בישיבת הצגת תוכניות עבודה של העירייה לשנת 2021 שהתקיימה ביום שני בערב, הצביעו חברי האופוזציה מסיעת "מודיעין חופשית" – אבי אלבז, גילעד ביהרי ואיתי אלמוג-בר, נגד אישור תקציב העירייה לשנת 2021, שעמד על כ- 708 מיליון שקלים. לטענת האופוזיציה, בשנת הקורונה "תקציב 2021 מנותק מהמציאות וחסר רגישות ציבורית לכספי תושבי העיר".
1 צפייה בגלריה
מצביעים על התקציב במועצת עיריית מודיעין
מצביעים על התקציב במועצת עיריית מודיעין
מצביעים על התקציב במועצת עיריית מודיעין
(צילום: דוברות עיריית מודיעין)
בין היתר ציינו חברי האופוזיציה כי "אחרי שני סגרים שפגעו קשות בכלכלה, שהביאו לקריסת אלפי עסקים, והביאו לכמיליון מובטלים וחל"תניקים, חייבים להסתכל על תקציב העירייה אחרת מאשר בכל שנה רגילה. תקציב 2021 מנותק מהמציאות וחסר רגישות ציבורית לכספי תושבי העיר. לא ניתן להתייחס לתקציב העירייה לשנת 2021, כאילו לא קרה דבר, כאמור לעיל, וכאילו עולם כמנהגו נוהג. זהו תקציב אופטימי מאוד, שמתעלם ממה שקרה וקורה בשנת 2020, והלוואי שתקציב העירייה המתוכנן לשנת 2021, יבוצע על פי המתוכנן, לטובת תושבי העיר".
קראו גם:
והם מוסיפים: "אנו סבורים שראש העיר וגזבר העירייה צריכים לבחון היטב את התקציב והמבנה הארגוני המנופח לשנת 2021, ולהביא לישיבת מועצת העיר בתחילת דצמבר 2020, תקציב ומבנה ארגוני צנועים משמעותית לעומת תקציב שהציגו בישיבת מועצת העיר אתמול".
לטענתם, במהלך השנה הם הציעו להקפיא את שכר בכירי העירייה בעיקר, וגם עובדי העירייה, ואת הארנונה לשנת 2021, "אך ראש העיר התעלם מפנייתנו, ובמחלקות רבות יש תוספות שכר, חלק קטן מהן תוספות של עשרות אחוזים".
התקציב השוטף לשנת 2021 דומה במהותו לתקציב 2020, עם שינויי מספרים, גידול במספר עובדים, מינהלים ואגפים חדשים וכו'. תקציב 2021 גדל בכ- 31 מיליון שקל שהם כ- 4.6% לעומת תקציב 2020 - מ- 677 מיליון שקל לכ- 708 מיליון שקל.
"הפיכת חלק מהאגפים למינהלים", טוענים חברי האופוזיציה, "יצרה מידרג נוסף בהיררכיה, ויצרה אינפלציה של אגפים שחלקם היו מחלקות עד לא מזמן. חלק מהאגפים מיותרים, גם מכיוון שבמהותם הפעילות שלהם נותרה בדיוק אותה פעילות כמו לפני השינויים. יתכן שחלק מהשינויים, נועדו לקדם מנהלים, ולייצר תוספות שכר".
עוד הם מציינים כי: "לא ידוע מהו תקציב הביצוע בפועל לכל שנת 2020, אלא רק המחצית הראשונה של 2020, לכן לא ניתן לדעת האם יהיו חריגות או עודפי תקציב בסוף 2020, והאם התוספות בתקציב 2021 הן נכונות. בסעיפים רבים בתקציב ההכנסות היו הכנסות אפסיות, שמחייבות קיצוץ באותם סעיפים".
