חול המועד פסח הוא אחת מתקופות השנה שבמהלכן יוצאות משפחות רבות מכל רחבי הארץ לטייל באתרי הטבע והמורשת ברחבי ישראל – ובין כל המטיילים יש קבוצה קטנה של אנשים, נשים וגברים, העסוקים בשבוע ימי החופשה המסורתית במשימה ייחודית: ספירת פרפרים.
4 צפייה בגלריה
מימין: סיון, הראל ובנה
מימין: סיון, הראל ובנה
מימין: סיון, הראל ובנה
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
מצוידים במגדיר הפרפרים השלם של אגודת חובבי הפרפרים (ובמחברת, עט, כובע רחב שוליים ובקבוק מים) יוצאים המתנדבים, חובבי טבע ובעלי חיים, אל הטבע הסמוך לערי המגורים, ופשוט סופרים פרפרים, מכל צבע, גודל, משפחה ומין.
עבור חברי האגודה וחובבי הסביבה המסורים, מדובר בחגיגה של ממש, מסיבת טבע מלאת צבעים, ניחוחות וגילויים מסעירים.

רגישים לשינויים

"זה הרבה מעבר ללצאת אל הטבע ולספור פרפרים, זו חוויה רגשית בעוצמה גבוהה, משהו שקצת קשה לתאר", מספרת נעמי סיון (70), זואולוגית בגימלאות, המרכזת את קבוצת מנטרי הפרפרים במודיעין והאיזור. "מרגש לראות ולזהות מינים חדשים של פרפרים או מינים שלא ראינו זמן רב, והכל מול עינינו בתוך הטבע הפתוח והפורח, ולא צריך להיות מומחה גדול כדי להשתתף בספירת הפרפרים הגדולה, צריך רק רצון ואהבת הטבע וכוונה טובה".
4 צפייה בגלריה
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
(צילום פרטי)
לדברי סיון ואנשי איגוד חובבי הפרפרים, המונה מאות חברים בכל רחבי הארץ, חשיבותה של ספירת הפרפרים בטבע קשורה בראש ובראשונה לעובדה כי הפרפרים ידועים כ"סמן חי לסביבה הטבעית", בהיותם בעלי חיים רגישים לשינויים המתחוללים בסביבה, מבחינת צומח וחי.
ריכוז פרפרים מזן מסוים במקום כלשהו, יצביע באופן ברור על מגמות התפתחות הטבע בחודשים האחרונים בכל הקשור למגוון הרחב של מיני הצמחים ובעלי החיים.
פרט למידע מקומי מעודכן לתקופת השנה, המידע שיתקבל בתהליך הספירה על כמות הפרפרים וסוגיהם ומקום הימצאם, יסייע למחקר על שינויים בתפוצת הפרפרים לאורך השנים, יעזור להגן על הפרפרים וגם להבין את השפעת שינויי הסביבה על בעלי החיים השונים.

