מי שהגיעו לאחרונה לאיזור פארק המים ומרכז הנופש ברעות, הממוקם בפאתי מודיעין, לא יכלו שלא להבחין בפעילות יוצאת דופן המתבצעת בשטח, מה שנראה הכי קרוב שאפשר לאימונים צבאיים בבסיס צה"לי.
2 צפייה בגלריה
כהן (במרכז) והמדריכים
כהן (במרכז) והמדריכים
כהן (במרכז) והמדריכים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
אולם בפועל, המתאמנים במקום בשעות אחר הצהריים והערב במשך השבוע אינם חיילים בשירות סדיר, אלא בני נוער, חלק גדול מהם תלמידי כיתות י"א ו־י"ב בעיר וביישובים אחרים באיזור, המגיעים למתקן המיוחד כדי לחוות חוויות של חיילים קרביים.
מי שאחראי למיזם, שאין דומה לו באיזור השפלה והמרכז, הוא תושב מודיעין ובעליו של מועדון כושר גופני והכנה לשירות משמעותי בצה"ל, גידי כהן.
כהן, 41, נשוי ואב לארבעה בנים, יוצא יחידה קרבית מובחרת ולוחם בשירות מילואים, הקים לפני שבע שנים מסגרת אימון לבני נוער ולצעירים ‑ "קל בקרב" ‑ שעם השנים הלכה והתרחבה וכיום משתתפים בה קרוב ל־200 ילדים ובני נוער המתאמנים בה ארבע פעמים בשבוע, כדי להשיג כושר גופני גבוה ולהתכונן לאתגרים המצפים להם עם גיוסם לשירות צבאי.
"לפני שבע שנים אימנתי בשביל הכיף ארבעה חבר'ה שהיו מגיעים מירושלים, ומפה לשם, עם עבודה קשה והתמדה, זה התפתח לכמה חוגים שלא קשורים בהכרח לכושר קרבי", מספר כהן. "מאז שמעו עלינו והגיעו אלינו עוד ילדים, בלי קשר לכושר הגופני שלהם והמצב הפיזי שלהם, ונכנסו למסגרת מסודרת של אימוני ספורט, עבודה מנטלית, וכמובן שגולת הכותרת היא הכנה לשירות משמעותי בצה"ל".

אימונים והרצאות

נכון לימים אלה, מנהל כהן, בסיוע מאמני המועדון, כמעט כולם חיילים משוחררים בוגרי קורס ההכנה לצה"ל שלו, את הפעילות, שבה משתתפות גם ילדות ונערות.
2 צפייה בגלריה
בני הנוער מתאמנים
בני הנוער מתאמנים
בני הנוער מתאמנים
(צילום: קובי קואנקס)
"יש לנו חניכים מכיתה ד' ועד חבר'ה לפני גיוס, ואנחנו מתאמנים ארבע פעמים בשבוע, אבל זה הרבה מעבר לאימונים ‑ יש הרצאות בנושאי תזונה וספורט ואנשי מקצוע בתחומים שונים, כולל אנשי צבא שמגיעים ומדברים עם החבר'ה.
"המתחם הופך בימי הרצאות למעין אודיטוריום, וגם ההורים מגיעים והם שותפים לתהליך, וזה לא פחות חשוב.
"צריך להדהד לחבר'ה כל הזמן את הסיבה למה אנחנו עושים את זה. למרות שיש לנו נתוני גיוס מרשימים במודיעין, זו עבודה שנמשכת שנים, לא רק עם אלה שקרובים לגיוס, אלא גם הכנה מוקדמת יותר במסגרת מסודרת וקבועה שהילדים מגיעים ולוקחים ממנה המון, לא רק עבודה פיזית, אלא הרבה דברים אחרים".

