בימים אלה נערכות ההכנות האחרונות לפתיחת המע"ר – מרכז העסקים החדש של מודיעין, ובתי העסק שנבחרו להפעיל חלק מהמבנים במקום, בהם 'מורדן בר' 'הקסבה' ו'פסטה בסטה', כבר מוכנים לצאת לדרך, ורק מחכים שיחברו את המבנים לחשמל.
המע"ר, שייפתח באופן הדרגתי, בהתאם להתקדמות היזמים, יפעל שבעה ימים בשבוע ויכיל מגוון עסקים, החל מבתי מסחר, מסעדות ובתי קפה, יחד עם אטרקציות שונות, ובהן מזרקות מים, בריכות אקולוגיות, ועוד, לצד שילוב האירועים העירוניים בפעילות השנתית של המע"ר, שיאפשרו לתושבי העיר ואורחיה ליהנות מהיצע רחב של בילויים.
2 צפייה בגלריה
המע"ר במודיעין. צילום: חורחה נובומינסקי
המע"ר במודיעין. צילום: חורחה נובומינסקי
המע"ר במודיעין. צילום: חורחה נובומינסקי
לצד החגיגיות והשמחה על הרגע ההיסטורי, יש גם מי שהביעו חששות שמא מודיעין לא בנויה למספר עסקים כל כך גדול, ומפני סגירת עסקים ותיקים בשל פתיחת המע"ר, אולם הרוב המכריע סבור שפתיחת המע"ר דווקא תעיר את העיר ותגדיל את כמות המבקרים בה, מה שיתרום גם לעסקים הוותיקים.
מתוצאות סקר שערכה העירייה לאחרונה, שנועד לברר מה תושבי העיר היו רוצים לראות בשדרה וכיצד להפוך אותה לחלק משגרת החיים העירונית, עולה כי 98 אחוז מתושבי העיר אכן מצפים בקוצר רוח לפתיחת השדרה המרכזית, ומאמינים כי היא תהפוך לחלק משמעותי מחיי היום יום שלהם, ומקווים למנעד אפשרויות בילוי ומסחר שיספק להם חלופות שונות ומגוונות לבילוי.
עוד עולה מתוצאות הסקר כי 81 אחוז מהמשיבים על השאלון ענו שהדבר החשוב ביותר מבחינתם הוא שהשדרה תהפוך למקום בילוי פתוח וזמין בכל ימות השבוע, כאשר בנוסף, העונים הביעו רצון ליהנות בשדרה ממקומות בילוי לצעירים, פאבים, הופעות ואירועים.
"יציבות עסקית"
לאחרונה אף הושלמו כל המכרזים להפעלת בתי הקפה והמסעדות במע"ר, במבנים שהעירייה בנתה בחמישה מקומות לאורך השדרה המרכזית. במקום יפעלו חמש מסעדות שונות: מסעדת המבורגרים, מסעדה איטלקית, שיפודיה, בית קפה וגלידריה, לצד בתי העסק המסחריים שיפעלו לאורך השדרה.
לאחרונה, בראיון ל'ידיעות מודיעין', נשאל ראש העירייה, חיים ביבס, האם פתיחת המע"ר והמשך פיתוח חלקים נוספים בעיר לא יובילו למצב של עודף בשטחי מסחר, אך הוא דחה את החששות ואמר: "מודיעין נמצאת במקום ראשון מבחינת יציבות עסקית וכלכלית בקרב הערים הבינוניות.
"צריך לזכור שמודיעין נותנת שירותים לא רק למאה אלף התושבים שלה. 25 אחוז מכוח הקנייה מגיע מיישובי הסביבה. אם אני לוקח את אזור המסחר שלנו – חלק נכבד מהקונים בו הם הקונים המגיעים מיישובי הסביבה שהם מטרופולין של 200 אלף תושבים. לכן, לגבי הנושא המסחרי נרחיב אותו כל אימת שצריך".
"ציר תיירותי"
חבר המועצה ומחזיק תיק העסקים הקטנים והבינוניים שחר מי און גם כן סבור שאין סיבה לדאגה. "יש מקום לכולם", הוא אומר השבוע, "מודיעין גדלה. כמו שלפני פתיחת הקניון חששו שלא יהיו מספיק קונים והיום מדובר בקניון מאוד מצליח. כל אחד מוצא את המקום הנכון שלו מבחינת פעילות העסק, ומי שלא – לא שורד. הכוח של הלקוחות הוא זה שקובע. לכן ראינו במהלך השנים איך המרכזים המסחריים השכונתיים שינו את ייעודם. היעד המקורי שלהם היה שכונתי, לתת מענה לכל שכונה, וכעת, עם פתיחת המע"ר הם יחזרו לתפקיד המקורי שלהם.
