיים בוועדה המחוזית, בתקווה כי הנימוקים שישמיעו פעילי הסביבה והתושבים, ישכנעו את חברי הוועדה שיש להימנע מהקמת התחנה, או לכל הפחות להקים אותה במקום שלא מהווה פגיעה בטבע ובבעלי החיים.
אחד הנושאים המרכזיים שהפעילים מדגישים הוא הסיכון הבריאותי בהקמתה של תחנת כוח לייצור ואספקת חשמל בקרבה כה רבה, לריכוזי אוכלוסייה ולבסיס צבאי.
"הקמת התחמ"ש מהווה סיכון בריאותי לתושבי הסביבה, לרבות תושבי כפר רות, מודיעין, מכבים וחיילי הבסיס הצבאי המאיישים את מחסום מודיעין", טוענים פעילי הסביבה. "ידוע לכל שקירבה של תחנת חשמל לאיזור מגורים היא מסוכנת בשל הקרינה האלקטרומגנטית שנפלטת ממנה, המסוכנת בפרט לאוכלוסיות רגישות כמו ילדים ונשים בהריון".
לטענת הפעילים, חוות הדעת שהוגשו בנושא זה לאנשי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לא היו מקצועיות מספיק, הוגשו מטעמם של "בעלי עניין", ואינן מספקות מענה ראוי שיבחן את הפגיעה האפשרית מקרינה.
"במסמכים שהופצו באתר מינהל התכנון כתוב שנבדקו הרעש והקרינה שעשויים להשפיע על הבסיס, ומצוין שם כי ההשפעות יהיו 'נמוכות מאוד'", אומרת מירי פוקס, אחת מחברות ועד המאבק. "פנינו במכתב למח"ט חטיבת כפיר, שחייליה מאיישים את הבסיס, אבל קיבלנו מענה שהדבר לא בסמכות המח"ט, תשובה שמטרידה אותנו מאוד".
2 צפייה בגלריה
גדעון בכר
גדעון בכר
גדעון בכר
(צילום: חורחה נובומינסקי)
כחלופה להקמת תחמ"ש חדשה, מציעים הפעילים להגדיל את יכולות אספקת החשמל של תחנה קיימת הפועלת ב"ליגד סנטר", באיזור התעשייה של העיר.
"התחנה הקיימת קרובה הרבה יותר לאיזור שייבנה בעתיד, והיא מרוחקת מבתי מגורים, בניגוד להצעה להקמת התחמ"ש בסמוך למכבים וכפר רות, לצד אלפי תושבים", אומרת חברה נוספת בוועד המאבק, מירי דה פריס. "אולי גם הגיע הזמן לפעול לקידום פרויקטים של אנרגיה מתחדשת, בטח בשנים שבהן נושא השמירה על הסביבה והקיימות מקבל חשיבות רבה בכל רחבי העולם, אז הגיע הזמן שגם כאן יתייחסו לנושא".

סכנה לחיות הבר

חלק גדול ממסמך ההתנגדות עוסק גם בהיבט של הפגיעה החמורה באיזור יער מכבים, המהווה חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי המוכר בשם "עמק הצבאים".
למסמך ההתנגדות מצורף מכתב שהעביר בחודש יוני השנה לחברת החשמל פקיד היערות של קק"ל ומנהל איזור החוף והשפלה בארגון, גלעד מסטאי, המדגיש כי הקמת התחמ"ש באיזור כפר רות "תביא לפגיעה משמעותית ביער, שלא יוותר ממנו הרבה לרווחת התושבים ובכלל". עוד מציין מסטאי במכתבו: "כפקיד היערות הגשתי את התנגדותי לתוכנית. מבחינה תכנונית לא נכון להקים תחמ"ש מול יישוב מתפתח, בוודאי שלא על חשבון היער. לכן יש לדעתי למצוא מקום אחר ראוי".
