מאות מתושבי מודיעין, שמזה שנים עושים דרכם מהעיר לכיוון ירושלים, בעיקר באמצעות הרכבת, התאכזבו מאוד בשבוע שעבר לשמוע על דחייה נוספת בהתחלת פרויקט "קשת מודיעין" של רכבת ישראל, שעם השלמתו יוכלו תושבי העיר להגיע לירושלים ישירות ממרכז עירם.
קראו גם:
העבודות על המיזם הגדול החלו כבר בשנת 2016, ובעוד כחודשיים היה אמור להיחנך הקו שיאפשר תנועה מהירה ממודיעין לירושלים, אלא שבשבוע שעבר הודיעו אנשי רכבת ישראל כי השקת הקו תתעכב במספר חודשים, ייתכן שאפילו בחצי שנה. הסיבה: סכסוך עבודה עליו הכריז בשבוע שעבר ועד עובדי הרכבת, שנציגיו טוענים כי פרויקט חישמול הרכבת המתבצע בימים אלה באיזור מודיעין וכל איזור השפלה והמרכז, עלול לפגוע בלמעלה מאלף עובדי החברה, שבסיום פרויקט החישמול עשויים להישאר מחוסרי עבודה.
עיכוב של חצי שנה
טענתם המרכזית של ועד עובדי רכבת ישראל, כפי שנוסחה בהכרזת סכסוך העבודה שהוגשה ביום רביעי שעבר לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, היא כי מאות עובדי הרכבת ימצאו עצמם מחוסרי עבודה מכיוון שהנהלת הרכבת, המקדמת את מיזם חישמול המסילה, "מבקשת לבטל את הפעלת מערכי דיזל ולהפעיל רכבות חשמליות שיפגעו בפרמיה ובשכר העובדים שמתפעלים רכבות דיזל".
בעקבות ההכרזה על סכסוך העבודה, הליך שמטרתו הפעלת לחץ על הנהלת רכבת ישראל, הודיעו אנשיה כי ייגרם עיכוב נוסף בהשלמת מיזם קשת מודיעין, דבר המכעיס רבים מתושבי העיר.
"כבר שנים שאנחנו חולמים על קו הרכבת המהיר לירושלים, וכמו שזה נראה כרגע, נמשיך לחלום", אומר אייל רם, תושב מודיעין, העובד באיזור התעשייה הר חוצבים בירושלים. "היום אני מבזבז לא מעט זמן בנסיעות ברכבת לירושלים, ובגלל שאין קו ישיר, ויש לא מעט בעיות בשגרה, יש הרבה פעמים שאני מעדיף לנסוע באוטובוסים, ואם אין ברירה אז ברכב שלי, אבל זה אומר שכמו כולם אני נתקע לפעמים בפקקים נוראיים".
מסלול מהיר
הפעלתה של תוכנית קשת מודיעין עתידה להביא בשורה של ממש לרם ולשאר תושבי העיר המבקשים להגיע לירושלים, כשעל פי התוכנית של רכבת ישראל יוכלו תושבי העיר להגיע לירושלים בתוך 17 דקות בלבד, בלי צורך להחליף רכבת בדרך – דבר שנראה כרגע כמו חלום עבור משתמשי הרכבת בעיר.
נכון לעכשיו, בהיעדר חלופה אחרת, נאלצים תושבי מודיעין המבקשים להגיע לירושלים ברכבת, לעבור מסלול מורכב הנמשך קרוב לשעה וחצי, וזאת אם אין עיכובים שקשורים ללוח הזמנים הרגיל.
תושב מודיעין שמבקש להגיע לירושלים צריך לעלות על הרכבת בתחנת מודיעין מרכז, לנסוע במשך כשש דקות לתחנת הרכבת פאתי מודיעין, ומשם להמשיך בנסיעה אל תחנת הרכבת בנמל התעופה בן גוריון, הנמצאת בכיוון ההפוך מירושלים.
בתחנת נמל התעופה יש להחליף רכבת, כולל זמן המתנה משוער של כחצי שעה, ואז להמשיך בנסיעה לכיוון ירושלים, כחצי שעה נסיעה.
"נסיעה של 17 דקות ושתי רכבות לשעה בשעת השיא זאת ממש פנטזיה בשלב זה", אומרת אביה סגל, סטודנטית תושבת העיר. "כבר כמה שנים שמדברים על השינוי שיגיע, אבל זה עדיין לא נראה באופק, וזה קצת עצוב כי זה פרויקט שאפשר לסיים אותו בתוך כמה חודשים".
"שוכר בירושלים"
מי שבמשך מספר שנים מנסים לפעול לשפר את שירותי רכבת ישראל עבור תושבי מודיעין, הם אנשי תנועת "אנחנו הצעירים", שבראשה עמד עד לאחרונה חבר מועצת העיר אור גרינפלד.
