תביעת ענק של תושבי היישוב מבוא מודיעים שנפגע קשות בשריפה בשנת 2019: עשרות מתושבי היישוב הגישו בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד תביעה אזרחית על סך כ־70 מיליון שקלים נגד מספר גופים, בראשם עיריית מודיעין, המועצה האיזורית חבל מודיעין, רשות הכיבוי וההצלה, משטרת ישראל וקק"ל.
2 צפייה בגלריה
חלק מתוצאות השריפה
חלק מתוצאות השריפה
חלק מתוצאות השריפה
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם:
85 תושבי היישוב, שנשרף כמעט כולו בשלושת ימי השריפה הקשה שהתחוללה באיזור יער בן שמן, שבמרכזו ממוקם היישוב, בחודש מאי 2019, מטילים על גופים אלה את האחריות לנזק הרב שנגרם לרכוש ולציוד של התושבים, ובראש ובראשונה לבתיהם שניזוקו כמעט כולם במהלך השריפה, חלקם לחלוטין.
בתביעה, בה מוזכרת גם האגודה השיתופית של היישוב, שאנשיה מנהלים מאז הקמתו בשנת 1976 קרקעות ונכסים בתחומו, מפורטים הנזקים הכבדים שנגרמו לכל אחת מעשרות המשפחות שהגישו את התביעה: נזקים למבנים, לתכולת הבתים, לציוד אישי ועסקי, לחפצי אמנות, וגם לאובדן הכנסה, שכן רבים מתושבי מבוא מודיעים ניהלו בבתיהם עסקים פרטיים.

"בגלל רשלנות"

לפני כשנה חתמו רבים מתושבי היישוב על הסכם מול רשות מקרקעי ישראל, וזכו להטבות בנושא הסדרת הקרקעות לבנייה, שמעמדן לא היה ברור במשך שנים, ואף החלו עבודות תשתית להקמת שכונה חדשה ביישוב, אולם צלקות השריפה הקשה עדיין נראות בשטח.
"מה שקרה לנו באותם שלושה ימים נוראיים זה משהו שאי־אפשר לשכוח", אומר אחד מתושבי היישוב, שביקש להישאר בעילום שם עקב הגשת התביעה. "אנחנו אנשים שהגיעו לפה במטרה טובה, בנו יישוב ביער, חיו חיים חיי קהילה מיוחדים, ואז, בגלל רשלנות של רשויות וגופים שונים, הגיע היום שהחריב לנו את הבית, את החיים, את הקהילה.
"למזלנו, אנחנו קהילה חזקה ומגובשת, ולמרות הטראומה הכבדה, אנחנו נמצא את הכוחות להתמודד עם מה שצריך. כמו הטבע, גם אנחנו נתחדש, רק חבל שהגענו למצב הזה".
כתב התביעה מטיל את האחריות להתפשטות השריפה ולנזקיה על הרשויות השונות, ומדגיש כי "לאורך השנים הנתבעות התעלמו באדישות חמורה מתמרורי אזהרה רבים שיכלו למנוע את האירוע בכלל ואת הנזקים הגדולים שנובעים בעקבותיו".

