זו כבר הפכה להיות תופעה. מילואימניקים רבים שחזרו אחרי תקופה ממושכת מהלחימה בעזה או בצפון, מגלים כי מקום העבודה לא חיכה להם, או פחות שמח לקבלם חזרה. ויש גם סטודנטים שעזבו עבודות ומנסים להתחיל כעת מחדש.
3 צפייה בגלריה
עמית לביא
עמית לביא
עמית לביא
(צילום: פרטי)

אבל יש גם כאלה כמו עמית לביא, עובד הייטק, שלאורך כל 100 ימי המילואים שלו קיבל חיבוק חם ותומך מהמעסיקים שלו, שדאגו גם לשלום אשתו וילדיו בזמן שהוא נלחם. ובכל זאת, כשלביא חזר הביתה הוא נדהם לגלות כי רבים מחבריו למילואים איבדו את מקור פרנסתם.
להתעלם לא הייתה אופציה מבחינתו. תוך כמה ימים הוא גייס קולגות מהחברה שבה הוא עובד ויחד הם הקימו את המיזם "עכשיו תורנו", במסגרתו הם מקיימים כנסים למילואימניקים מחוסרי עבודה ומסייעים להם בכל התהליך הדרוש עד למציאת עבודה וקליטתם.

3 צפייה בגלריה
עמית לביא עם בנו
עמית לביא עם בנו
עמית לביא עם בנו
(צילום: פרטי)

"אנשים שחזרו מהמלחמה אומרים לי שפתאום יש להם סיבה לקום בבוקר", הוא מספר השבוע בראיון ל"מיינט מודיעין" על הפידבקים שהוא מקבל מהמשתפים בתהליך.

החזרה לעבודה: "קיבלתי חיבוק חם"


במשך 100 ימים שירת עמית לביא (34) ממודיעין במילואים במסגרת תפקידו כקמ"ן ביחידת מודיעין. בזמן שהוא קיבל חבילות שי והודעות מעודדות ממקום העבודה שלו, החברים ששירתו לצידו הבינו שאין להם לאן לחזור.
"כשחזרתי מהמילואים הבנתי כמה בר מזל אני לעבוד בחברה שמחבקת ותומכת במגויסים שלה", הוא מספר, "אבל לצערי, שמעתי על רבים שזה לא כך אצלם. במילואים נחשפתי לחבר'ה שמקום העבודה שלהם רמז להם שאין להם עבודה יותר. כמובן שלא אמרו בפירוש, אבל הם כל הזמן קיבלו איתותים. לדוגמא מילואימניק שמודיע למקום העבודה ששבוע הבא הוא חוזר ואומרים לו שכבר העבירו את הפרויקט שלו למישהו אחר, או שפיטרו את העובדים שלו.
"רק היום קיבלתי טלפון ממישהו שסיפר לי שהוא רוצה לעזוב כי החברה שהוא חזר אליה היא לא אותו מקום עבודה, יש גם מקומות שמתעמרים בעובדים שלהם.
"בזמן השירות לא דאגתי למקום העבודה שלי, להיפך, שלחו חבילות שי למשפחה, המנכ"לית שלי שלחה הודעות והתעניינה, הדבר היחיד שהדאיג אותי זה אם העבודה שלי באמת מתבצעת כמו שצריך כי אין מחליף לתפקיד שלי".

הסיוע לחברים: "לכנס הראשון נרשמו 400"


לביא, נשוי לשי ואב לנועם (3) ויובל (שנה וחצי) עובד כמנהל מיתוג ושותפויות במרכז המחקר והפיתוח של AT&T בישראל. עוד לפני שפשט את המדים הוא התחיל לתכנן כיצד יגייס את מקום העבודה שלו למיזם שיסייע לחבריו ולכל אנשי המילואים שהקריבו הכל רק כדי לגלות שאיבדו את מקור הפרנסה.