הביטו סביב

על פי הנחיות אגודת חובבי הפרפרים שפורסמו לאחרונה, המבצע המרכזי לספירת הפרפרים יתקיים השנה בין 28 למרץ ל־10 באפריל, וההמלצה היא לספור את הפרפרים בשעות מסוימות: בין 9:00 בבוקר ל־12:00 בצהריים, ולכל המאוחר עד השעה 15:00 אחר הצהריים, מאחר וככל שהשעה מתאחרת יקטן הסיכוי להבחין בפרפרים בקלות.
המשימה, אגב, כלל אינה מסובכת, שכן אנשי האגודה מאפשרים לציבור לספור פרפרים בכל שטח פתוח שהוא, בו נראים פרפרים מעופפים, אפילו בשדה שליד הבית, בלב שכונת המגורים.
עם זאת, ההנחיות לספירה ברורות מאוד ויש לבצע אותן במדויק כדי שהספירה תהיה יעילה ואמינה ככל שניתן.
על פי ההוראות, "יש לעמוד בנקודה מסוימת, להסתכל סביב ולרשום את כל הפרפרים שתראו במשך 15 דקות".
עוד מומלץ להתקרב ככל שאפשר לפרפר כדי לזהותו במדויק ולהיעזר במדריך הייעודי לספירת הפרפרים הגדולה, ובתמונות הצבעוניות המצורפות אליו – חומר מקצועי הנשלח לכל מתנדב לניטור וספירת פרפרים.
בנוסף, בהתאם לרוח התקופה ולעידן הטכנולוגי המתקדם, נהנים העוסקים בספירה מהאפשרות לסרוק קוד QR באמצעות הטלפון הנייד שלהם ולהעביר את הדיווח שלהם ישירות מהשטח אל אתר הדיווח המקוון של אגודת חובבי הפרפרים.
4 צפייה בגלריה
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
(צילום פרטי)
ומי שרוצים לבצע עבודה יסודית ממש ולוודא כי לא פספסו שום פרט, מתבקשים על ידי אנשי האגודה להתרחק מעט מנקודת התצפית שבחרו, מאות מטרים בלבד, ולבצע ספירה חדשה באותו האופן שבו בוצעה הספירה הקודמת, וכל זאת בשבועיים המוקצים לספירה השנתית.
חובבי הפרפרים והטבע במודיעין מאמינים כי הספירה השנה תהיה מוצלחת במיוחד, בעיקר הודות לעובדה שהחורף האחרון היה גשום למדי והגבעות שמסביב לעיר ושאר השטחים הפתוחים פורחים בתקופה זו בצורה מרהיבה ומגוונת.

כ־130 מינים

"השטח מקסים בימים אלה ובכל יום שיצאתי לטבע בימים האחרונים היו להקות גדולות של פרפרים", מספרת סיון בהתרגשות. "הגעתי לתחום הזה לפני כארבע שנים לאחר שחיפשתי לעסוק במשהו בתחום הטבע, צמחים ובעלי חיים - ושמעתי מחברה לקבוצת מנטרי הפרפרים באיזור שיש הרצאה בנושא ושאפשר להצטרף לקבוצה. עשיתי זאת ונתפסתי לעניין".
את העבודה בשטח מתארת סיון כפשוטה למדי: "כל חבר בקבוצה בוחר מסלול של כמה מאות מטרים בשטח העיר והוא מתחייב פעמיים בחודש לצאת למסלול הזה ולרשום את כל הפרפרים שיש שם ולהעביר את המידע למאגר המידע הארצי".
הגרעין הקשה של קבוצת סופרי הפרפרים במודיעין מונה כשמונה מנטרות ומנטרים, אנשים שמאוד אוהבים את הטבע ואת הסביבה.
"מי שמצטרף אלינו זוכה לליווי ולהדרכה שלי", אומרת סיון, "ומדי פעם אני בודקת מה החבר'ה עשו ואיזה תוצאות העלו, ולפעמים אנחנו עושים סיורים משותפים".
הכניסה לעולם ניטור הפרפרים שינתה לחלוטין את חייה של סיון, כפי שהיא עצמה מעידה.
"זה תחום חדש בזואולוגיה שאני מאוד אוהבת, והיתרון של ניטור פרפרים הוא שאין המון מינים כמו צמחים או ציפורים, שגם את זה ניסיתי בעבר. ניטור הפרפרים קל יחסית ואפשרי כמעט לכל אחד", היא מספרת.
על פי הנתונים המעודכנים, בכל הארץ קיימים כ־130 מינים של פרפרים, ובאיזור מודיעין בלבד ניתן להבחין בקרוב ל־40 מינים.
"יחסית קל להבחין ביניהם, למרות שיש מינים קרובים, אבל הניסיון בשטח, כמו הרבה דברים אחרים בחיים, בהחלט עוזר", מסבירה סיון, "וכמובן שהפרפרים מאוד יפים וזו הסיבה שהמון אנשים בארץ ובעולם נמשכים אליהם".
במקרה של סיון, האהבה לטבע והחיבור לפרפרים השתלבו היטב עם תחביב אחר שלה ‑ צילום.
"זה התחבר בצורה מושלמת ואמנם לא קל לצלם פרפרים, וצריך הרבה סבלנות, אבל גם את זה יש לי בשפע", היא אומרת, "וזה גם מסייע לתהליך כי אני מעלה את התמונות למחשב ויכולה לוודא איזה מין צילמתי ולשתף עם חברים שיעזרו בזיהוי".

