היום (שלישי) צפויים חברי מועצת העיר מודיעין לדון בשאלה הלכתית, במסגרת ישיבת מועצת העיר, וסביר להניח כי הנושא יעורר לא מעט עניין בקרב חברי המועצה.
לשתול או לא לשתול בשנת שמיטה? זו השאלה, ומי שעומד מאחורי ההצעה ובה דרישה לשתילה של עצי נוי ועצי פרי בשטח שכונות העיר, הוא חבר מועצת העיר ("מודיעין חופשית") האדריכל איתי אלמוג-בר.
2 צפייה בגלריה
איתי אלמוג-בר
איתי אלמוג-בר
איתי אלמוג-בר
(צילום: חורחה נובומינסקי)
חבר המועצה הביא לפני מספר חודשים להקמתה של ועדה עירונית מיוחדת שעסקה בנושא שתילת עצים ברחבי העיר במטרה לפעול בנושאי אקלים, סביבה וקיימות, חושש כי בעירייה לא יפעלו השנה לנטיעת עצים מאחר ומדובר בשנת שמיטה.
על מנת לקדם את עמדתו בנושא יעלה מחר אלמוג-בר הצעה לסדר היום העוסקת בחשיבות שתילת העצים ברחבי העיר במיוחד בשנה זו, על אף היותה שנת שמיטה בה על פי ההלכה היהודית חל איסור לנטוע עצים חדשים.
קראו גם >>
"על פי היהדות על עם ישראל בארץ ישראל לשבות מחלק גדול מהמלאכות בשדות החקלאיים ולהפקיר את הפירות לכל המעוניין לקוטפם, אבל בתקופתנו, מכיוון שתושבי המדינה נזקקים למזון לאורך כל השנה ומכיוון שהחקלאים לא יכולים להפסיק לעבוד כל שבע שנים נמצאו פתרונות שונים לעקיפת המגבלה", אומר אלמוג – בר.
פרט לנושא זה, סבור אלמוג – בר כי תנאי האקלים בימים אלה אינם יכולים מאפשרים הפסקה של שתילת עצים להם חשיבות רבה בשימור המאזן האקולוגי ובהורדת הטמפרטורה, לעיתים עד ארבע מעלות ויותר, בשטח השכונות הבנויות בערים הצפופות.
2 צפייה בגלריה
עיריית מודיעין ממעוף הרחפן
עיריית מודיעין ממעוף הרחפן
(צילום: דוברות עיריית מודיעין)
בהצעה שהוא ניסח מבקש אלמוג – בר ממועצת העיר לאשר נטיעה של עצים בשטח השכונות החדשות, נופים ומורשת ובכל מקום אחר שיידרש, בהתאם להחלטת הוועדה בראשה הוא עמד שקבעה כי מדובר בצורך חשוב.
מודע להתנגדות בה הוא אמור להיתקל בקרב חברי המועצה הדתיים וגורמים אחרים מדגיש אלמוג – בר כי אין בכוונתו לוותר בקלות על דרישתו: "מסתבר שהעירייה לא מתכוונת לשתול עצי נוי בשנת השמיטה, אבל הדבר אינו הגיוני".
"חשוב לציין כי אין חוק מדינה האוסר על שתילת עצים בשנת שמיטה, יש הנחיות של הרבנות הראשית, אך לא מדובר בחוק. יש עצי נוי רבים שמטילים צל ואינם עצי פרי, כך שכל הנושא של שימוש במזון מעץ שכזה אינו רלוונטי, ובנוסף, עצים מטילי צל לא נשתלים בשדות, אלא לרוב בגומות במדרכות או בפארקים שבהם לא מגדלים מזון".
אי שתילת עצים במהלך השנה, טוען אלמוג-בר, תפגע גם בתושבי השכונות החדשות של העיר שייאלצו להתגורר בשטחים ללא עצים ונוף ירוק.
הדיון בהצעתו של אלמוג – בר צפוי להיות סוער למדי ובסיומו תחליט מועצת העיר האם לשנות את כוונת הנהלת העיר שלא לשתול עצים השנה ברחבי העיר, צעד בעל משמעות רבה.
לכל העדכונים - חדשות מודיעין