"מי שרוצה יבחר ללכת למרכז השכונתי ומי שירצה יוכל ללכת למרכז העיר. מודיעין צריכה להיות עיר תוססת, שיש בה עסקים שנותנים מענה. מן הסתם המע"ר יתן מענה גם כציר תיירותי ויגרום ליותר תנועה בעיר. ככל שיש יותר מענה, יותר עסקים יבואו לכאן, מעסיקים יבואו, וחברות שמחפשות מקום מחוץ לתל אביב יבואו".
האם לדעתך המע"ר יגרום לשינויים בהרגלי הצריכה של תושבי העיר?
"בהחלט, כי אם אתה נותן להם הכל קרוב לבית אין סיבה שהם יחפשו בחוץ. היום 64 אחוז מהתושבים עובדים מחוץ לעיר והמשאב הקנייני שלהם מתבזז. המע"ר יגרום לכך שתהיה יותר תנועה גם מבחוץ וגם מבפנים וזה יגרום לפריחה. אני מקווה שיהיו במע"ר עסקים שפתוחים בסוף השבוע ולא רק באמצע השבוע. אם לא יהיו בשדרה חיים בסוף שבוע זאת תהיה בעיה. ככל שתהיה פריחה במע"ר היא תשפיע על כל העסקים בעיר. היא תביא לכאן עוד תנועה של אנשים שיתפזרו בין כל העסקים. המע"ר יכול להיות תחליף לביל"ו סנטר".
2 צפייה בגלריה
צוות ה'מורדן בר' על רקע המע"ר החדש. צילום: חורחה נובומינסקי
צוות ה'מורדן בר' על רקע המע"ר החדש. צילום: חורחה נובומינסקי
צוות ה'מורדן בר' על רקע המע"ר החדש. צילום: חורחה נובומינסקי
שמעונוביץ קורה במע"ר גם מנוף תיירותי. "ברמה התיירותית זה יכול לקדם את מודיעין למקום אחר וכולם ירוויחו מזה. בהתחלה אולי תהיה תנועה קטנה יותר אבל בהמשך היא תגבר. יגיעו גם אנשים מחוץ לעיר. כמו מתחם שרונה שמושך אנשים מכל מקום. מודיעין לא יכולה לעצור. אם היא תעצור היא תמות. אם לא נמצא מנועים כלכליים, תרבותיים, ותעסוקתיים שישמרו על העיר הזאת פועמת, זאת תהיה בעיה. כל דבר כזה הוא קריטי לעיר. חייבים לייצר פה כל הזמן חיות. לכל עיר בעולם יש את מקדמי המשיכה שלה. אני אופטימי. מודיעין לא חייבת להיות עיר שינה".
"יש מקום לכולם"
צביקה רוזנטל, מנכ"ל קניון עזריאלי מודיעין, לא חושש מהעסקים החדשים. "קודם כל גם אנחנו נהיה חלק ממרכז העסקים החדש", הוא אומר. "לקבוצת עזריאלי יש מגרשים גדולים שרכשנו במע"ר החדש. אנחנו מרחיבים את הפעילות שלנו מעבר לקניון הקיים גם אל המע"ר. לפי כל הנתונים וכל ההערכות שלנו, זה יצליח מאוד וגם יסייע לעסקים הקיימים. הכוונה היא למשוך עוד קהלי יעד ממודיעין והסביבה ומעבר, שיבואו לבלות, ליהנות, לאכול ולשוטט במע"ר החדש, וכמובן שיעברו גם בקניון שלנו וגם בשטחים החדשים שלנו.
"דבר שני חשוב לזכור שאוכלוסיית העיר צפויה להכפיל את עצמה. בתוך עשור יהיו כאן 200 אלף איש של קהל איכותי שיודע ומצפה לקבל שירות ברמה טובה ומותגים טובים ויידע להעריך את זה. לפי ההצלחה הגדולה של הקניון הקיים אני יכול להעריך שגם ההרחבה שלנו תצליח. זאת ללא ספק תהיה הצלחה עבור העיר, עבור התושבים ועבורנו. יש מקום לכולם חד משמעית. המע"ר יתרום גם לעסקים הקיימים והעתידיים. אנחנו מאוד אופטימיים".
ישראל חנוך הוא הבעלים של פאב ה'שמבזולה' הוותיק. גם הוא סבור שתחרות היא מבורכת, אך לא היה רוצה להיות הראשון "להתגלח" על המע"ר החדש. "אני חושב שתחרות היא דבר מבורך בכל התחומים. זה רק משפר את כולם. באים הרבה אנשים לעיר וזה יותר בריא. יחד עם זאת, לדעתי ההתחלה במע"ר תהיה קשה. זה ייקח כמה שנים עד שהמקום יתרומם. גם לקניון לקח זמן להמריא. לאט לאט המע"ר יקבל את הצביון שלו ואת האווירה שלו, אבל אנחנו לא היינו רוצים להיות שפני הניסיון".