גרינפלד וחברי התנועה פעלו בשנתיים האחרונות מול גורמי המקצוע במשרד התחבורה כדי לקדם מיזמים תחבורתיים שיסייעו לתושבי העיר, בנסיעה ברכבת או באוטובוסים, אולם הם לא הצליחו להשיג הישגים משמעותיים, בוודאי לא בכל הקשור לשיפור מערך השירות וההסעה של רכבת ישראל.
גם הנהלת העירייה, בראשות ראש העירייה חיים ביבס, מפעילה מזה שנים לחץ רב על אנשי משרד התחבורה וקברניטי רכבת ישראל במטרה לזרז את הקמת מיזם קשת מודיעין, אולם הם נתקלים בקשיים רבים שאינם תלויים בעירייה, כמו למשל סכסוך העבודה עליו הוכרז בשבוע שעבר, או חילופי השלטון לפני מספר חודשים, להם קדם קיפאון ממושך בפעילות משרדי הממשלה.
"החיים שלנו יכולים להיות קלים ופשוטים הרבה יותר", אומר אבירם ברטון, תושב העיר, סטודנט באניברסיטה העברית, "אבל בגלל הרכבת שלא משרתת אותנו זה לא קורה וזה משפיע על צעירים רבים. אני החלטתי שעדיף לי להשקיע את הכסף שחסכתי בעבודה כדי לגור בשכירות בירושלים, כי אחרת יהיה לי סיוט כל בוקר להגיע ללימודים.
הסטודנט אבירם ברטון: "החלטתי שעדיף לי להשקיע את הכסף שחסכתי בעבודה כדי לגור בשכירות בירושלים, כי אחרת יהיה לי סיוט כל בוקר להגיע ללימודים"
אם אני צריך לעבור היום מסע של שעתיים וחצי מהרגע שיצאתי מהדירה של ההורים ועד שאגיע לפתח האוניברסיטה בגלל שאין רכבת ישירה ומהירה, אז עדיף לי להוציא עוד כסף ולקנות לי שקט נפשי, להגיע רגוע ללימודים".
ביבס פנה למיכאלי
את התקווה האמיתית לשינוי שיגיע בהקדם, אולי אפילו כבר במהלך חודש מרץ 2022, כפי שהצהירו בשבוע שעבר אנשי רכבת ישראל, תולים תושבי מודיעין בעובדה שאנשי הרכבת עסוקים מזה שנה בפרויקט מסילת 431.
פרויקט זה מתבצע לאורך כביש 431, מתחנת הרכבת ראשונים בכניסה הדרומית לראשון לציון, ונמשך עד לתחנת הרכבת פאתי מודיעין, ומטרתו חישמול מסילת הרכבת וחיבור ערי השפלה כמו לוד ומודיעין לרכבת הישירה לכיוון ירושלים ותל אביב.
"כל מי שנוסע ברכב על כביש 431 מבין כמה הרכבת משקיעה, עבודות כמעט מסביב לשעון ואלפי הפועלים וכלי העבודה נמצאים על הציר, כולל בפרויקט החיבור של מודיעין לקו לירושלים", אומרת סגל. "תכל'ס, כבר הקימו גשרים ומעברים תת־קרקעיים לקשת מודיעין, ורוב התשתית קיימת, ורצון של רכבת ישראל בטח יש, אז נקווה שעוד כמה חודשים החיים שלנו ישתנו, חלקנו מחכים לזה הרבה מאוד שנים, נקווה שהפעם זה יגיע".
בתגובה שהעבירה הנהלת רכבת ישראל לבית הדין האזורי לעבודה בנושא הכרזת סכסוך העבודה מצד ועד העובדים, מדגישים ראשי הרכבת כי על בית המשפט לשקול את המשך אישור העיצומים, מאחר וההשלכות של מעשים אלה יפגעו בצורה קשה בציבור הנוסעים ברכבת – דבר שצריך לעמוד מעל לכל שיקול.
על העיכוב שייגרם בהשלמת פרויקט קשת מודיעין, כותבים אנשי הרכבת: "פרויקט החישמול מורכב משלבים רבים, כאשר כל התקדמות לשלב הבא אינה יכולה להתבצע ללא השלמת השלב שלפניו. העיצומים הננקטים כבר גרמו לעיכוב חמור בפרויקט החישמול ובכלל זה חיבור ישיר של מודיעין עם ירושלים יידחה בכשלושה חודשים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "עם היוודע דבר דחיית העבודות עקב עיצומי העובדים ברכבת ישראל, פנה ראש העירייה לשרת התחבורה, מירב מיכאלי בבקשה דחופה להתערבותה האישית בנושא ולטיפולה לקידום פתיחת קו הרכבת לירושלים בהקדם האפשרי".
ממודיעין לירושלים
זמן הגעה מינימלי ממודיעין לירושלים ברכבת: שעה ו־11 דקות
מספר תחנות למעבר במשך הנסיעה: 4
זמן הגעה משוער אחרי פתיחת "קשת מודיעין": 17 דקות
מספר תחנות רכבת במודיעין: 2 (מודיעין מרכז, פאתי מודיעין)
מספר רכבות ביום ממודיעין לירושלים: 30
עוד חדשות מודיעין