נתונים מתוך דוח מעמיק של משטרת ישראל בשיתוף משרד הפנים, המתייחסים לרמת הפשיעה ואופייה בכל היישובים ברחבי ישראל, כולל פירוט נפרד לכל שכונה ושכונה, מפורסמים כאן לראשונה, וחושפים את תמונת המצב האמיתית של רמת ואופי הפשיעה במודיעין.
1 צפייה בגלריה
הכי הרבה תיקי סמים. שכונת הפרחים צילום: גיל יוחנן ynet
הכי הרבה תיקי סמים. שכונת הפרחים צילום: גיל יוחנן ynet
הכי הרבה תיקי סמים. שכונת הפרחים צילום: גיל יוחנן ynet
(צילום: גיל יוחנן ynet)
קראו גם:
בחינה של הנתונים, הכוללים את כל התיקים הפליליים שנפתחו לתושבי העיר אלה מאז תחילת שנת 2016 ועד היום לפי שכונות, מעלה תמונה ברורה של מגמת הפשיעה בעיר, אולם גם מבליטה את השפעת שנת הקורונה על רמת ואופי הפשיעה.
פירוט העבירות הפליליות שבוצעו, מחולק על ידי המשטרה לרבעונים בכל שנה, והעבירות מחולקות לפי קטגוריות, לדוגמה עבירות רכוש ‑ גניבה מתוך רכב, שימוש ברכב ללא רשות, גניבת נזק לרכוש בזדון, התפרצות לבתי עסק ועוד; עבירות מוסר ‑ החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, שימוש בסמים מסוכנים; עבירות סדר ציבורי ‑ איומים, תקיפה הסגת גבול; עבירות מין ועבירות מרמה.
17 שכונות שונות, בתוכן נכללים גם שני אזורי התעשייה הגדולים של העיר, מוזכרות בדוח הפשיעה המיוחס לתושבי מודיעין.
עם זאת, חמש שכונות בולטות בנתוני הפשיעה בהשוואה לשאר שכונות העיר, כשאת המקום הראשון בדירוג הפשיעה תופסת שכונת הפרחים במרכז העיר, אחת השכונות הוותיקות במודיעין, שלתושביה נפתחו 1,407 תיקים פליליים מאז תחילת שנת 2016.
את המקום השני תופסים אזורי התעשייה ישפרו סנטר והפארק הטכנולוגי, שלאנשים הפועלים ועובדים בתחומם נפתחו על פי נתוני המשטרה 1,249 תיקים פליליים.
את המקומות השלישי עד החמישי, חולקות בסדר יורד שכונות הכרמים (1,235 תיקים), אבני חן (914) ומשואה (702).
מי שיכולים להיות מרוצים, בוודאי בהשוואה לתושבי חמש השכונות המוזכרות לעיל, הם תושבי רובע מכבים, מאחר שבמשך שש השנים האחרונות נפתחו רק 275 תיקים פליליים לתושביו.
העבירות השכיחות ביותר המיוחסות לתושבי שכונת הפרחים, כוללות עבירות רכוש כמו גניבה, תקיפה ואיומים, המהוות כ־20 אחוז מהעבירות שביצעו תושבי השכונה, בתחום העיר או בערים אחרות.
נתוני הפשיעה באזורי התעשייה העירוניים מביאים לידי ביטוי את המתרחש באזורים אלה, המשמשים כאזורי מסחר ובהם בתי עסק רבים. קרוב ל־40 אחוז מהתיקים שנפתחו באזורים אלה קשורים בעבירות רכוש וגניבה, כנראה בגלל התפרצות לבתי עסק, בעיקר בשעות הלילה כשהאיזור שומם יחסית.
"כמו בכל עיר גדולה שיש בה שכונות רבות, יש בעיר פשיעה, אבל היא שגרתית ולא חריגה, וכוללת בעיקר עבירות רכוש, איומים ותקיפה"
כמו בשכונות אחרות במרכז מודיעין, גם בשכונת כרמים, הממוקמת בראש השכונות שבשטחן רמת הפשיעה גבוהה יחסית, בולטות במיוחד עבירות גניבה שונות, ועבירות איומים ותקיפה, המהוות כ־20 אחוז מהעבירות המיוחסות לתושביה לאורך השנים שנבחנו.

ירידה בפשיעה בזמן הקורונה

לשנת הקורונה היתה השפעה גדולה על כמות ואופי הפשיעה ברחבי העיר, שירדה בצורה חדה.
ימי הסגרים והעסקים שלא פעלו במשך תקופה ארוכה באזורי התעשייה הביאה לירידה של כ־15 אחוז במספר התיקים הפליליים שנפתחו בעקבות אירועי גניבה באיזור.
עם זאת, עבירות הקשורות לסחר ושימוש והחזקת סמים, בולטות מאז תחילת השנה, ובאות לידי ביטוי בכ־25 תיקים פליליים שנפתחו באיזור זה, כנראה בשל העובדה שבאזורי התעשייה ממוקמים מתחמי הבילוי העירוניים ‑ פאבים ומועדונים שונים.
עבירה ששכיחותה עלתה במיוחד מאז תחילת השנה ובוצעה על ידי תושבי שכונת הכרמים, היא עבירת שימוש ברכב ללא רשות (גניבת רכב), כאשר מאז חודש ינואר השנה נפתחו לתושבי השכונה 15 תיקים בגין ביצוע עבירה זו, עלייה של עשרות אחוזים בהשוואה לביצוע עבירות אלה בשנים קודמות.
נתון מטריד נוסף הוא תיקים פליליים שנפתחו לתושבי שכונת משואה מאז תחילת השנה בגין עבירות סמים: תשעה תיקים בגין עבירות סחר, ייבוא וייצוא סמים, ושש עבירות של שימוש בסמים מסוכנים.

משטרת מודיעין: פשיעה "קלאסית"

"הפשיעה בשטח מודיעין היא אכן מה שנקרא אצלנו 'פשיעה קלאסית'", מסביר גורם במשטרת מרחב שפלה. "כמו בכל עיר גדולה אחרת שיש בה שכונות רבות, יש בעיר פשיעה, אבל היא באמת שגרתית ולא חריגה, וכוללת בעיקר עבירות רכוש, איומים ותקיפה. אלה עבירות שכיחות מאוד בדין הפלילי ולרוב לא מדובר באנשים שביצעו מעשים חמורים מדי, אלא עבירות קלות בהגדרה שלנו.
"חשוב להדגיש כי רמת הפשיעה במודיעין וסביבתה נמוכה אפילו בהשוואה לערים גדולות אחרות בעלות מאפיינים דומים באיזור השפלה, כמו למשל רחובות או נס ציונה. כך או כך, אלה הנתונים ובכל מקרה אנחנו שואפים תמיד למיגור הפשיעה".