ספירה חובקת עולם

מנטרת פרפרים נוספת במודיעין היא מירב הראל (50), מעצבת פנים ופעילת סביבה, בעלת המשרד "קפסולה עיצוב פנים וקיימות", המנהלת גם קבוצת ליקוט במודיעין והסביבה.
4 צפייה בגלריה
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
פרפר שנוטר בסביבת מודיעין
(צילום פרטי)
"בעבר ניטרתי שנה אחת עם הבן שלי ושנה לאחר מכן עם הבת שלי, ועכשיו אנחנו שוקלים שוב לחזור ולנטר יחד כי זה כיף, עוד דרך לתרום לטבע, כי פרפרים הם מערכת שלמה של חיים", היא מספרת. "פרפר מתחיל כזחל וכשהוא אוכל למשל צמח מסוים אז זה אומר שהצמח צמח שם השנה, ולכן אם לא יהיו צמחים מסוימים אז לא יהיו לנו כאן את הפרפרים באותה השנה".
כמו לכל מנטר פרפרים, גם להראל יש פרפר מועדף, ובמקרה שלה מדובר ב"לבנין משויש", שנקרא כך על שם הצבע הלבן השולט בו והכתמים הכהים על כנפיו, דמויי השיש.
"הלבנין המשויש מגיע ממדבר סהרה והוא נמצא אצלנו בשפע ומייצר מושבה מטורפת של מיליוני פרפרים, שבבת אחת בוקעים מהגלמים, זה יפהפה", היא מספרת.
"השטח הוא איזור שנקבע מראש, ופשוט מנטרים ומעבירים מידע, וחוץ מתרומה לאגודה ולמחקר זה בילוי מדהים למשפחות ‑ המבוגר סופר והילדים מכניסים ליישומון, כי זה מדבר אליהם, זה כיף ממש"
בימי שגרה נוהגת הראל לצאת לנטר פרפרים אחת לכמה שבועות, בדרך כלל בתא שטח קבוע.
"השטח הוא איזור שנקבע מראש, ופשוט מנטרים ומעבירים מידע, וחוץ מתרומה לאגודה ולמחקר זה בילוי מדהים למשפחות ‑ המבוגר סופר והילדים מכניסים ליישומון, כי זה מדבר אליהם, זה כיף ממש", היא אומרת.
וכדי שהחוויה תהיה מושלמת, הראל מציעה לצאת לצפות ולנטר בשעות מסוימות, כדי להגדיל את הסיכוי לבצע עבודה מוצלחת בתנאים אידיאליים כמה שאפשר.
"הפרפרים די מפונקים ויוצאים רק כשיש שמש או כשמתחמם, והם גם מבחינים בצבעים, אז אם רוצים להצליח בניטור צריך להגיע עם בגדים בהירים ולא בצבעים בולטים", ממליצה הראל.
נתוני הניטור שנאספים בישראל עוברים למרכז מידע ארצי ומשם למאגר עולמי, כך שמי שסופרים פרפרים במודיעין ליד הבית משתתפים באירוע חובק עולם.
"יש שיתוף פעולה מדהים של חוקרים מסביב לעולם, ויוצא ככה שאתה עושה משהו ממש טוב למען הסביבה ועבור מה שמוגדר כ'מדע אזרחי'", אומרת הראל.
ופרט לעניין התרומה למדע, מספרים המנטרים, ספירת הפרפרים בטבע היא פעילות מגבשת למשפחות, בוודאי בימים אלה של בידודים וריחוק חברתי.
"זו בהחלט דרך לנתק את הילדים מהמסכים ולצאת קצת לטבע", מודה הראל. "אפשר לצאת כבר מגיל צעיר ולהרגיש סיפוק גדול, כי במקביל להיבט המדעי ולשאלות סביב הניטור זה פשוט כיף, כיף גדול".

פרפראות:

מיני פרפרים בישראל: 130
מיני פרפרים בסביבת מודיעין: כ־40
מיני פרפרים בהם מתרכזים בספירת האביב: 24
שעה מומלצת לספירה: בין 9:00 בוקר ל־15:00
זמן מומלץ לתצפית בנקודה נבחרת: 15 דקות