הבנייה המואצת בחלק המערבי של מודיעין, בעיקר בשכונות החדשות נופים ומורשת, מביאה לא רק תנופה בכל הקשור לתחום הדיור בעיר, אלא גורמת גם לתופעות פחות חיוביות, כמו נהיגה מהירה ופרועה בכבישים הרחבים המובילים אל השכונות ובכבישים המחברים ביניהן.
1 צפייה בגלריה
פס האטה בגשר נופים‑ציפורים
פס האטה בגשר נופים‑ציפורים
פס האטה בגשר נופים‑ציפורים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
הסיבה לכך היא המרחבים הגדולים שבשטחם נבנות השכונות, והעובדה שהן גובלות, לפחות בשלב זה, בשטחים פתוחים שבתחומם נסללים כבישי גישה חדשים. התנועה בכבישים אלה, עד לשלב האיכלוס המלא של השכונות, דלילה למדי, ומצב זה מביא לכך שרבים נוהגים בהם במהירות מופרזת.

"אנשים טסים"

בהיעדר אמצעי אכיפה בכבישים אלה, אין נתונים לגבי עבירות של נסיעה מעל המהירות המותרת בהם, אולם מי שנוסע במקום יכול להבחין בתופעה.
"אני נכנס לעיר מכיוון תחנת רכבת 'פאתי מודיעין', בכביש ההיקפי הצפוני החולף ליד הפארק הטכנולוגי, ואנשים 'טסים' שם", מספר חגי ליבנה, תושב שכונת קייזר, הסמוכה לאתר הבנייה של שכונת מורשת. "כל עוד אין הרבה משתמשי דרך בכבישים אלה, כי שכונת מורשת עוד לא מאוכלסת, התנועה שם מעטה ואנשים מרשים לעצמם לנהוג כמו משוגעים, על אף שהכבישים שם מוגדרים ככבישים עירוניים ויש הגבלת מהירות, וזה ממש מסוכן".
עבודות להצבת פסי האטה שביצעה בשבועיים האחרונים העירייה בשכונת הציפורים, הגובלת ממזרח בשכונת נופים, מעידות על כך שבעירייה יש חשש גדול מפני תאונות דרכים קשות ומתופעת הנהיגה הפרועה בכבישים המחברים בין השכונות.
אחד הרחובות המרכזיים שבשטחו הותקנו לפני כשבועיים פסי האטה הוא רחוב דוכיפת בשכונת הציפורים, שכמה מתושביו פנו למוקד העירוני והתלוננו על נהיגה פרועה של נהגים בתחומו, כולל בשעות היום.
בתגובה מהירה של מחלקת התפעול והתשתיות של העירייה, ובאישור המשטרה, כנדרש על פי הנוהל, הוצבו בשלב זה שישה פסי האטה ברחוב הראשי, המהווה נקודת חיבור מרכזית בין השכונות נופים וציפורים.
בנוסף להצבת פסי ההאטה, דאגה העירייה לסימון של שני מעברי חציה חדשים משני צידיו של גשר "נופים־ציפורים", המחבר בין השכונות, וזאת במטרה להאט את נסיעתם של נהגים על הציר.
"אני צועד מדי ערב על הנתיב הזה, חוצה את הגשר לכיוון שכונת נופים, ואנשים נוסעים שם כאילו זו אוטוסטרדה", אומר אבי ברעם, תושב שכונת הציפורים. "הכביש הזה הפך לדרך מהירה, ומי שחוצים את הגשר מכיוון מערב למזרח שוכחים שברגע שהם עברו את הגשר, הם נכנסו לשכונה ותיקה שיש בה המון תושבים, ובעיקר הרבה ילדים שמסתובבים בה בשעות אחר הצהריים והערב".