משאיות חול בפארק

על הקמתו של המתחם חשב כהן במשך שנים, בעודו מנסה למצוא אתר אימונים שידמה כמה שיותר את תנאי האימונים וסדרות המיון הנערכות למיועדים לשירות צבאי (מלש"בים) ולחיילים.
"החבר'ה שניגשים למיונים לקראת השירות עוברים אותם בדיונות, בשטח, בעפר, וכדי לעשות הדמיות היינו מוכרחים לנסוע לחוף הים או לדיונות, והבנתי שצריך לצמצם את הפער הזה", מספר כהן.
אחרי שבדק שתי חלופות, האחת באיזור היישוב כפר רות והשנייה בשטח פתוח בסמוך למכבים, הגיע כהן לפארק המים של רעות.
"גיליתי שם שטח פתוח שהיה זוועה, חירייה של ממש, קוצים ובקבוקים וזבל, והחלטתי לפנות להנהלת המקום כדי לדבר איתם על האפשרות להפוך אותו למתחם שלנו", הוא אומר. "דיברתי אל ליבם, ויום אחרי שחתמנו על ההסכם בינינו המתאמנים הגיעו ועבדו בשטח, וכמה ימים אחרי זה הגיעו משאיות חול ודאגנו לציוד והתחלנו להתאמן, הכי קרבי שאפשר".

"לנווט ולנתב"

השמועה על מתחם האימונים, ה"בסיס" הקטן שהקימו כהן והחניכים בלב השכונה השקטה, הביאה לעלייה בביקוש לאימונים במועדון.
"הצטרפו אלינו חב'רה מרחובות ונס ציונה, ויצא למקום שם של מחנה צבאי של ממש", אומר כהן. "החבלים לטיפוס, שקי החול, הצמיגים, קיר הטיפוס, מתקני המתח והמקבילים, נותנים המון אפשרויות עבודה גם לילדים שמגיעים להתאמן ואינם לפני שירות בצה"ל. יש להם פה את האפשרות להתנסות בדבר האמיתי, וכן, גם להתלכלך ולהישרט קצת בשטח, על אבנים ‑ זה חלק מעסקת החבילה".
בימים אלה, בהם הפעילות במועדון מתחדשת אחרי פגרת הקיץ והחגים, מאמין כהן כי המחנה המשודרג יתרום רבות להכנת בני הנוער לשירות משמעותי, והוא גם מאמין מאוד בבני הנוער.
"זה דור של ילדים מיוחדים", הוא אומר. "יש כאלה שאוהבים להתלונן על הצעירים האלה, אבל עובדה היא שקרו פה דברים יפים בשנה האחרונה, למשל קבוצות ילדים, מתאמנים שלי, שניהלו מערכת ממוחשבת להעברת מצרכים ותרופות לנזקקים ולמבודדים. הילדים עשו פה פלטפורמות שבחיים לא הייתי יכול לעשות בזמני. הטכנולוגיה לצידם ומסייעת להם, לא רק מפריעה, והתפקיד שלנו הוא לנווט אותם ולנתב אותם נכון. אלה חבר'ה שהם תוצר משופר של הדור שלנו, ואנחנו צריכים להכין אותם כמה שיותר לקראת הבאות. למסגרת כמו שלנו יש חשיבות גדולה בהכנה שלהם, כי מערכות אחרות כמו בתי ספר וחוגים לא תמיד עושות את מה שצריך. אנחנו פה כדי לסגור את הפינה הזו".
משה וחגית כהן, הוריו של נער שהתאמן אצל גידי כהן, מספרים כי ההשתתפות באימוני המועדון תרמה לו רבות.
"זה מקום שאפשר רק לצמוח ולגדול ממנו, להפוך מנער לגבר, להיות חלק ממשפחה ומקבוצה של אנשים יוצאי דופן", הם אומרים, "ואנחנו שמחים שזה קרה לו, לנו. הנוער הזה הוא העתיד של המדינה שלנו ויש בהחלט על מי לסמוך".

בסיס נתונים

אחוז מתגייסים לצה"ל במודיעין (2020):
89.1 אחוז
מתגייסים לשירות קרבי (2020):
53.5 אחוז
מספר מתאמנים ב"קל בקרב": כ־200
חניכים בקבוצות הכושר הקרבי: כ־100