תושבים ממודיעין, שמצאו עצמם מתנהלים בחודשים האחרונים מול החברה המבצעת גביית חובות עבור העירייה, טוענים כי פעילותה של חברה פרטית בנושאים כאלה פוגעת בזכויותיהם. לטענתם, לאנשי חברת הגבייה יש מוטיבציה לפעול כמה שיותר כדי למקסם את גביית החובות, גם תוך פגיעה בתושבים.
2 צפייה בגלריה
"מדיניות מתחשבת יותר"
"מדיניות מתחשבת יותר"
"מדיניות מתחשבת יותר"
(המחשה: קובי קואנקס)
קראו גם:
אחד מהמלינים טוען כי לאחרונה הוטל על חשבון הבנק שלו עיקול בשל חוב של פחות מ־10,000 שקלים לעירייה, דבר שלטענתו אינו הגיוני. "לא מדובר בסכום גבוה, ובדרך כלל מתנהל שיח בין הצדדים, והמדיניות, לדעתי, אמורה להיות רכה ומתחשבת יותר".
תושב אחר שנפגע לטענתו מפעולות חברת הגבייה מספר: "נושא החובות, החל מחוב ישן על השלכת גזם או דוח חניה, הוא כאב ראש בכל מקרה, והעובדה שאין אפשרות לפנות ישירות לעירייה מסרבלת את ההליך".
כמה מהנפגעים פנו בתקופה האחרונה בנושא לחבר מועצת העיר אילן בן סעדון ("אילן למודיעין"), שבדק את הדברים והחליט להעלות את הנושא לדיון באחת מישיבות מועצת העיר הקרובות ולבקש מראש העירייה חיים ביבס לשנות את שיטת העבודה של אגף הגזברות בנושאי גבייה. "מיום הקמתה, מעסיקה העירייה חברת גבייה פרטית, והתמורה שהחברה מקבלת עבור עבודתה כוללת עמלה המחושבת כאחוז מסוים מסך ההכנסות המתקבלות מגבייה, וכן מתשלומים שהחברה גובה מהחייבים עבור כל פעולת אכיפה שהיא מבצעת, כולל משלוח התראה וביצוע עיקול, דבר בלתי הגיוני", אומר בן סעדון. "גביית חובות באמצעות חברות הגבייה מגלמת אינטרסים מנוגדים, שכן פעולתה של חברת הגבייה, שהיא חברה פרטית, נועדה למקסם את שיעורי הגבייה, והדרך לעשות זאת כרוכה בנקיטת פעולות שיש בהן לפגוע בזכויות החייבים.
"מגיעות אלי תלונות מתושבים המלינים על כך שגם כאשר מדובר בסכומים קטנים יחסית", מוסיף בן סעדון, "בוחרת חברת הגבייה להגיש תביעה משפטית מתוקף סמכותה לגביית חובות המס, סמכות האכיפה המינהלית, ואת זה יש לתקן".
עוד הוא טוען כי לפני כשלוש שנים התחייב ביבס להפסיק את פעולתה של החברה החיצונית ולהעסיק במקום עובדי עירייה, "עצם היותם עובדי עירייה יביא להתייחסות מכובדת יותר לתושבי העיר", אומר בן סעדון". "פרט לכך, ניהול הנושא על ידי אגף הגזברות, יאפשר השקעה טובה יותר של כספי גבייה בנושאים כמו חינוך למשל".
2 צפייה בגלריה
בן סעדון
בן סעדון
בן סעדון
(צילום: קובי קואנקס)
מדוברות העירייה נמסר: "מפתיע שחבר מועצה ששימש כסגן ראש עיר בשכר מלא, לא בקיא בפרטים ומנסה להטעות באמירת דברים שאינם תואמים את המציאות.
"תשלום הארנונה נעשה על פי חוק. הארנונה משמשת את העירייה למימון השירות לתושב. אוי לנו שמשחקים פוליטיים ושיקולים קצרי טווח מביאים חבר מועצה לעודד תושבים שלא לשלם חובות וקנסות.
"על אף שהוסברה לחבר המועצה מהות ההסכם עם חברת הגבייה הוא ממשיך להציג תמונה לא נכונה של הדברים. בניגוד לטענותיו: החברה לא מקבלת עמלה על ההכנסות מגביית ארנונה וחובות, אלה תשלום על השירות שהיא מעניקה. אין קשר להיקף הגבייה. העירייה מחוייבת ע"פ חוק לגבות חובות ארנונה. חברת הגבייה איננה שולחת את המכתבים, העירייה שולחת אותם. תשלום ההוצאות מגיע לקופת העירייה ואינן משמשות תמריץ לחברת הגבייה. באשר לבג"צ: הנושא הועבר לטיפול הכנסת להסדרה בחקיקה. התהליך אמור להסתיים ב־2022.
"בעניין דוחות החנייה והקנסות, גם כאן מכתבי ההתראה על אי תשלום הקנס נשלחים על ידי העירייה ולא כפי שטוען חבר המועצה".