בסוף השנה שעברה הבינה פרופסור מיכל ציון ממכבים, חובבת טיולים, טבע וסביבה, כי חייבים לעשות מעשה בכל הקשור לערימות האשפה האדירות שמשאירים אחריהם מטיילים ביערות, בפארקים ובשמורות הטבע באיזור מודיעין ובישראל כולה.
1 צפייה בגלריה
"טיפול שורש". פרופ' מיכל ציון
"טיפול שורש". פרופ' מיכל ציון
"טיפול שורש". פרופ' מיכל ציון
( צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
אז היא הגתה מיזם מקומי באיזור מודיעין, לו נתנה את השם "קחו איתכם את הזבל", במטרה להעלות את המודעות לנושא ולדרוש מהרשויות לטפל במפגעים.
גם היא עצמה לא האמינה כי עשרה ימים בלבד לאחר שפתחה בפייסבוק קבוצה הנושאת את שם המיזם, הצטרפו אליה למעלה מ־2,000 איש מכל רחבי הארץ, שהביעו תמיכה והזדהות.
"לא ייאמן איך שהמיזם תפס", אמרה אז פרופ' ציון, "והאמת היא שהכל נבע מכאב מאוד גדול. מאחר שאני אשת טבע ומטיילת הרבה, נוכחתי לדעת שהמזבלות בשטחים הציבוריים מגיעות לממדים שאף פעם לא ידענו, ואז הבנתי שחייבים לעשות מעשה".
בימים אלה: שבועות ספורים לאחר הוצאתו לפועל של המיזם, הפכה פרופ' ציון, כפי שהיא עצמה מגדירה זאת, ל"אשת הזבל של מודיעין", אליה מגיעים מדי שבוע עשרות דיווחים על אתרי טבע שיש בהם פסולת.
בחודשים האחרונים התרחב מאוד הרעיון הראשוני והפך למיזם בקנה מידה ארצי, ובקבוצת הפייסבוק הייעודית ישנם כבר יותר מ־8,600 חברים, ובדף עולות כמעט מדי יום תמונות של פסולת בשטחים ציבוריים.
את העבודה שביצעה פרופ' ציון במהלך השנה החולפת, אפשר להגדיר כעבודת קודש: היא פנתה לראשי רשויות ומועצות מקומיות כדי שיירתמו לסייע, הגיעה אל מפקחים ראשיים במשרד החינוך, בתי ספר ואשכולות פיס בכל רחבי הארץ, וביקשה מהם סיוע בנושא, באמצעות הסברה ופעילות פיזית בשטח.
"בתקווה שטיפול זה יביא להקטנת הצריכה, למעבר לשימוש בכלים רב־פעמיים, ולניהול פסולת יעיל יותר על ידי הרשויות"
ואכן, 27 רשויות ומועצות אזוריות חתמו על אמנת המיזם והתחייבו לבצע הסברה, חינוך ואכיפה ברוחו של המיזם, ו־30 רשויות נוספות נמצאות בתהליכי הצטרפות לפרויקט.
במקביל מגיעה פרופ' ציון בזמנה החופשי אל בסיסי צה"ל וחברות שונות, ומרצה על חשיבות הנושא.
"אנחנו מציעים טיפול שורש מניעתי ומתקן לתופעת הזוהמה במרחבים הציבוריים", היא מסבירה, "בתקווה שטיפול זה יביא להקטנת הצריכה, למעבר לשימוש בכלים רב־פעמיים, ולניהול פסולת יעיל יותר על ידי הרשויות. פרט לסביבה נקייה ונעימה יותר, פיתוח האחריות האישית של התושבים בקשר לזבל תסייע בהתמודדות עם אתגרים חשובים הקשורים למשבר האקלים".