הוריהם של 30 ילדים בגיל שלוש, הלומדים מאז תחילת שנת הלימודים במעון "טבת" של ויצ"ו בשכונת כרמים במודיעין, מאיימים להשבית את פעילות הגן אם אנשי ויצ"ו לא ידאגו לתגבור מיידי של כוח האדם בגן.
1 צפייה בגלריה
עובדת המטבח עוזרת. גן "טבת"
עובדת המטבח עוזרת. גן "טבת"
עובדת המטבח עוזרת. גן "טבת"
(צילום: יריב כץ)
קראו גם:
לטענת ההורים, שילדיהם לומדים בגן שהוא חלק מאשכול של שלושה גנים, מאז חודש ספטמבר 2021 מתנהל גן הילדים תחת פיקוח חינוכי של שתי סייעות בלבד במשך חלק נכבד מימות השבוע.
מחסור זה בכוח האדם גרם, כפי שטוענים ההורים, למספר מקרים חמורים בהם נשקפה סכנה לשלומם ולבריאותם של ילדיהם, דבר אותו הם אינם מוכנים לקבל.

לבד מחוץ לגן

"חודשים ארוכים שאנחנו מתנהלים מול אנשי ויצ"ו, מעלים טענות, מציגים עובדות שמתארות תמונת מצב קשה על התנהלות הגן, אבל שום דבר לא קורה", אומרים ההורים. "המצב שלנו כל כך חמור שאיבדנו בכלל עניין בתכנים החינוכיים והפדגוגיים שילדינו אמורים לקבל, ואנחנו רק מקווים שיחזרו הביתה בשלום".
יניב, הורה לילד בגן, מציין אירועים חריגים שהתרחשו בו בשבועות האחרונים: "אחד המקרים החמורים היה שילד הצליח לצאת מהגן בלי שאף אחד שם לב לכך, ומי שמצאו אותו מחוץ לאשכול הגנים היו הורים שהגיעו לגן לאסוף את ילדיהם, והם אלה שהחזירו אותו פנימה".
מקרים אחרים בהם נפגעו ילדים או רכוש השייך להם, כללו פעמיים שבהן ילדים בלעו חצץ, ופעם נוספת שבה אספו הורים את בתם וגילו כי יש על בגדיה כתמי אקונומיקה.
לטענת הורי הגן, המקרים שהתרחשו מעידים על המחסור החמור בכוח האדם בגן.
"התחלנו את השנה ללא גננת מנהלת ראשית, ומשימת הטיפול ב־30 הילדים מוטלת מאז בעיקר על שתי סייעות, ולפעמים יש גיבוי של סייעת נוספת", אומר יניב. "המצב הזה בלתי אפשרי, וחשוב לנו להדגיש שהסייעות שפועלות בגן מדהימות, עושות את עבודתן נאמנה, אבל הן בקריסה טוטאלית, ואי־אפשר להאשים אותן".

חצץ בפה

מישל, אביה של ילדה בגן, מספר כי בתו היתה זאת שבלעה חצץ באחד מהימים שבהם שהתה בגן והיתה אמורה להיות תחת פיקוח הצוות החינוכי.
"הגעתי לאסוף אותה וראיתי שהיה לה משהו בפה. חשבתי שזה כריך או ביסקוויט שהיא קיבלה, אבל כשהיא הוציאה את מה שהיה לה בפה שמעתי נקישות חזקות", הוא משחזר. "חשבתי שאלה שברי סוכריה, אבל תוך שניות גיליתי שזה חצץ, שהגיע לילדה שלי כי ליד חצר הגן היו חומרי בנייה. לילדה אחרת נכנס חצץ לאף, ועבור ההורים שלה זה היה סיפור ממש לא סימפטי".
הורה אחר טוען גם הוא כי ההורים מודאגים מאוד: "לפני חודשיים נחנקה למוות בגן ילדים בדרום ילדה בגלל שסביב צווארה נכרך שרוך של הקפוצ'ון שלה, ולא היו שם אנשי צוות ששמו לב לזה, אז מי יכול לערוב שאירוע חמור כזה לא יקרה אצלנו? בשבוע שעבר אחת הסייעות אמרה לנו שאם לא מוסיפים כוח עזר היא הולכת הביתה, והיה יום שהכינו אותנו שאנחנו נצטרך לבוא לקחת את הילדים, כי הסייעות קרסו".
לטענת ההורים, התקן שעוסק בנשות צוות בגני ילדים מדבר על אשת צוות אחת על כל 11 ילדים, דבר שלטענת ההורים כמעט ואינו מיושם בגן.
"שתי סייעות זה מטורף", אומר יניב, "ומספיק שסייעת אחת מטפלת בילד, ושנייה מחליפה חיתול, ואז יש 28 ילדים לבד לגמרי. זו צרה".