גם עומר שרגא, שותפו של ברוך, סבור כך. "אני גם חושב שזאת הזדמנות מעולה לכולם. זאת ברכה. שיקומו כמה שיותר עסקים במודיעין, שיהיו כמה שיותר. הדבר האחרון שאנחנו מפחדים ממנו זאת תחרות. נהפוך הוא".
אז למה לא פתחתם שם סניף?
"כי עסקים עושים לא בסיבוב הראשון אלא רק בסיבוב השני. בהמשך נגלה, אבל בגדול זה חיובי. ככל שנפתחים יותר מקומות יש יותר מבלים וכולם עובדים יותר".
"הסיכון יותר גבוה"
חבר המועצה ומחזיק תיק תרבות וצעירים במועצה אלעד שמעונוביץ, גם כן מאמין במע"ר החדש. "חשוב לנו לשנות את התפיסה שאין איפה לבלות במודיעין", הוא אומר, "בשנים אחרונות אנחנו מנסים לשנות את התפיסה הזאת יחד עם בעלי העסקים. עצם התפיסה אומרת שברגע שתושבי מודיעין יכירו ויידעו שיש להם מקומות בילוי קרובים לבית הם יעדיפו להישאר בעיר. פעם אחת בפאב הזה, פעם אחת במסעדה הזאת. הם יתרגלו לבלות במודיעין ויראו את המע"ר כמתחם הבילוי הראשי של העיר, וזאת המטרה – שהתושבים יידעו שיש להם אלטרנטיבות בעיר ויתרגלו לבלות כאן. ככל שיותר תושבים יתרגלו שהם יכולים לבלות בעיר, כל בעלי העסקים ירוויחו מזה. לכן לא צריך לחשוש. בנוסף, באופן יחסי לעיר של 100 אלף איש ומטרופולין של 200 אלף איש, מספר מקומות הבילוי הוא עדיין קטן ונמוך ביחס לאוכלוסיה. הרעיון הוא ליצור עירוניות".
יש כאלה שחוששים שההתחלה במע"ר תהיה קשה לבעלי העסקים.
"בעסקים יש שתי גישות – יש את אלה שלא רוצים להיות 'שפני ניסיון' ויש כאלה שהם 'דור החלוצים'. זה נכון שהסיכון יותר גבוה, אבל הפוטנציאל להצליח יותר גבוה. זה מאפשר לקבע את המעמד שלך. להיכנס אחרי שנתיים ‑ התחרות כבר יותר קשה וההוצאות יותר גדולות. כל אחד תופס את העסק שלו בצורה אחרת וכל אחד שיעשה את השיקולים שלו".
יש עדכונים על עסקים חדשים במע"ר?
"בהחלט יש חדש. יש עוד סגירות. אני עובד לעשות חיבור בין יזמים צעירים לבין החברות שבנו את מבני העסקים בשדרה. יש התקדמות מאוד יפה ומשאים ומתנים שעדיין לא ניתן לדבר עליהם. הרעיון הוא לשווק ולמתג את השדרה כחלק מהרצון המשותף להפוך את המע"ר למתחם מצליח, מגוון וסגגוני".
"מאמינים במע"ר"
אור לב, הבעלים של מסעדת 'מורדן בר', מתכונן בימים אלה לפתיחת הסניף הראשון שלה במע"ר. "אנחנו כבר מוכנים ומחכים רק לחשמל", הוא מעדכן. "ברגע שיהיה לנו חשמל נפתח. אנחנו פותחים במע"ר סניף מהיר של 'מורדן בר' שיהיה במתכונת של פסט‑פוד בלי מלצרים. נעביר גם את עבודת המשלוחים לשם. אנחנו לא מפחדים להיות חלוצים. העסק הקיים שלי יתמוך בסניף הזה, כי כל המשלוחים יעברו לשם.
"אנחנו מאוד מאמינים במע"ר. השקענו שם הרבה שיהיה מתוכנן למסות עבודה גדולות. נמכור שם את אותו תפריט של המורדן בר רק בשירות עצמי. יהיו מקומות ישיבה בפנים ובחוץ. תהיה בירה, אבל בשלב הזה לא יהיה עוד סוגי אלכוהול. זה יהיה פחות בר ויותר מסעדת פאסט פוד. אני חושב שהמע"ר הוא מקום יותר נכון לעסקים לעומת פיזור העסקים שיש היום. אנחנו נהיה פתוחים שבעה ימים בשבוע. את השעות תקבע תנועת הלקוחות. בשלב הראשון נהיה פתוחים בין 12:00 ל־24:00, ואם התנועה תצדיק נפתח יותר מאוחר".