בשורות קשות לפעילי הסביבה באיזור מודיעין ולחובבי הטבע באשר הם, עם מתן האישור לסלילתו של כביש 4431 מכיוון מודיעין עילית לכביש 443, שעתיד לחצות את עמק הצבאים ולפגוע באוכלוסיית חיות הבר במקום.
קראו גם:
לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית יהודה ושומרון, בישיבתה המיוחדת עם ועדת המשנה לדרכים במועצת התכנון העליונה, להפקיד במשרדי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את תוכנית סלילת הכביש, שיחלוף לא רחוק מצומת שילת, בכניסה הצפונית למודיעין.
משמעות הדבר: בהכוונת שרת הפנים איילת שקד יקודם במהירות תהליך הוצאתו לפועל של מיזם התחבורה שאמור לחבר בין יישובי החלק המערבי של חבל בנימין לאיזור מודיעין, וזאת באמצעות הכביש הרחב שיחלוף ברובו בלב עמק הצבאים, אחת הנקודות החשובות ביותר במסדרון האקולוגי באיזור שפלת ההר.
יש אלטרנטיבה
עבור פעילי הסביבה במודיעין, ובראשם אנשי עמותת "תושבים משפיעים במודיעין", מדובר במכה אנושה למאבקם נגד סלילת הכביש, מאבק שהם מנהלים בחזיתות שונות קרוב לשנה, מאז שהבינו כי התוכניות לקידום הפרויקט צברו תאוצה.
על פי התוכניות שהוצגו בישיבת ועדות התכנון בשבוע שעבר, צפוי הכביש לחצות את עמק הצבאים, שטח פתוח ממזרח ליישובים מודיעין עילית, כפר האורנים, לפיד וכפר רות, ולחרוץ למעשה את דינם של כ־100 צבאים, אחד מהריכוזים הגדולים של בעל החיים הנדיר בישראל ובעולם.
בחודשים האחרונים קיימו פעילי הסביבה מפגשים רבים באיזור עמק הצבאים וביישובים שבסמוך אליהם אמור לעבור תוואי הכביש, במטרה לבטל התוכנית לסלילתו, וכל זאת במטרה לגייס לצידם כמה שיותר מתושבי האיזור ולהעלות את המודעות לחשיבות השמירה על עמק הצבאים.
בנוסף, הציגו הפעילים בסיוע אנשי החברה להגנת הטבע, תוכנית חלופית להרחבתו של כביש הקיים, כביש מספר 446, שלדברי אנשי מקצוע עשוי לייתר את סלילת כביש 4431. עוד העבירו לוועדות התכנון בקשה המגובה בתוכנית מפורטת, להכרזה על עמק הצבאים כגן לאומי, וזאת בשל ריבוי הצבאים שבו, וכן עשרות אתרי העתיקות, ומגוון רחב של בעלי חיים וצמחים.
בשבועות האחרונים עסקו פעילי הסביבה בהחתמה של תושבי היישובים באיזור על עצומה הקוראת לשמור על עמק הצבאים, ורתמו לצידם מספר חברי כנסת, שחלקם אף ביקרו בשטח, אולם ההחלטה על הפקדת התוכנית לסלילת הכביש הותירה את הפעילים המומים.
"בכיה לדורות"
"החלטת ועדת התכנון היא לא פחות מאשר בכייה לדורות, ואם הכביש ימומש הוא ימיט אסון על עדר הצבאים שהוא ככל הנראה הגדול ביותר בעולם של צבי ארץ ישראלי", אומר יו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין, גדעון בכר.
"צריך להבין את ממדי הכביש הגרנדיוזי הזה שייסלל בעמק, כביש דו־מסלולי עם ארבעה נתיבים, ברוחב של לא פחות מ־24.5 מטרים, ולאורך ארבעה קילומטרים. הכביש יחריב כ־100 דונמים של שטח טבעי מהחשובים והנדירים ביותר במדינת ישראל, ויקטע את המסדרון האקולוגי הלאומי, ויוביל בוודאות לדריסה המונית של הצבאים עד כדי הכחדתם המוחלטת".
פעילת סביבה נוספת, טל כהנא, מוחה על מה שהיא מגדירה כ"התנהלות בלתי מקצועית של ועדת התכנון בנוגע להבנת המשמעות של עמק הצבאים, ותנאי המחיה של בעלי החיים בשטחו".
"כביש 4431 תוכנן לראשונה לפני 20 שנה, אז טרם הוגדרו המסדרונות האקולוגיים, ולא הובנה עדיין חשיבותם, ונדמה שמתכנניו חיים עדיין בתקופה ההיא ומסרבים להתייחס לתפיסות וההבנות שקיימות היום", אומרת כהנא. "הארץ הולכת ונעשית צפופה, מחקרים מראים שכל כביש חדש שנסלל הופך בתוך כמה שנים לעמוס וסתום, ותוך מספר שנים יש צורך להתחיל לדון על הכביש הבא, ולכן חייבים להגדיר שטחים פתוחים יקרי ערך כשמורות טבע וגנים לאומיים.