בקרוב שביתה?

גן טבת נחשב לגן מבוקש מאוד, שבמשך שנים היתה לו דרישה גבוהה מאוד מצד הורים בעיר, על אף התשלום הגבוה שנדרש מההורים: סכום שנע סביב 2,700 שקלים.
במצב הנוכחי, ולאחר שהורי הגן פרסמו בחלק מהרשתות החברתיות הודעה על הקשיים שאיתם הם מתמודדים, נראה כי הורים רבים עשויים לעזוב את הגן בקרוב אם לא יתרחש בו שינוי מיידי.
כדי להביא את השינוי המיוחל, ומתוך רצון כי ילדיהם ימשיכו ללמוד במסגרת זו, נפגשו ההורים עם נציגי הגנים ועם אנשי ויצ"ו.
"פרט לפגישה עם מנהלת האשכול ועם המפקחת החינוכית מטעם ויצ"ו, העברנו אינספור פניות שהיו חתומות על ידי כל ההורים, אבל שום דבר לא קרה", ממשיך יניב. "המענה היחיד שקיבלנו עד היום הוא שהנושא ייבדק ויטופל. מעבירים אותנו מגורם לגורם ושום דבר לא זז".
"המצב כל כך חמור שאיבדנו עניין בתכנים החינוכיים והפדגוגיים שילדינו אמורים לקבל, ואנחנו רק מקווים שיחזרו הביתה בשלום"
מישל: "לפני כמה שבועות נפגשנו עם מנהלת אשכול הגנים, והצענו פתרונות יצירתיים, כמו למשל לפנות לבית אבות סמוך ולדאוג שמדי פעם תגיע לגן קשישה לכמה שעות כדי שתהיה דמות אימהית לילדים, או שיפנו לגורמים באגף החינוך במודיעין כדי שיכניסו בני נוער מתיכונים למחויבות אישית שיעזרו לסייעות, אבל שום דבר לא נענה על ידי אנשי ויצ"ו. מי שכרגע עוזרת לסייעות היא עובדת מטבח וזו קומבינה על חשבון הילדים שלנו, אבל אנחנו לא נרים ידיים, לא נוותר. התחושה היא שזורקים עלינו את האחריות, שאנחנו צריכים למצוא את הפתרון. זו הרגשה ממש לא נעימה. אנחנו צעד לפני השבתת הגן, ומי יודע מה הלאה".
מוויצ"ו נמסר בתגובה: "הורי כיתת הגנון נפגשו לפני מספר שבועות עם מפקחת המעון ושוחחו עימה על סוגיית כוח האדם בכיתה, והובהר להם, בין השאר, כי אנו מתמודדים עם מחסור בכוח אדם וצורך אינטנסיבי בגיוס כוח אדם. למיטב הבנתנו, במהלך חודש דצמבר לא היה מחסור באנשי צוות גן, ובעניין הסייעת החדשה, שעבדה במקום במשך כחמישה ימים ועזבה, עלינו לעדכן כי היא שוהה כעת בביתה בימי מחלה ואנו מצפים לחזרתה לכיתה בהקדם. מפקחת המעון תגיע בתכיפות גבוהה יותר לכיתה בתקופה הקרובה על מנת להדריך את הצוות. נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו על מנת לתת לילדים שירות מיטבי".