3 צפייה בגלריה
עמית לביא בכנס של המיזם
עמית לביא בכנס של המיזם
עמית לביא בכנס של המיזם
(צילום: פרטי)

"החלטתי לארגן כנס עבור מילואימניקים שמחפשים עבודה ולסייע להם. במסגרת תפקידי אני מרים כנסים, כך שידעתי מה צריך לעשות. פניתי למנהלת שלי וקיבלתי גם את ברכת הדרך וגם תקציב. למפגש נרשמו 400 אנשים, בצער רב נאלצנו לצמצם ל-70, אז בחרנו את אלו שזה הכי רלוונטי עבורם כי היו אנשים שעדיין בעזה או בהר דוב וכבר נרשמו כי הם יודעים שהם צריכים את זה. זה היה כנס פרונטאלי שארך יומיים והיה מאוד אינטנסיבי.
ערכנו את הכנסת 'עכשיו תורנו' במשרדי AT&T והיה חשמל באוויר, אנשים עם מכנה משותף עמוק שמאוד התחברו אחד לשני וגם לתוכן. ערכנו סדנאות מקצועיות כמו שימוש בצ'אט GPT למציאת עבודה, מה ראש צוות מחפש, כיצד להתכונן לראיון מול משאבי אנוש, סדנא של פרודקט אנליסט, כיצד לבנות פרופיל לינקדאין מוצלח ועוד.
"היו סשנים של ראיונות עבודה אחד על אחד, ערכנו להם גם צילומי תדמית, רוב המרצים היו מהחברה שלנו אז הם כבר התנסו בתחום בעבר, כמובן שהם ביצעו התאמות לנושא. וכמובן שהכל היה מלווה בארוחות, שתייה ונשנושים".

הפידבקים: "הכי טובים שקיבלתי בחיי"


אבל לביא מבין שעבור מי ששב מהמלחמה, הפן המקצועי לא מספיק. "היו סשניים רגשים, שם הכל נפתח, היה בחור שפוטר אחרי 14 שנות עבודה, סטודנטים שרק סיימו את התואר ובכלל לא היתה להם הזדמנות למצוא עבודה, אנשים נפתחו ושיתפו כי הם מגיעים מרקע דומה, רובם גויסו ב-7 באוקטובר או קצת אחרי. לכן היתה גם שיחה עם פסיכולוג על החזרה לעבודה, איך מנטלית חוזרים לתעסוקה ואז אולי שוב למילואים.
"זה עניין מורכב, לקראת סוף השירות הייתי חצי-חצי, 3 ימים במילואים ו-3 בעבודה, זה לא קל מנטלית לעשות את המעבר הזה, המעבר מעבודה למילואים הרבה יותר קל מהמעבר ממילואים לעבודה, כי במילואים אתה מתעסק בחיי אדם וברגע אחד אתה מוצא את עצמך בעבודה וזה משהו אחר לחלוטין".
איזה תגובות אתה מקבל?
"זה היה כנס מדהים, קיבלתי את הפידבקים הכי טובים שקיבלתי בחיי, אנשים אמרו לנו 'נתתם לנו סיבה לקום בבוקר' וכמובן שכולם שמרו על קשר, 'אימצנו' אותם ואנחנו עדיין מלווים אותם בתהליך".

קראו גם:

לאור הביקוש הרב לביא קיים השבוע כנס נוסף באמצעות הזום. "קיבלנו פידבקים והידקנו את הסדנאות, יצרנו מיני סדנאות במפגש שאורך 4 שעות כדי לתת מענה למאות שלא הצליחו להשתתף בכנס הראשון וה-50 שנרשמו ראשונים קיבלו גם ראיון של אחד על אחד.
"אני יודע שחברות אחרות עשו דברים דומים, אבל הרבה אמרו לנו שכמו שלנו מעולם לא היה".
יש פה בעצם גם קידום לחברה שלכם.
"ברור שבמסגרת תפקידי אני רוצה לקדם את החברה ויש בזה חשיפה חיובית אבל היה בזה משהו מאוד אותנטי, לא באנו למכור אלא לתת ערך נוסף, זה קודם כל מגיע ממקום ציוני, רצינו לתת לאנשים חיבוק אמיתי".
טוענים שבגלל הפיטורים בקרב המילואימניקים יש מצב שלמלחמה בצפון לא כולם יתייצבו, מה דעתך?
"אני ממש לא חושב שיהיה קושי להחזיר את האנשים למילואים. עשו לנו כנס סיכום, לכל הצוות, והיתה 100 אחוז נוכחות וכולם עם סופר מוטיבציה. אני באופן אישי לא יכול לשבת רגל על רגל, גם הסיפור הזה לא נגמר מבחינתי, יש לי עוד תוכניות בתחום, אימצנו את החברים האלו ואנחנו רוצים לסייע להם".