לטענתם: "תקציב הדת נשאר מנופח ובזבזני כמו בשנים קודמות. הכנסות מחלקת הדת בשנת 2021 הם בסכום של כ- 2.59 מיליון שקל, ההוצאות של מח' דת הן כ- 6.37 מיליון שקל, דהיינו תושבי העיר יצטרכו לממן סכום של כ- 3.8 מיליון שקל לפעילות מחלקת הדת. יש מקום לייעל ולחסוך מכספי הציבור שצריך לממן כיסוי גירעון קבוע במח' הדת, בין היתר גרעון קבוע של כ- 1 מיליון שקל בשנה בהפעלת המקוואות בעיר. בכדי להתייעל ולחסוך, אפשר ורצוי לסגור 1-2 מקוואות בעיר... יש לקיים מיידית מכרז לבחירת רב אחד לעיר – אשכנזי, ספרדי, רפורמי, קונסרבטיבי, חילוני וכו'".
עוד הם טוענים כי "גם ב- 2021 לא יהיה תקציב עבור הציבור החופשי-חילוני, לפעילויות תרבות בשבתות. החזון של סיעת מודיעין חופשית במועצת העיר הוא להביא לשדרוג תרבות הפנאי והקהילה בשבתות, בעיר איכותית, חופשית ופלורליסטית".

העירייה: שומרים על איזון תקציבי


מעיריית מודיעין-מכבים-רעות נמסר: "במהלך השנה הנוכחית, עם הבנת השפעות נגיף הקורונה על כלכלת המדינה, נקטה העירייה בפעילויות שונות כגון הקפאת גיוס כ"א חדש וצמצום הוצאות העירייה בהתאם לנדרש בכדי לשמור על האיזון התקציבי של העירייה. הודות לניהול תקציבי זה, צפויה העירייה לסיים את שנת 2020 ללא גירעון.
"ניהול תקציב העירייה נבחן בקפדנות ובהתאם לזהירות המתבקשת שהביא עימו משבר הקורונה, המתבטא בחוסר יציבות של המשק העולמי וכמובן בהיעדר תקציב מדינה. גידול שמרני זה נעשה בשל המשך צמיחתה של העיר ובין השאר עם המשך אכלוס השכונות ציפורים, נופים ומרכז העיר שהביאו לגידול בהוצאות החינוך, תברואה, גידול בתקציבי הרווחה וכן הלאה. כמו כן, כחלק מפעילות העירייה למיגור הקורונה, הקציבה העירייה תקציבים נכבדים לטובת רכש אמצעי מיגון והקמת מערך התחקור האפידמיולוגי העירוני.
"למרות הגידול בתקציב, וזאת ועל אף הנטען על ידי חברי המועצה, סעיף השכר בעירייה, כמו גם כמות כ"א בעירייה, פחת לעומת השנה שעברה. כמו כן כאשר בוחנים את יחס תקציבי השכר והעובדים בעיריית מודיעין מכבים רעות לעומת הנעשה ברשויות אחרות דומות, מגלים כי במודיעין מכבים רעות מדובר בנתון הנמוך משמעותית בהשוואה לרשויות דומות. באשר לעניין ההקצאות, כפי שהובהר והוסבר לחברי המועצה, גם בעבר, מועדוני נוער/מבני תנועות נוער/מרכז צעירים/מועדונים לגיל השלישי אינם מקבלים הקצאות אלה. הם ניתנים לתנועות הנוער במסגרת הסכמי שימוש/ במבנים עירוניים (כיום יש בעיר כ-30 מבנים) או מועדוני נוער וצעירים (8) או מועדונים לגיל השלישי (2). הקצאות על פי החוק ניתן לתת לעמותות חיצוניות עבור מטרות חברתיות ובהן מוסדות דת, למעונות יום (יש 16 מעונות יום בעיר) ומוסדות.
"באשר לדרישת חברי המועצה למחוק את תקציבי מחלקת הדת ואירועי התרבות היהודית, רק נזכיר כי 25% מתושבי העיר מגדירים עצמם דתיים הזקוקים לשירותי דת ואחוז דומה של תושבים מגדיר עצמו מסורתי".
כל העדכונים - חדשות מודיעין