אנשי עמותת "תושבים משפיעים במודיעין" ופעילי סביבה נוספים, המנהלים בשנה החולפת מאבק עיקש נגד סלילת כביש שיחצה את עמק הצבאים, מהעיר מודיעין עילית לכיוון כביש 443, קיבלו בשבוע שעבר תמיכה נוספת במאבקם מכיוון מעט מפתיע: אנשי "מגן דבורים אדום".
1 צפייה בגלריה
"מינים נדירים". עמק הצבאים
"מינים נדירים". עמק הצבאים
"מינים נדירים". עמק הצבאים
(צילום: אורן כהן)
קראו גם:
אנשי העמותה, העוסקים בשמירה והצלה של נחילי דבורים, שמעו אודות מאבק פעילי עמק הצבאים ופרסמו נייר עמדה מטעמם אודות מצב אוכלוסיית הדבורים בשטח הפתוח שבין מודיעין ויישובי הסביבה ‑ כפר רות, לפיד, חשמונאים ומודיעין עילית.
על פי המידע, המסדרון האקולוגי שעמק הצבאים הוא חלק בלתי נפרד ממנו, הוא מרחב מחיה של מגוון גדול מאוד של דבורים, בו אותרו בשנים האחרונות למעלה מ־430 מינים של דבורי בר, שחשיבותן לטבע מוכרת וברורה.
לדברי ד"ר יעל מנדליק מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים, באיזור עמק הצבאים נמצאים קרוב ל־40 אחוזים מכלל מיני דבורי הבר בישראל.
"איזור שפלת יהודה הינו נקודת חמה של מגוון דבורי בר", מסבירה ד"ר מנדליק, "ואם בישראל ידועים כ־1,100 מינים של דבורים, באיזור המדובר תועדו כ־434 מינים, וכל זה באיזור גיאוגרפי מצומצם מאוד. מדובר בנתונים מרשימים בכל סקאלה שהיא, המעידים על חשיבותו הרבה של האיזור לשמירה על מגוון הדבורים בארץ ובעולם".
עוד מגלה ד"ר מנדליק, כי למעלה ממחצית המינים שזוהו באיזור עמק הצבאים ובאזורים הסמוכים לו, מוגדרים כמינים נדירים, ולדבריה, "בין המינים יש מאביקי חקלאות חשובים, וקיטוע של בית גידול כזה עלול להביא לפגיעה משמעותית, עד כדי היעלמות מינים אלה מהאיזור".
בעקבות המידע החשוב מתכוונים פעילי הסביבה להשתמש בנתונים ולהעבירם לוועדות התכנון, כדי שיילקחו בחשבון במסגרת תסקירי הסביבה שנערכים במהלך תכנון מיזם תחבורתי מסוג זה.
"רובנו לא מודעים להשפעות המדהימות של הרס מרחב מחיה כזה של דבורים", אומרים הפעילים. "קל לזלזל בחשיבותו של איזור קטן, אבל לשבירת המסדרון האקולוגי באיזור מודיעין עלולה להיות השפעה משמעותית. למי ששכחו, הדבורים קריטיות להאבקה, שקריטית להמשך הקיום של הצמחים, שקריטיים להמשך קיומם של בני האדם".