"הצבי זקוק לשטח פתוח רחב ורציף, ולא הייתה לכך התייחסות בוועדה, היבט שמעיד על חוסר הבנה בסיסי הנוגע לצורכי המחיה של הצבאים. עדר צבאים אינו יכול לחיות בשטח מקוטע על ידי כבישים. קיטוע השטח יגרום להכחדת העדר.
"ההחלטה הזו קורעת את הלב, כי מרגע שגיליתי את העמק אני מוצאת במקום פינה של נחמה. להסתובב שם זו תמיד חוויה של הפתעות. פעם להיתקל בעופר קטן שמסתתר בין השיחים, פעם לגלות מערה נסתרת, פריחה מרהיבה, עוד מבנה עתיק, מבחינתי אין אפשרות שהאוצר הזה יאבד".
"מניעים פוליטיים"
פעילה נוספת, מירי פוקס, שבשבועות האחרונים עמלה רבות על החתמת תושבי האיזור על העצומה הקוראת לביטול סלילת הכביש, טוענת כי אנשי ועדות התכנון חייבים לשנות את גישתם בנושא אישור מיזמים תעבורתיים בשטחים פתוחים.
"רק השבוע פורסם דוח מבקר המדינה ממנו עולה כי ב־89 אחוזים מהמערכות האקולוגיות בישראל חלה הידרדרות במצב המגוון הביולוגי, מכיוון שבישראל אין תוכנית לאומית אסטרטגית לשמירה על המגוון, למרות הצורך הקריטי בקיומה ויישומה של תוכנית כזו", אומרת פוקס.
"בעלי החיים והצומח אינם יכולים להיות מיוצגים בבתי המשפט, האחריות לשמור עליהם היא של כולנו, ואני קוראת למטה לתכנון לאומי ולשרת הפנים לקדם את הפתרונות החלופיים שקיימים ולעצור את ההרס הנוראי של הטבע הנדיר באיזור.
"הרצון לאשר את הכביש כעת בכל מחיר, מביא להרחקה של פתרונות אחרים, הטובים לאיזור כולו ‑ לטבע, לבעלי החיים, לעתיקות ששרדו את תקופת בית שני, נמצאות בשפע בשטח, ויכולות להיות חלק מגן לאומי נפלא".
פעילה נוספת, מירי דה פריס, טוענת כי תושבי מודיעין והאיזור אינם מודעים למשמעות של אישור התוכנית, ולכן לדבריה יש חשיבות רבה בהמשך הקמפיין הציבורי להצלת עמק הצבאים.
"הצבי זקוק לשטח פתוח רחב ורציף, ולא הייתה לכך התייחסות בוועדה, היבט שמעיד על חוסר הבנה בסיסי הנוגע לצורכי המחייה של הצבאים"
"זו החלטה אומללה שנעשתה ממניעים פוליטיים, ומבלי להתחשב בטבע ובבעלי החיים", אומרת דה פריס. "גם תושבי לפיד וכפר אורנים שבויים בהבטחות שווא שמכרו להם ראשי המועצות, ולא מבינים שהם יהפכו ליישובים כלואים בין שני כבישים בין־עירוניים עמוסים, עם זיהום אוויר, רעש ופגיעה באיכות החיים.
"אנחנו, חברי מטה המאבק למען עמק הצבאים של חבל מודיעין, לא מוותרים. ההפקדה מתייחסת כרגע למקטע אחד ביהודה ושומרון, וביחד עם החברה להגנת הטבע ניאבק שהמקטע שבתוך הקו הירוק לא יאושר, ובמקום יקום גן לאומי.
"יש איתנו ח"כים 'ירוקים' שנאבקים למעננו בכנסת, כמו יוראי להב־הרצנו, אלון טל, מוסי רז ויסמין סאקס־פרידמן, והדבר עלה במליאה מול שרת התחבורה, וצפוי להתקיים דיון בנושא בוועדת הפנים ואיכות הסביבה. אנחנו הקול של הצבאים וכל חיות הבר בעמק הצבאים. לא ינצחו אותנו בקלות".
ממינהל התכנון נמסר: "רוב תוואי הכביש עובר באיו"ש (כידוע בתחום זה אין סמכות של מינהל התכנון) ובוועדה המחוזית מרכז נמצא רק החיבור ל־443. תסקיר ההשפעה של הכביש צפוי לעלות לדיון בוועדה באמצע יוני ושם תתקבל החלטה על החלופה".
על חשבון הטבע
כ–100 צבאים חיים בעמק
89 דונמים יופקעו לצורך סלילתו
כ–20 אתרים ארכיאולוגיים ייפגעו
4 קילומטרים של כביש ייסללו
24.5 מטרים רוחב הכביש
כ–100 מיליון שקלים להקמת הכביש
עוד חדשות מודיעין