עוד טוענים הפעילים, כי על פי המידע שאספו, לצורך הקמתם של התחמ"ש ומיזם נוסף של חברת "מקורות" באיזור צומת מכבים, אושרה כריתתם של קרוב ל־300 עצים בני עשרות שנים, דבר שלטענת פעילי הסביבה יהרוס את הסביבה הטבעית ואת אזורי המחיה של חיות בר רבות, חלקן נדירות, כמו צבאים וצבועים.
את המסמך שגיבשו מתכוונים פעילי הסביבה להפיץ בימים הקרובים בקרב חברי כנסת, ובקרב תושבי העיר, וכל זאת במסגרת קמפיין ציבורי שמטרתו לרתום תושבים רבים ככל האפשר להתנגדות לפרויקט.
למאבקם של הפעילים שותפים ארגוני סביבה כמו החברה להגנת הטבע, קק"ל ורשות הטבע והגנים (רט"ג), ואנשי מקצוע מטעמם מעבירים לידי הפעילים מידע חשוב על השטח שעליו אמורה להיבנות התחמ"ש.
"אם לא נהיה שם מאוחדים, נאבד שלב אחר שלב ממש בשיטת 'הסלמי', את שאריות האוויר לנשימה שנותרו לנו"
"התעקשות רשויות התכנון על הקמת תחמ"ש מזהמת ומסוכנת לבריאות בקרבת יישוב מגורים ואלפי תושבים לא מובנת לנו, והתחושה המתסכלת היא שלא נלקחים בחשבון כל השיקולים, וכמו תמיד, יש היבטים כלכליים ואינטרסים", אומר יו"ר תנועת "תושבים משפיעים במודיעין", גדעון בכר. "יש כל כך הרבה אפשרויות אחרות בשטח, אבל כמו ברוב המקרים בוחרים בפתרון הקל, שמשמעו פגיעה חמורה בטבע ובשטחים הפתוחים המעטים שעוד נותרו לתושבי מודיעין והסביבה, ואנחנו חייביים לוודא שקולנו יישמע, למען עתיד ילדינו והטבע היפה שעדיין קיים מסביבנו".
הדיון בהתנגדויות לתוכנית התחמ"ש, שאמורות לכלול חוות דעת מקצועית בכל הקשור לשינוי ייעוד הקרקע בשטח המדובר מקרקע חקלאית לקרקע עליה ניתן להקים תשתיות, והסדרת דרך גישה לצורך תחילת העבודות בשטח, צפוי להתקיים בתחילת חודש ינואר הקרוב.
"זה רגע האמת שלנו בהגנה על עמק הצבאים והשטח הפתוח שמצפון וממזרח לעיר", מדגישים הפעילים. "אם לא נהיה שם, נאבד שלב אחר שלב ממש בשיטת 'הסלמי', את שאריות האוויר לנשימה שנותרו לנו במרחב האורבני הצפוף".
מחברת החשמל נמסר: "תחנת המשנה עומדת בכל הכללים הסביבתיים ובתקנים מחמירים של הדרישות הסביבתיות. חברת 'נוגה' מכינה דו"ח קרינה ומתאימה יחד עם חברת החשמל תכנון לעמידה בתקני קרינה אלקטרומגנטית. בחירת המיקום של התחמ"ש ובחירת סוג של תחמ"ש (מדובר בתחנה סגורה והשפעתה סביבתית היא מזערית ביותר) מתבצעת ע"י נוגה בתיאום עם מינהל התכנון. התחמ"ש תיתן מענה לאספקת חשמל למודיעין המתפתחת ותשפר משמעותית את אמינות ואיכות החשמל".
תחמ"ש במספרים:
שטח התחמ"ש: 5 דונם
גובה מבנה התחמ"ש: 4 קומות
תחמ"ש נוספות שייבנו בעתיד: 2
עצים המיועדים לכריתה: 194
צבאים החיים בשטח הסמוך: כ־100
חלופות אפשריות למיקום שנבחר לתחנה: 9