להתקין מצלמות

רונן משיח, תושב שכונת נופים, שעד לפני כמה שבועות נהג לצעוד מדי ערב על דרך יהודה המכבי, המחברת בין שכונת נופים לשכונות מורשת וקייזר, מספר כי בעקבות חשש להיפגע מכלי רכב חולפים הוא נמנע מלצעוד באיזור זה.
"לא רק שהכביש מהיר ופתוח שם, אלא גם יש שם מחסומים של אתרי העבודה, והנסיעה שם הפכה למשהו מאוד מסוכן", אומר משיח. "אני מעדיף להימנע מללכת שם כדי לצמצם את הסיכון להיות חשוף לתאונות ולהיפגע בעצמי. במקום זה אני יוצא לצעוד ממערב לשכונה שלי, וזה אמנם אתר בנייה ויש שם אבק ובלגן, אבל בשעות הערב התנועה שם יותר דלילה ואני מרגיש הרבה יותר נוח".
חששם הגדול של תושבי האיזור הוא כי אם לא יותקנו עוד פסי האטה בכבישים המרכזיים, או שיוצבו אמצעי אכיפה כמו תמרורים ומצלמות, עלולות להתרחש במקום תאונות דרכים קשות.
"הבעיה המרכזית היא באמת במעברים בין השכונות, ובעובדה שמדובר בכבישים רחבים ופתוחים", אומר ליבנה. "כבישים גדולים ורחבים זו ברכה, כי זה אומר שנפח התנועה עם איכלוס השכונות לא ישפיע על העומסים, אבל זה גם אומר שנהגים מרשים לעצמם להשתולל שם. זה מטריד במיוחד בימים אלה, שהילדים שלנו בחופשה ומטיילים ברחובות לא מעט.
"כבישים גדולים ורחבים זו ברכה, כי זה אומר שנפח התנועה עם איכלוס השכונות לא ישפיע על העומסים, אבל זה גם אומר שנהגים מרשים לעצמם להשתולל שם"
"אני חושב שמצלמות מהירות על הכבישים האלה יכולות לעשות את העבודה, כי הן מייצרות הרתעה ויכולות להביא להורדת המהירות של הנהגים".

סכנה לחיות הבר

מי שעוד מצדדים בפעולות העירייה להתקנת פסי האטה בכבישים הסמוכים לשכונות החדשות ובאזורים המחברים ביניהן, הם פעילי הסביבה, הטוענים כי הנהיגה הפרועה של נהגים פוצעת והורגת חיות בר.
במהלך השבועות האחרונים התרחשו מספר מקרי דריסה של חיות בר הנמצאות בסכנת הכחדה ‑ צבי וצבוע ‑ וכן מקרים בהם נפגעו חיות בר אחרות, כמו שועלים, תנים ודורבנים, שחצו כבישים במטרה להגיע משטח פתוח אחד לשטח פתוח אחר.
"ההשתוללות בכבישים מהווה סכנה לכולנו, נהגים, הולכי רגל ובעלי חיים", אומר אהוד חביב, פעיל סביבה תושב העיר. "במקביל לפעולות שחייבים לנקוט בשטח, חובה עלינו לנהוג במשנה זהירות, ולחשוב כל הזמן שהכביש, כמו שכולנו יודעים, הוא מקום מסוכן מאוד".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "כל נושא הצבת פסי האטה, תמרורים ומעברי חצייה הוא באחריות העירייה. עם זאת, במקומות בהם קיימת תופעה של נהיגה מסוכנת, המשטרה מבצעת פעילות אכיפה מוגברת בשגרה ומבצעי תנועה ממוקדים בכל רחבי העיר וסביבותיה. בנוסף, נציגי משרד התנועה של תחנת מודיעין חברים בוועדת התנועה שמקיימת העירייה אחת לחודשיים בערך, שם דנים בבעיות התעבורה השונות בעיר לשם מציאת פתרון".
הכבישים המועדים לפורענות:
רחוב יערות ישראל בשכונת נופים
רחוב דוכיפת בשכונת הציפורים
שדרות יהודה המכבי
שדרות ענבה
רחוב עמק זבולון בין רחוב פז לרחוב עמק האלה