מקור השריפה: מודיעין

עיריית מודיעין, שעל פי התביעה השריפה שהובילה להחרבת היישוב החלה בשטחה, זוכה להתייחסות נרחבת בכתב התביעה.
2 צפייה בגלריה
בית שניזוק
בית שניזוק
בית שניזוק
(צילום: חורחה נובומינסקי)
על פי התביעה, העירייה, כמו גם המועצה האזורית חבל מודיעין שבשטחה ממוקם מבוא מודיעים, "הפרו את חובת הזהירות המוטלות עליהן שעה שהיו צריכות לצפות את הנזק שעלול היה להיגרם לרכוש התובעים ולבתיהם ולא עשו דבר, כאשר נהגו בחוסר זהירות ולא פיקחו כלל, ו/או לא פיקחו כראוי על המקרקעין ו/או אפשרות פריצת האש במקרקעין ו/או לא עשו די למניעת התפשטות האש ו/או לא עשו דבר למניעת האירוע".
בהתייחסות לאחריות עיריית מודיעין לשריפה הקשה נרשם בתביעה כי השריפה פרצה בבית העלמין שבשטח העיר, וכי רשלנות העירייה התבטאה בין השאר באי־ביצוע מעקב אחר הוראות שירותי הכבאות לצורך מניעת שריפות, בכך שלא הכינו תוכנית למעטפת הגנה בשעת שריפות, וכי לא דאגו לפינוי מפגעים בתחום השטח המוניציפלי, כמו גזם ועשבייה בשטח היערות הסמוכים לעיר.
בהקשר זה, מצוטטים בכתב התביעה דבריו של אחד מבכירי קק"ל, מנהל איזור שפלה וחוף בארגון, גלעד מסטאי, שבראיון שהעניק יומיים בלבד לפני השריפה אמר: "כמות העשבים השנה גדולה במיוחד והקוצים מגיעים לגובה רב, וכשהעשבייה ירוקה בחורף זה מראה יפה, אבל כשהיא מתייבשת היא הופכת לחומר דליק... הבעיה היא שאותו עשב בקיץ הוא מטען אש, והשנה יש מטען אש בכמות חריגה".
מסמך נוסף המופיע בתביעה נוגע לדברים שכתב חודשיים וחצי בלבד לפני השריפה מפקד תחנת הכיבוי האזורית איילון, טפסר רמי אברהם, לאנשי המועצה האזורית חבל מודיעין.
בסיומו של המכתב, בו מפרט טפסר אברהם את רשימת הליקויים ביער ומסביב ליישוב, הוא מדגיש: "על מנת למנוע נזק לרכוש ואובדן חיי אדם, בעתיד אבקש להנחות את התושבים לבצע את ההנחיות הרשומות... בדגש על היישובים מבוא מודיעים וכפר דניאל אשר קיימת סכנה ממשית לתושביהם".
על אף שהתריעו על האסון המתקרב, מבלי לדעת כמה הוא קרוב להתרחש, מטילה התביעה אחריות רבה לשריפת היישוב על כוחות הכיבוי ועל המשטרה, דבר המסתכם במשפט: "האירוע נגרם עקב רשלנותן, מחדלן, חוסר זהירותן, עצימת העיניים, הפרת חובות חקוקות, אדישותן ופזיזותן של רשות הכבאות ומשטרת ישראל".

דוח המבקר הזהיר

למרות שסביר להניח כי הדיון בתביעה יימשך מספר שנים, אנשי מבוא מודיעים, שבימים אלה ממשיך לצמוח ולהתרחב, מאמינים כי בית המשפט יתייצב לצידם.
"כל מי שחי פה, במבוא מודיעים ובישראל בכלל, יודע כמה גדולה הרשלנות בתחומים שונים", אומרת אחת מתושבות היישוב. "חודשים ספורים לפני השריפה שלנו התפרסם דוח מבקר המדינה שעסק בין השאר בנושא השריפות, ובדק אחורה עד לשנת 2010, אז התרחש אסון הכרמל. מצוינים שם הרשויות המקומיות והכיבוי והמשטרה, ומודגש שם שהן לא נערכו למצב של שריפות רחבות היקף שיסכנו יישובים, והיה רשום, שחור על גבי לבן, 'הכתובת על הקיר', ומי כמונו יודעים את זה".
מתוך התביעה: "הנתבעות התעלמו באדישות חמורה מתמרורי אזהרה רבים שיכלו למנוע את האירוע ואת הנזקים הגדולים שנובעים בעקבותיו"
"היישוב שלנו עבר טלטלה נוראית מאז השריפה, הקהילה היתה על סף משבר, חלק מהחברים עזבו לתמיד, אחרים הצטרפו וראו בכך הזדמנות להתחלה חדשה", מסכם תושב אחר. "אנחנו ניקח הלאה את הרוח הטובה, את האמונה שהפעם, אחרי שיישוב שלם נחרב, המדינה תפיק לקחים, ושנזכה לקבל פיצוי כספי כי הוא באמת מגיע לנו".

תגובות

ממועצת חבל מודיעין נמסר בתגובה: "כתב התביעה לא הגיע עדיין למועצה. כאשר התביעה תגיע נלמד אותה".
מקק"ל נמסר בתגובה: "כתב התביעה הונח על שולחננו רק בימים האחרונים. מטבע הדברים אנחנו קוראים ולומדים את הטענות ונתייחס לאחר בדיקה מעמיקה".
מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה: "תגובת המדינה תימסר לבית המשפט כמקובל".
מעיריית מודיעין לא נמסרה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.

נזקים במספרים

מספר תובעים: 85
נזק משוער לרכוש בעקבות השריפה: 68,261,784 שקלים
מספר בתים שנחרבו: 70
שטח היישוב שנשרף: 324 דונם
אוכלוסייה כוללת ביישוב: 260 תושבים
מספר ימים עד כיבוי השריפה: 4